45-50-vuotiaat, kertokaa vaivoistanne , korotuksistanne ja esivaihdevuosioireistanne
Kaverini on vasta 41 eikä usko, kun sanon, että muutama vuosi, niin alkaa tapahtua.
Kommentit (44)
Täytän 50v ja ei ole mitään kolotuksia yms. Menkat on edelleen vaivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva syntyy 42-vuotiaana, niin 😅🥳😊
Suomessa on aika paljon 42-vuotiaana vauvan saaneita, mutta 48 vuotiaana vaivan saaneita vain muutama. Päättele siitä, mitä ajan takaa..
sinä joka olet nyt 42 eikä sulla ole oireita, se on normaalia . Mutta tuu sitten 7 vuoden jälkeen kertomaan vieläkö sama homma. Tuskin.
"Vaivan saaneita". Tämä oli hauska ja osuva kirjoitusvirhe. 😅
Täytän tänä vuonna 47, eikä vielä mitään oireita. Kierto samanmittainen kuin 13-vuotiaana. Sain tosin viimeisen lapsenkin vasta 42-vuotiaana. Luomuraskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään oireita 46v, elintavat vaikuttaa ja ravinto aika moneen..... Myös niihin kolotuksiin ja hormonitoimintaan.
No okei... Sama ikä ja mulla on kai esimerkilliset elintavat: terveellinen, monipuolinen, kasvispainotteinen sekaruoka. Sokerit minimissä, ei valkoista viljaa, punainen liha minimissä, usein kalaa, hyviä rasvoja. Säännöllinen nukkumisrytmi. Liikuntaa ja ulkoilmaa päivittäin. Harrastuksia ja mieluisaa tekemistä. Työtä ja lepoa sopivasti. Ei päihteitä mitään. Painoa alle 60 kg.
Silti: Ikänäkö. Limakalvot kuivuu. Yöheräilyä. Ennen kuukautisia yöhikoilua. Kuukautiskierto lyhentynyt. Niveliä kolottaa, milloin polvea, milloin ranteita. Välillä ärtyneisyyttä, alakuloa...
Mitä sinä teet toisin? Missä mulla vika? Vastaushan on, että ei missään. Ollaan vain yksilöitä, ja jos sinä olet onnekas ja taputtelet ilman oireita, niin onneksi olkoo
Totta, sukuni naiset ovat hyvin pitkäisiä, mummoni on elossa vielä ja voi hyvin. Minulla on nuoresta jo hyvin viilattu ruokavalio, johon ei kuulu lainkaan sokeria, en syö viljaa lainkaan, lihaa hyvin paljon, riistaa ja punaista lihaa, kananmunia ja kalaa paljon, kasviksia toki ja hedelmiä, marjoja, ei lainkaan maitotuotteita. Aamuni aloitan erilaisilla shoteilla sitruuna/oliiviöljy/inkivääri, ja ruokavaliota viilaan myös vuodenaikojen mukaan. En syö lääkkeitä, vaan yrttejä ja erilaisia solumineraaleja. Rasvoista käytän oliiviöljyä, kookosöljyä ja rasvaa lihasta. Pähkinöitä, sieniä, alkalisoitua vettä, alkoholia joskus juon, vodkaa ei muuta, mutta aika harvoin, teetä menee, luomukahvia. Harrastan taichia ja pilatesta sekä joogaa ja uintia myös avannossa. Elämäni on ollut stressitöntä lähes koko ikäni, se vaikuttaa myös kehoon. Mutta geenit ja elintavat sekä ympäristö luo hyvät puitteet. Tiedän että vaihdevuodet on tulossa ja se kuuluu elämään eikä ole elämän loppu.
Esivaihdevuosien/vaihdevuosien oireilu on ihan normaalia keski-ikäisen naisen elämää. Toiset saa niitä, toiset ei saa. Toisille tulee lievinä, toisille rajuina, toisille siitä väliltä. Toiset tarvitsee lääketieteellistä apua, toiset pärjää ilman.
Jotenkin hassu sävy täällä nyt viesteissä, että on kuin jotenkin muita parempi, kun ei ole mitään oireita (vielä?). Tai että ne oireet olisi jotenkin itse hankittuja. Itsekin uskon siihen, että oikeilla elintavoilla voi lieventää oireita ja helpottaa oloa jossain määrin, mutta en kyllä todellakaan usko siihen, että itse voi päättää saako oireita vai ei. Myöskään kuukautiskipuja, vuodon määrää ja kierron pituutta ei voi valita itse. Ne on sitä, mitä luonto on päättänyt kullekin naiselle järjestää. Niitä kyllä voi säätää ja helpottaa lääkkein. Sama se on vaihdevuosien kanssa. Kukaan ei voi itse päättää milloin ja minkälaisina ne päättää tulla.
Minulla ei ollut mitään oireita ennen kuin kohtu jouduttiin poistamaan kasvaimen vuoksi. Tutkimusten mukaan kohdunpoisto aikaistaa pari-kolmevuotta vaihdevuosioireita (ei tiedetä vielä miksi niin käy) ja niin aikaisti minullakin.
Ensin oli jonkin aikaa säännölliset "verettömät" kuukautiset eli aivan tarkoin tunsi, milloin on kuukautiset, vaikka ei vuotoa ollutkaan. Pian kuitenkin ne alkoivat muuttua epäsäännöllisemmiksi ja tuli kuumia aaltoja. Olen 47 v. ja edelleen on kuukautiset (myös pms ja finnejä), mutta myös hikoilukohtauksia eli minulla hieman keskimääräistä (51 v.) aikaisemmin alkavat vaihdevuodet.
Estrogeenigeeli on ollut kokeilussa nyt ja auttaa kyllä kuumiin aaltoihin, mutta ei aivan täysin ole niitä poistanut. Geelin vaikutus ei luultavasti riitä aivan koko vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosien/vaihdevuosien oireilu on ihan normaalia keski-ikäisen naisen elämää. Toiset saa niitä, toiset ei saa. Toisille tulee lievinä, toisille rajuina, toisille siitä väliltä. Toiset tarvitsee lääketieteellistä apua, toiset pärjää ilman.
Jotenkin hassu sävy täällä nyt viesteissä, että on kuin jotenkin muita parempi, kun ei ole mitään oireita (vielä?). Tai että ne oireet olisi jotenkin itse hankittuja. Itsekin uskon siihen, että oikeilla elintavoilla voi lieventää oireita ja helpottaa oloa jossain määrin, mutta en kyllä todellakaan usko siihen, että itse voi päättää saako oireita vai ei. Myöskään kuukautiskipuja, vuodon määrää ja kierron pituutta ei voi valita itse. Ne on sitä, mitä luonto on päättänyt kullekin naiselle järjestää. Niitä kyllä voi säätää ja helpottaa lääkkein. Sama se on vaihdevuosien kanssa. Kukaan ei voi itse päättää milloin ja minkälaisina ne päättää tulla.
Kirjoitin täällä että ei ole mitään muita ikään liittyviä vaivoja kuin ikänäkö. Mulla ei ainakaan ole silti tippaakaan sellainen olo, että olisin jotenkin parempi kuin joku jolla ikä on tuonut vaivoja mukanaan. En myöskään ole mitenkään erityisen hyvin huolehtinut itsestäni, päinvastoin olen tupakoinut 20 vuotta nuorempana, käyttänyt alkoholia (vieläkin joskus), tehnyt raskasta duunia ja syönyt vähän miten sattuu. Vasta viime vuosina olen alkanut harrastaa liikuntaa. Joogannut olen nyt joitain vuosia ja päässyt aika helposti samaan notkeuteen kuin nuorena. Nyt puolisen vuotta mennyt myös saliharrastuksen parissa ja onneksi vielä lihas tuntuu kasvavan. Koen olevani tosi hyvässä kunnossa tällä hetkellä enkä siis todellakaan ajattele että olisi omaa ansiotani että olen pysynyt vaivattomana. Mutta en myöskään kiellä ettekö olisi tosi iloinen siitä että ikä ja menneisyyden elintavat ei tunnu vielä vaikuttaneen mitenkään. Tulevasta ei koskaan tietenkään tiedä.
N49
"Kirjoitin täällä että ei ole mitään muita ikään liittyviä vaivoja kuin ikänäkö. Mulla ei ainakaan ole silti tippaakaan sellainen olo, että olisin jotenkin parempi kuin joku jolla ikä on tuonut vaivoja mukanaan. En myöskään ole mitenkään erityisen hyvin huolehtinut itsestäni, päinvastoin olen tupakoinut 20 vuotta nuorempana, käyttänyt alkoholia (vieläkin joskus), tehnyt raskasta duunia ja syönyt vähän miten sattuu. Vasta viime vuosina olen alkanut harrastaa liikuntaa. Joogannut olen nyt joitain vuosia ja päässyt aika helposti samaan notkeuteen kuin nuorena. Nyt puolisen vuotta mennyt myös saliharrastuksen parissa ja onneksi vielä lihas tuntuu kasvavan. Koen olevani tosi hyvässä kunnossa tällä hetkellä enkä siis todellakaan ajattele että olisi omaa ansiotani että olen pysynyt vaivattomana. Mutta en myöskään kiellä ettekö olisi tosi iloinen siitä että ikä ja menneisyyden elintavat ei tunnu vielä vaikuttaneen mitenkään. Tulevasta ei koskaan tietenkään tiedä.
N49"
Eipä sun viestissä sitä sävyä ollutkaan...
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niiden, jotka kertovat ettei oireita ole, tarkoitus on mitenkään pitää itseään muita parempina. Vaan osoittaa ap:lle, ettei ikä välttämättä tarkoita, että kohta rytisee. Tarkoitus on siis kertoa, ettei kaikille tule mitään ihmeellisiä oireita, vaikka ikää tulee se 45 tai 50.
Kuusikymppinen ystäväni kertoi että odotti ja tarkkaili nelikymppisestä asti jotain kamalia oireita ja stressasi niiden alkamista. Sitten vaan menkat ei enää tulleet. Hän voi todella hyvin ja voisi varmaan vielä paremmin ilman tuota lähes 20 vuoden stressiä :)
On hyvä että vaihdevuosista puhutaan, mutta pelottelussa ei ole mitään järkeä. Kyllä se ap:n kaveri sitten huomaa jos jotain alkaa tapahtua.
Olen jo 67v. ja ihmettelen aina, että mitä ne esivaihdevuodet on? Tavalliset vaihdevuodet oli varmaan aika lievät. koska mitään lääkitystä en tarvinnut. Kuukautiset loppui 50v, mikä oli helpotus. Täkin vaihdoin pussilakanaan, muuten ei erityistä.
Kierron heittely ja yöhikoilut ennen menkkoja alkoi jo n. 37-vuotiaana, jolloin kävin kertaalleen sairaalassakin keskenmenoepäilynä (oli "selittämätön kiertohäiriö"). Kierto oli lyhimmillään siinä 22 pv (epäsäännöllinen, eli vaihteluväli tuo 22 - 26, harvemmin pidempiä. Aiemmin kerto pitkä epäsäännöllinen eli 31 - 36 pv). Menkat runsastuivat myös siten, että pari päivää vuoti kuin seula ja menkat kestivät vähintään 5 pv, yleensä viikon.
Sinnittelin noin 47-vuotiaaksi, ja sain gyneltä minipillerit kierron tasaamiseksi (lue: poistamiseksi). Ikää nyt tänä vuonna 50 ja odottelen aikaa, että minipillereistä voisi luopua. Vielä en uskalla, koska viimeisimmän vuoden aikana on tullut muutaman (alle 5) kertaa tiputtelua, eli menkat eivät olisi vielä ehkä täysin loppuneet, jos en noita pillereitä käyttäisi.
Täytän syksyllä 50v. Menkoista en osaa sanoa kun oon vuosia käyttänyt hormonikierukkaa runsaisiin vuotoihin. Ikänäköä on ollut vajaat 10v. Sen oon huomannut, että jos ei lähes päivittäin liiku, on tosi turvonnut ja jäykkä olo eri tavalla kuin aiemmin.
Ihan kivasti menee, palkkaa juuri korotettiin 4,2%, kun tuli yleiskorotuksen päälle vähän meriittikorotusta myös. Mites muiden korotukset?
N52
Ikää 49v ja ei kolota ja menkatkin tulee säännöllisesti
Liityn tuohon samaan kuoroon jossa todetaan että toistaiseksi olen päässyt tosi vähällä. Kierto mulla on lyhentynyt mutta siinäpä ne oireet taitaa ollakin. Äitini söi mun ikäisenä (48) jo hormoneja joten siihen nähden olen ihan tyytyväinen että mun kohdalla on mennyt toisin.
Kyllähän näistä tulee naisten kesken juteltua ja hyvin yksilöllistä on. Osa pääsee todella vähin ja lievin oirein, toisilla on sitten vaikka muille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytän syksyllä 50v. Menkoista en osaa sanoa kun oon vuosia käyttänyt hormonikierukkaa runsaisiin vuotoihin. Ikänäköä on ollut vajaat 10v. Sen oon huomannut, että jos ei lähes päivittäin liiku, on tosi turvonnut ja jäykkä olo eri tavalla kuin aiemmin.
Niin joo, ja oonhan mä harmaantunut ihan reilusti. Mutta taitaa olle geeneissä. Isäni oli 50v iässä jo ihan valkohapsi, mulla on vielä valtavärinä musta mutta ohimoilla on kyllä reilut harmaat raidat.
49 v. Menkat vielä suht säännölliset. Jatkuva väsymys aamuyön heräilyn takia ja aivosumu. Neljän, puoli viiden jälkeen ei saa enää unta. Naamassa karvoja. Epämääräistä kolotusta pitkin kroppaa. Asioista ei innostu enää kuten ennen ja liikunta on pakkopullaa. Saa nähdä miten hirveäksi tämä vielä muuttuu. Kohta on työkykykin jo koetuksella.
Olen 50 v. Esivaihdevuodet lienee loppupuolella, koska menkat tulee enää vain 4-8 kk välein. 42-vuotiaana mulla alkoi esivaihdevuodet sillä, että menkkakierto lyheni normaalista 31 päivästä 24 päivään. Sitten jossain 46-47 v iässä alkoi harventua menkat, ja pitkien vuototaukojen jälkeen runsaammat menkat.
Mutta mitään muita vaihdevuosioireita tai vaivoja mulla ei ole ollut kuin nuo vuotojen vaihtelut. Ei kolota, ei väsytä, ei ole unettomuutta, ei mielialaongelmia. Ei vaikka olen lihava sohvaperuna joka käytän alkoholiakin enemmän kuin suositukset.
Suomessa on aika paljon 42-vuotiaana vauvan saaneita, mutta 48 vuotiaana vaivan saaneita vain muutama. Päättele siitä, mitä ajan takaa..
sinä joka olet nyt 42 eikä sulla ole oireita, se on normaalia . Mutta tuu sitten 7 vuoden jälkeen kertomaan vieläkö sama homma. Tuskin.