Nyt vinkit kehiin... miten saan kilot karisemaan
Kymmenen kiloa tahtoisin laihduttaa. Painoindeksi on normaali painon ylärajoilla olen 155cm ja 62kg
Imetän vielä 8kk lastani joten kovin radikaaleja keinoja ei voi käyttää. Syön normaalisti, mutta terveellisemmin, enemmän kasviksia, vähemmän rasvaa ja kaikki herkkuja. Ennen suurinpiirtein makasin sohvalla sipsiä syöden joten muutos siihen on aika suuri.
Arkiliikuntaa tulee aika paljon kahden lapsen kanssa ulkona touhutessa. Kauppareissut yms hoidan jalan vaunuja työntäen. Lenkillä pyrin käymään pari kertaa viikossa.
Kerran viikossa käyn kuntosalilla johon sisältyy myös sykkeen nostatus. Ja kerran viikossa käyn myös " tappojumpassa" kestää reilun tunnin ja siinä tosiaan viedään mehut ihmisestä.
Tätä olen tehnyt puolisen vuotta mutta yhtään en ole laihtunut. Kaksi kiloa laihduin mutta nekin tulivat takaisin.
Mitä siis pitäisi tehdä jotta pääsisin tästä läskistä eroon ja kiinteytyisin??????
Kommentit (7)
Hyötyliikuntaa, käyn aina jalan kaupassa. Autoa käytän kerran viikossa kun käydään vauvauinnissa 20km päässä.
Ja väitän syöväni vähemmän kuin liikkuvani
t : ap
Ruuanlaitossa öljyt käyttöön, niitäkin vain hieman. Kaikki rasvanen ruoka pois vaan, sokereitakaan et pahemmin tarvitse.
Kermat pois ruuanlaitosta (jos käytät edes). Paljon salaatteja!
Painoindeksisi on 25,8 ja normaali on 20-25.
Kaikki herkut pois ja vaan yksi herkuttelupäivä viikossa. Myös vaaleat leivät ja muut turhat vaaleat jauhot pois. Jogurtit (jos syöt) vaihdat maustamattomiin.
Vaihtaisin vielä nuo lenkkeilyt hölkäksi/juoksuksi. Siinä saat nopeasti mieltä ja silmää tyydyttäviä tuloksia.
Monet suosivat niitä juoksu ohjeita, joissa vuorotellaan juoksulla ja kävelyllä. Minusta jos juostaa niin sitten juostaan :o) Ja rapakuntoinenkin voi aloittaa tällä ohjeella...
Päätä ensin että nyt tänään minä juoksen tämän lenkin. Suunnittele lenkiksi noin 5-7 kilometrin matka. Voi kuulostaa hurjalta mutta OIKEASTI juosten se matka taittuu helposti ja yllätyt itsekin kuinka nopeasti. Lähde liikkeelle hitaasti eli juokset juuri niin hitaasti kuin jaksat. Monet tekevät sen virheen että painaavat heti veren maku suussa ja sitten pistää kylkeä ja alkaa huimaamaan ja on pakko kävellä. Jos tuntuu että hengästyt liikaa niin hidasta (vaikka mummot menisi rollaattorilla ohi, lopussa kuitenkin kiitos seisoo).
Ensimmäinen 15 minuuttia on aina juoksijalle rankin, mutta kun tämän tiedät osaat ajatella jo että kohta helpottaa. Se on aina rankinta juuri siksi, koska elimistö ei vielä tiedä kuinka kovaa aiot mennä ja se työntää kaiken peliin. Noin 10 minuutin kohdalla keho tajuaa, että nyt mennäänkin tätä vauhtia ja olo helpottaa, kun keho osaa käyttää energiaa oikein. Tämän jälkeen olo on hyvä ja matka taittuu nopeasti ja kevyestikin, tuntuu että voisi juosta ihan minne vaan. Minua helpotta myös se, että rytmitän hengityksen niin että hengitän kahdella askeleella sisään ja puuskaisen kahdella ulos. Se rytmittää juoksunkin niin että menen sopivaa vauhtia.
Olen suunnilleen samoista mitoista kuin sinä keventynyt pelkällä juoksulla niin että nyt on painoa 50 kg ja olo on upea. Syön melko huolettomasti ja herkuttelen liikaakin, mutta juoksulla kulutus on kohdallaan ja kroppa kunnossa.
Meinaatkos kokeilla vinkkejäni? Kysy lisää jos haluat... Tsemppiä!
Syötkö oikeasti säännöllisesti ja aina (paitsi ihan muutamat poikkeukset, herkuttelut) noin terveellisesti?
Sanoisin, että varmista, että syöt oikeasti säännöllisesti ja vain ja ainoastaan ruoka-aikoina (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala).
Entä syötkö ns. lautasmallin mukaan?
1/4 lautasesta lisäkettä (perunaa, riisiä, pastaa jotain...)
1/4 lautasesta lihaa, kalaa, kanaa...
1/2 lautasesta salaattia
Helposti ottaa perunoita tai pastaa kauheat kasat, mutta niissä on oikeasti ihan energiaa. Ei siis liikaa niitä.
Itse jätin pois perunat, pastat ja vaalean leivän. Sillä laihtuu (160 cm ja 44 kg), vaikkei karppaukseen uskoisikaan, koska aina jonkin ruoka-aineen lopettaminen vaikuttaa kokonaisruokamäärään. Ehkä vain mutustelet leipiä aikasi kuluksi?
Pidä viikko ruokapäiväkirjaa itsellesi. Siihen ylös kaikki ruuat tarkkaan! Näet, mitä syöt ja miten säännöllisesti. Tuleeko liikaa välipaloja...
Voit laskea kaloreita, jos haluat ja koet sen tarpeelliseksi.
Kantsii vaihtaa maito ym. rasvattomaksi, jotta ei tule siinäkään turhia kaloreita hankittua. Sanoisin, että piilorasvoja napostelua sun kantsis välttää.
Tsemppiä!
Liiku rappusissa, jätä auto pihaan.. Ja herkut pois!