Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illat yksin lasten kanssa, en kestä

Vierailija
22.04.2025 |

Miehen töiden takia olen kaikki arki-illat yksin lasten kanssa. Eskarilainen ja pari vuotta nuorempi tappelevat ja huutavat jatkuvasti. Jopa silloin, kun leikkivät yhdessä nätisti, meteli on korviahuumaava. Pihalla ei voida jatkuvasti olla, kun kotihommiakin olisi ja keskenään ei voi vielä jättää. Viikonloppuisin miestä väsyttää pitkän viikon päätteeksi, eikä huvita tehdä mitään. En jaksa. Oikeasti. En pääse koskaan minnekään ainakaan yksin. Isovanhemmat ottavat noin tunniksi kerrallaan max kerran viikossa.

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat ittees niskasta mieti aikoinaan kun oli 7 kakaraa ja töitä tehtiin aamusta iltaan. Kämppänä kaikille toimi se komeron kokoinen luukku eikä kodinkoneita ollut.

Äläpä viitsi. Aikoinaan ne 7 kakaraa hoitivat itse itsensä kun vanhemmat tekivät töitä. Nykyisin ei moinen ole mahdollista. 

Vierailija
102/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne muuttunut äkisti vai ollut aina sama? Kaksi lasta pienehköllä ikäerolla on oma valinta. Jos mies ei ole hoitanut esikoistakaan niin miksi on tehty toinen lapsi. Ylipäätään lapsiluku olisi hyvä olla sellainen, että arjessa jaksaa yhdenkin vanhemman voimilla.

Ota lapsenvahti pari tuntia pari kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat ittees niskasta mieti aikoinaan kun oli 7 kakaraa ja töitä tehtiin aamusta iltaan. Kämppänä kaikille toimi se komeron kokoinen luukku eikä kodinkoneita ollut.

Ei tämä ole ollut kenellekään arkipäivää enää vuosikymmeniin. Nykyään lastensuojelu kyllä puuttuu, jos yrittää kasvattaa seitsemää lasta yksiössä. Vähän realismia nyt peliin.

Ja muutenkin ihan naurettavaa viitata joihinkin menneisiin aikoihin. Tai luulisi sen ukon jaksavan töiden perään katsoa lapsia, kun joskus tehtiin huomattavasti pidempää päivää fyysisesti raskaassa työssä ja lauantaikin oli työpäivä. Eli ihan lomaahan se on naputella jotain konetta 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.

Niin joo, mutta aloituksessa

Siinä kohtaa, kun perheeseen tulee vauva, aika hiton moni mies katoaa "ylitöihin".

Vierailija
104/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehen on hoidettava lapsia viikonloppuisin. Et yksinkertaisesti anna hänen rötvätä koko viikonloppua. Kun on kerran lapsia hommannut, ne pitää hoitaa, vaikka kävisi töissä.

Miksi ap rötvää kotona kun mies on töissä?

Etkö osaa lukea?

Vierailija
105/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies teki iltavuoroa ja meillä oli lapset ikäerolla 2,5 vuotta. Vanhempi on ADHD, molemmat muuttaneet jo kotoa. Mä vein muksut kaksi kertaa viikossa painiin, ja kävin itse sillä välin kävelyllä. 

Se oli mun henkireikä. Mutta mies kyllä otti muksuista vastuuta viikonloppuna ja osallistui kotitöihin, esim. siivottiin yhdessä, mies tamppasi matot ja pesi lattiat, mä hoidin pölyt ja imuroinnit.

Ja mites se lukeminen lapsille, luetko heille? Ainakin meillä ihan kummasti rauhoittui, kun käytiin kirjastossa ja luettiin kumpikin muksu kainalossa. Pistin vielä teatteria peliin ja eläydyin hahmoihin, niin lapset jaksoi kuunnella. Entäs leikitkö lasten kanssa vaikka muistipeliä, Kimbleä, muita lautapelejä? Ohjattu homma pitää ne pois tappeluista. 

Ehdota miehellesi että sunnuntaisin veisi vaikka lapset ulos, että saat levätä. Ymmärrän senkin että häntäkin lauantaina väsyttää. Ei ole reilua, että sulla on päivätyö(?) ja lapsisirkus yksinäsi vielä päälle. Ja mies saa maata....

Meillä oli myös se sääntö, että olkkariin ei saanut tuoda leluja ja illalla lelut siivottiin lattioilta pois. Helpotti kummasti puhtaanapitoa. Rutiineista pidettiin tiukasti kiinni, eli kersat ysiltä nukkumaan. Siitä alkoi mulle vähän omaa aikaa. 

Vierailija
106/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melko vähän määrällisesti "yksinoloa" lasten kanssa. Pelkästään arki-illat.

Olepa lasten kanssa yksin 24/7/365 ja tuu sitten kerjäämään sääliä uudestaan.

Turhaan sinä aloittajalle kiukuttelet, kun olet sössinyt parisuhteesi.

En minä ole sössinyt parisuhdettani. Ootpa harhainen. Heitä vaan on, jotka ovat yksin jostain syystä lastensa kanssa.

Vierailija
107/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on melko vähän määrällisesti "yksinoloa" lasten kanssa. Pelkästään arki-illat.

Kun perheessä on kaksi vanhempaa, tuo on liikaa yksinoloa. Menkää te säälittävät yh-mammat muualle kerjäämään sääliä.

En ole yh, olen lainaamasi kommentin kirjoittaja. Mut naapurissa on yyhoo perheitä asunut monia. Yhdellä 3 lasta, toisella 2 lasta ja kolmannella 1 vaippaikäinen lapsi. 

Mut he eivät ole koskaan vinkuneet sitä, että ovat yksin lasten kanssa.

Vierailija
108/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole sössinyt parisuhdettani. Ootpa harhainen. Heitä vaan on, jotka ovat yksin jostain syystä lastensa kanssa.

Niin on, mutta ap ei ole yh.

Vierailija
109/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun perheessä on kaksi vanhempaa, tuo on liikaa yksinoloa. Menkää te säälittävät yh-mammat muualle kerjäämään sääliä.

En ole yh, olen lainaamasi kommentin kirjoittaja. Mut naapurissa on yyhoo perheitä asunut monia. Yhdellä 3 lasta, toisella 2 lasta ja kolmannella 1 vaippaikäinen lapsi. 

Niin koska heillä ei ole vaihtoehtoa.

Vierailija
110/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään yksinhuoltajana vinkuisi, mutta kun meitä vanhempia on kaksi, minä en rupea yksinhuoltajaksi. Todellakin vinkuisin, jos mies vapaamatkustaisi.

Vierailija
111/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tappelevat? Sinun hommasi on opettaa, että toiseen ihmiseen ei kosketa kiusaaamis- tai tappeluhengessä. Ikinä, koskaan, vähääkään. Jos et tähän pysty, tulet ällistymään, kun ovat vanhempia, vielä sittenkin, kun ovat aikuisia.

Vierailija
112/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sössimisestä tuossa kirjoitettiin. Väitettiin että olen sössinyt. En siis ole, enkä ole kiukutellut, vaan sä oot harhainen.

Vierailija
113/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sössimisestä tuossa kirjoitettiin. Väitettiin että olen sössinyt. En siis ole, enkä ole kiukutellut, vaan sä oot harhainen.

Olethan sinä sössinyt, jos olet yh.

Vierailija
114/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään yksinhuoltajana vinkuisi, mutta kun meitä vanhempia on kaksi, minä en rupea yksinhuoltajaksi. Todellakin vinkuisin, jos mies vapaamatkustaisi.

Vähästäpä vinkuu. Arki-illat yksin lasten kanssa. Toiset on aina, mutta ei vinguta silti.

Ei pidä katsoa aikuista riippaa kotona. Riippa luiskaan vaan, niin helpottaa.

Vierailija
115/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan sinä sössinyt, jos olet yh.

No mutta kun en ole. Naapureissa on useita yyhoo vanhempia. Usko jo autisti.

Vierailija
116/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään yksinhuoltajana vinkuisi, mutta kun meitä vanhempia on kaksi, minä en rupea yksinhuoltajaksi. Todel

Vähästäpä vinkuu. Arki-illat yksin lasten kanssa. Toiset on aina, mutta ei vinguta silti.

Ei pidä katsoa aikuista riippaa kotona. Riippa luiskaan vaan, niin helpottaa.

Toiset ovat aina, koska heillä ei ole vaihtoehtoa. Aloittajalla on mies.

Vierailija
117/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuisin jätät lapset ja miehen makaamaan kotiin keskenään ja lähdet omiin menoihisi.

Tänä viikonloppuna lähdin omiin menoihini ilmoitusluontoisesti ja nyt mies on murjottanut tästä jo monta päivää. En jaksa jatkuvasti tapella. On totta, että miehen työ on vaativampaa kuin minun, mutta en oikeasti jaksa olla vaan kotona 7 päivää viikossa. Lasten kanssa minnekään lähteminen yhden aikuisen voimin on hankalaa, yksi juoksee yhteen suuntaan ja toinen toiseen. Miehen mielestä perheen aikuiset eivät tarvitse omia menoja edes viikoittain. Minä taas haluaisin käydä jossain kivassa kahvilassa, kaupoilla, museoissa tms. Perheen ei tarvitse tulla mukaan. Ihan kuin tuo suuttuisi siitä, jos minulla on kivaa.

Tuolle joka kysyi, miten ajateltiin perhe-elämää ennen lapsia. Meillä oli silloin eri työpaikat, isovanhemmat olivat terveempiä ja en osannut arvata, että meidän la

Sinun pitää jaksaa tapella. Jaksaa miehesikin tapella siitä että saa sinut tekemään kaiken. 

Miehesi ei tee töitä 7 päivää viikossa kuten sinä. Joten hänen työnsä ei ole vaativampaa.

Osaako joku edes kuvitella miehen sanovan että vaimon työ on vaativampaa? No ei tietenkään kukaan mies sano niin.

Vierailija
118/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne muuttunut äkisti vai ollut aina sama? Kaksi lasta pienehköllä ikäerolla on oma valinta. Jos mies ei ole hoitanut esikoistakaan niin miksi on tehty toinen lapsi. Ylipäätään lapsiluku olisi hyvä olla sellainen, että arjessa jaksaa yhdenkin vanhemman voimilla.

Ota lapsenvahti pari tuntia pari kertaa viikossa.

Miksi syyllistät aloittajaa miehen vioista? Miksi normalisoit miehen käytöstä? Miksi vapautat miehen kokonaan vastuusta?

Vierailija
119/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä käyn täyspäivätöissä, töiden jälkeen haen lapset, hoidan kodin, kaupassakäynnit, lapset ja ruokahuollon. Jos se ei nyt aloituksesta tullut selväksi. Mies on osittain illat poissa pitkän työmatkan takia, eikä aamupäivisin ole erityisen paljon aikaa.

Ap

Ruokakuljetus kotiin, helppoa ja nopeaa einestä pahimpien vuosien yli, siivooja kotiin edes kerran kuussa, lastenhoitaja kotiin edes pari kertaa kuussa, leikkitreffejä kavereiden kanssa viikonloppuisin. Lapset aikaisin nukkumaan, luultavasti tottuvat kun aikansa vääntää.

Vierailija
120/157 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toiset ovat aina, koska heillä ei ole vaihtoehtoa. Aloittajalla on mies."

Parempi vaihtoehto se on olla yksin lasten kanssa kuin katsella vapaamatkustajaa. 

Tästä syystä moni on yh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme