vanhempainloma
Ajattelinpa tänne odotuspuolelle laittaa ikävän esimerkin siitä että vanhempainlomaa ei voi muuttaa jälkikäteen.
Silloin kun hain äitiyslomaa ( kaksikuukautta ennen äitiysloman alkua) hain samalla vanhempainlomaa koko ajaksi itselleni. Näin minulle neuvottiin työpaikalla tekemään, haetaan samalla kaavakkeella. Nyt sitten olemme siinä tilanteessa että isä jää hoitamaan lasta kotiin ja minä menen töihin. Isä on työttömänä joten on jokatapauksessa kotona ja olisi voinut pitää ne mahdolliset 12 päivää vanhempainloman jälkeen isyyslomaa, mutta jotta isä voisi pitää isyyslomapäivät hänen pitää pitää 12 päivää vanhempainloman lopusta. Laissa sanotaan että vanhempainlomaa ei voi muuttaa ilman painavaa perustetta ( avioero, puolison kuolema ).
Joten älkää hyvät ihmiset hakeko vanhempainlomaa ennen kuin olette tarkkaan miettineet haluaako isä jäädä kotiin tai pitää sallitut 12 päivää isyyslomaa vanhempainloman jälkeen.
Meillä tämä kämmähdys tulee maksamaan monta sataa euroa koska miehellä oli vuonna 2004 hyvät tulot jonka mukaan isyysloman korvauskin menisi.
Kela esim. neuvoo myös hakemaan äidille koko vanhempainloman, mutta sitä ei jälkikäteen muutellakaan noin vain.
EI OLE IHME ETTÄ ISÄT EIVÄT JÄÄ KOTIIN!
Kommentit (3)
Eli meidän kokemus asiasta meni näin: alunperin ajattelimme, että isä pitää ne viimeiset 12 päivää + 12 päivää sitä ' lisävapaata' , joten hain vanhempainvapaata vain siihen asti, kun isän osuuden piti alkaa. Kelalta soitettiin, että voisiko hakemukseen laittaa, että haen koko ajaksi ja sitten ilmoittaa paria kuukautta ennen, että isä pitää ne loput 12 päivää, olis mennyt kuulemma päivien laskeminen liian hankalaksi (oli arkipyhiä välissä mm joulun takia). Suostuin asiaan ja päätös tuli nopeasti. Loppujen lopuksi laskettuamme tulimme siihen tulokseen, ettei meillä ole varaa ' isäkuukauteen' , kun itse olin töitä vailla, ja työkkäriin ei kannattanut 3 viikon takia ilmoittautua.
Tällä viimeisimmällä kerralla hain vapaata itselleni koko ajaksi, ja päätöksen mukana tuli lappu, jossa lukee: ' Ilmoittaminen vanhempainrahakauden siirtämisestä' . Ilmoitus pitää jättää 2 kk ennen vanhempainrahakauden päättymistä ja sillä saa ne 12 päivää siirrettyä isälle. Edellytyksenä on lisäksi, että isä pitää vähintään 1 isyyspäivän lisäksi eli yhteensä vähintään 13 päivää.
Ei ainakaan meidän kohdallamme, sillä olin itse hakenut vanhempainrahaa koko vanhempainraha kaudelta, mutta haimme muutosta vuoden alusta, koska alunperinkin oli ajatuksena, että mies pitää isäkuukauden. Ja ilman mitään mutkia muutos meni läpi. Onkohan teillä ollut jokin muu syy hakemuksen eväämiseen. Työttömyyskorvaustahan ei tietenkään voi saada vanhempainrahakaudella, eivät toki maksa kaksia tukia päällekäin. Voitte aina valittaa päätöksestä ja pyytää lisäselvitystä.
Minni
No tämä ei kyllä voi pitää paikkaansa, sillä meillä on muutettu jälkeenpäin vanheimpaanvapaan viimeinen kuukausi isän pidettäväksi, vaikka alunperin olin hakenut sen itselleni. Isä piti siihen perään sitten sen ylimääräisen 12 päivän isyysvapaan.