Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiraihmiset! Nyt tarvitaan neuvoja.

Vierailija
22.04.2025 |

Minulla on 3-vuotias alle nelikiloinen koira, joka on pennusta asti ollut todella arka (vapisi jo kennelissä). Tämä on neljäs koirani, ja meillä asuu toinen samanrotuinen koira tälläkin hetkellä. 

Koiran käytös on vaikeutunut ja vaikeutunut. Kaikki käsittely on ollut alusta saakka vaikeaa, eikä koira siedä esim. harjausta (pohjavillainen rotu) eikä varsinkaan kynsien leikkausta. Hampaiden harjaus onneksi menee. 

Nyt viime aikoina pelkkien valjaiden pukeminen on johtanut murinaan ja totisiin puremisyrityksiin. Viimeisimmän uloslähtöyrityksen jäljiltä peukalossani on 3-senttinen haava. 

Lenkillä koira vaikuttaa pelokkaalta ja suorastaan neuroottiselta. Luikkii häntä koipien välissä kotia kohti, siinä missä toinen on aivan eri luonteinen. 

Yksikään koiristani ei ole käyttäytynyt näin. Mitä voisin tehdä? Mikään määrä herkkuja ja sensitiivistä hitaasti etenemistä ei auta. Yhteiselo ei tule onnistumaan, jos normaalia käsittelyä joutuu pelkäämään - sekä koira että minä. Haluaisin ymmärtää tuon ajatuksenjuoksua paremmin & saada ymmärtämään, etten ole uhka. Esim. harjauksesta näyttää jopa nauttivan, kunhan on päässyt mielipuolisten puremisyritysten ja alkujärkytyksen yli. 

Mikä neuvoksi? 

Ja kyllä, aion olla yhteydessä koirankouluttajaan, mutta kysyn myös täältä. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että koira ei ole kuuro, tai menettämässä kuuloaan?

Minulla oli koira, joka oli pennusta lähtien äärimmäisen reipas ja rohkea, mutta vanhuuden takia ja kun kuulo alkoi lähteä, hän alkoi pelätä ulkona, varsinkin jos takaa tuli pyörä, tai auto jota ei pystynyt enää kuulemaan, niin säikähti hyvin herkästi.

Niin tämähän oli arka jo pentuna.

Vierailija
22/30 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko hermorakenne kuten joku jo mainitsikin. Sitä ei pysty parantamaan. Omalla koiralla samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä ei ole joitan iho-ongemaa tai harjaaminen tuntuu ikävältä, niin koeta palkisemista, jos sietää vaikka vähän hellävaraista harjaamista ja palkitse siitä.

Tutavani otti suloisen resque-koiran ja sillä oli pissaongelma, lirautteli siihen missä sattui olemaan.

Älysivät lopulta, että kukaan ei ollut raukkaa opettanut pissaamaan vain ulkona, alkoivat sitten opettaa sitä , kehuja ja ehkä namikin, kun pissasi ulkona puun juurelle.

Vierailija
24/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani alkoi väistelemään ja ärähtelemään harjauksesta. Todettiin röntgenissä selkäkipu (spondyloosi). Nyt siihen auttaa kipulääke ja ohella akupunktio sekä laserterapia - ja saa harjata. Kynsienleikkuu onnistui aiemmin hienosti, mutta kerran kun leikkasin kipeästi liikaa kynttä, niin mennyt vaikeaksi, leikkaan nykyisin vain pari kynttä kerrallaan ja palkinnot perään. 

Vierailija
25/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tulee kun ulkonäkö edelle pentuja teetetään. Ei siinä auta kuin tehdä ne toimenpiteet mitä pitää, vaikka kuonokoppa jos ei muu auta, feromoni panta koiralle jos on siis muuten terve ettei käytös johdu kuin hermoheikoista geeneistä. 

Vierailija
26/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat erilaisia enkä halua loukata ketään. Entisenä koiranomistajana tuntuu kuitenkin siltä että nykyään on niin monenlaista namia ja naksutinta että vähemmästäkin koirilla hajoaa pää. Joskus on myös neuvottu valitsemaan pentueesta "keskeltä", ei siis sitä vilkkainta tai arinta pentua mikä toki omiinkin korviin kuulostaa julmalta. Ehkä vilkas tai arka pentu sopii parhaiten kokeneelle omistajalle? 

Voisiko sinun koiraasi auttaa toiminnan selkeyttäminen? Eli teet jonkin aikaa vain välttämättömät toimenpiteet selkeästi ja määrätietoisesti, huomioit toki koiraasi sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jos koira on pieni niin toisella kädellä kuonosta kiinni ja toisella puet valjaat tai pannan mikä on helpompi. Ehkä koira ei pidä valjaista? Rauhoita ensin itsesi ja käsittele koiraa vasta sitten. 

Sain itse maailman parhaan neuvon kun koira oli vasta pentu. Olin lähdössä perään kun koiralle avautui ulospääsy tarhasta. Vanhempi nainen sanoi että älä tee mitään niin koira ei opi karkaamaan. Kun portti avautuu niin koira ei tulkitse sitä reitiksi ulos ennen kuin on saanut ihmiseltä käskyn. 

Vierailija
27/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat erilaisia enkä halua loukata ketään. Entisenä koiranomistajana tuntuu kuitenkin siltä että nykyään on niin monenlaista namia ja naksutinta että vähemmästäkin koirilla hajoaa pää. Joskus on myös neuvottu valitsemaan pentueesta "keskeltä", ei siis sitä vilkkainta tai arinta pentua mikä toki omiinkin korviin kuulostaa julmalta. Ehkä vilkas tai arka pentu sopii parhaiten kokeneelle omistajalle? 

Voisiko sinun koiraasi auttaa toiminnan selkeyttäminen? Eli teet jonkin aikaa vain välttämättömät toimenpiteet selkeästi ja määrätietoisesti, huomioit toki koiraasi sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jos koira on pieni niin toisella kädellä kuonosta kiinni ja toisella puet valjaat tai pannan mikä on helpompi. Ehkä koira ei pidä valjaista? Rauhoita ensin itsesi ja käsittele koiraa vasta sitten. 

Sain itse maailman parhaan neuvon kun koira oli vasta pentu. Olin lähdössä perään kun koiralle avautui ulospääsy

Olen täsmälleen samaa mieltä. Nykyään mennään pieleen niin lasten kuin koirienkin kanssa, vaikka tarkoitus on hyvä. Kaikkea ylianalysoidaan ja ydin unohtuu.

Mitä epävarmempi koira, sitä selkeämpi saa ihminen olla. Koiraa voi todellakin stressata ja kuormittaa myös liika koiralähtöisyys, jos sen täytyy aina itse yrittää selvittää mitä käytöstä odotetaan, mistä palkataan. Selkeät rajat ja rutiinit ovat enemmän kuin tarpeen. Koiria on Suomessa yli 800 000, ja valitettavan paljon näkyy koiria joille ei ole uskallettu asettaa mitään rajoja. 

Vierailija
28/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että koira ei ole kuuro, tai menettämässä kuuloaan?

Minulla oli koira, joka oli pennusta lähtien äärimmäisen reipas ja rohkea, mutta vanhuuden takia ja kun kuulo alkoi lähteä, hän alkoi pelätä ulkona, varsinkin jos takaa tuli pyörä, tai auto jota ei pystynyt enää kuulemaan, niin säikähti hyvin herkästi.

Niin tämähän oli arka jo pentuna.

Koirat voivat olla kuuroja ja menettää kuulonsa jo pentuna, tai nuorena koirana.

Vierailija
29/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtele sitä niin kuin kohtelisit isoa koiraa, eli koiran ehdoilla.

Vierailija
30/30 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko AP kertoa rotua? 

Tiedän muutaman pomeranian joilla saman tyylistä käytöstä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme