Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton ostaminen rahoitus

Vierailija
20.04.2025 |

Minkälaisella korolla olette ottaneet autolainaa 2025 käytetty/uusi ?

Vähän hirvittää kun 9% luokkaa korko käytettyyn kun uuteen taas saa lähemmäs 0%. Tosin uuden hinta puolittuu 5v sisään..

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ostanut autot kertamaksulla, tilisiirtona liikkeen tiskillä.

Niin minäkin...suosittelen muillekin..

Vierailija
62/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitililtähän se maksetaan.

En ole ikinä edes harkinnut mitään muuta. Kyllähän parin auton verran kuitenkin aina on tilillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä edes harkinnut mitään muuta. Kyllähän parin auton verran kuitenkin aina on tilillä.

"poltan kalleinta rahaa, ja olen niin typerä etten ole koskaan harkinnut muuta. Ainahan pidän rahaa inflaation syötävänä, joten rahan polttaminen ei ole minulle ongelma" 

Vierailija
64/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on omistusasunto, niin pankki hyvin mielellään antaa matalakorkoista remonttilainaa asunnon arvon kohottamiseen, korko jotain 2% - 3% ja asunto vakuutena.

Pankki ei tule kotiin katsomana onko mitään remontoitu, eikä vaadi raporttia rahojen käytöstä, eli rahan voi kokonaan käyttää auton ostoon. Eikä pankki pääse tilitäkään näkemään käyttötarkoitusta kun siirtää summan toiseen pankkiin ja ostaa auton sieltä.

Toki jos omatunto kolkuttaa niin voihan osaa purkin maalia ja rulla tapettia ja laittaa seinään.

Vierailija
65/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan autoliikkeillä tälläkin hetkellä korkotarjouksia rahoitukselle tyyliin 1,99 %. Itse aion ottaa leasingin sitten, kun joskus pääsen töihin. En halua omistaa enää ainuttakaan autoa.

Onkos noista leasengeista mitää kokemuksia, kuinka huolettomia oikeasti olevat ? Tuleeko jokaisesta naarmusta lisälasku lopuksi ja kokonaiskulut hirmuiset ?

Naarmuista ei tule lisälaskua, kun ei naarmuta. Sukulaisella oli tällainewn leasingsopimus viisessä autossaan. Olikohan 2 vai 3 vuoden sopimus. Itseäni tuossa mietityttää eniten kilometrirajoitus. Joo tiedän suurinpiirtein paljonko minimissään ajan. Välillä kuitenkkn tulee yllättäviä ajoja paljon.595

Vierailija
66/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpostikin on, jos ostaa 1 000-1 500€ kappaleeelta maksavat autot. Sittewn kun puhutaan hintaluokasta 100 000+€, alkaa käteisellä ostajat olla vähissä.

Vierailija
67/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, antaa tulla vaan romutuspalkkioita. Minä ajan omallani. Onpahan maksettu ja oma. Ei kiinnosta pankin autolla ajella, vaikka olisi minkälainen romutuspalkkio omasta autosta.

Vierailija
68/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan autoliikkeillä tälläkin hetkellä korkotarjouksia rahoitukselle tyyliin 1,99 %. Itse aion ottaa leasingin sitten, kun joskus pääsen töihin. En halua omistaa enää ainuttakaan autoa.

Onkos noista leasengeista mitää kokemuksia, kuinka huolettomia oikeasti olevat ? Tuleeko jokaisesta naarmusta lisälasku lopuksi ja kokonaiskulut hirmuiset ?

Naarmuista ei tule lisälaskua, kun ei naarmuta. Sukulaisella oli tällainewn leasingsopimus viisessä autossaan. Olikohan 2 vai 3 vuoden sopimus. Itseäni tuossa mietityttää eniten kilometrirajoitus. Joo tiedän suurinpiirtein paljonko minimissään ajan. Välillä kuitenkkn tulee yllättäviä ajoja paljon.595

Mulla on ollut muutama liisari (privaatti) eikä pahaa sanaa sanottavana. Kolme  kesäautoa yksi vuoden mittainen liisaussopimus. En tiedä onko se itselle paras vaihtoehto lopullisesti mutta monessa elämäntilanteessa toimiva. Saa alle uuden tai lähes uuden auton, huolto pelaa ja jos tulee joku isompi ongelma niin autofirma jeesaa.  Mitään isompaa ei onneksi ole sattunut, autot on olleet mitä on luvattu. 

Pari kertaa mennyt kilometrit yli eikä sekään ole ollut ongelma. Olen soittanut ja sanonut uuden arvion kilsoista jotta osaavat varautua. Saan näin myös arvion lisämaksusta. Ei välttämätöntä mutta tykkään varautua. Pari kertaa on tullut jatkettua sopparia lennosta mikä sekin on onnistunut vaivatta. 

Liisaus ei tietenkään ole kaikkein halvin vaihtoehto mutta vaivattomin se on. Itse olen käyttänyt autoverkkokauppaa, nykyinen Bassadone. 

Vierailija
69/80 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naarmuista ei tule lisälaskua, kun ei naarmuta."

Mitä järkeä ostaa leasing auto jolla ei voi ajaa, aina niihin tulee parkkipaikoilla naarmua ja kolhua kun muita kädettömiä kuskeja niin paljon nykyään. Mun työsuhdeautosta vaativat luovutettaessa 4500€ korvausta kun oli naarmuja, kolme lasta ja auto ei todellakaan ole uuden veroinen sisältä eikä päältä 3v aktiivisen lapsiperhekäytön jälkeen. On suklaata penkissä, tikkaria lattiamatossa, lastenvaununaarmua kun lastattu kyytiin sata kertaa, lapset opetteli pyöräilemään omakotitalon pienellä pihalla ja taisi pari kertaa ohjaustanko viistää auton kylkeenkin harjoitellessa, jne jne.

Siinä vaiheessa kun leasingsopimus lakkaa, ei asiakas ole enää kiinnostava muutoin kuin rahastaa kaikki mahdollinen hänestä ulos.

Kannattaa sopimus jonka allekirjoittaa lukea tarkkaan ja asennoitua pahimman skenaarion mukaan.

Vierailija
70/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30k€ autoa ei kannata ostaa rahoituksella, säästää pari vuotta ja ostaa käteiselllä, jos käy töissä niin, 1000 € / kk jää kahdella helposti säästöön. Jos täytyy saada alle 30 k€ auto alle velaksi, niin naapureita varten on ostettu, muuta en voi sanoa. Auto on huono sijoitus.

Vierailija
71/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään järkeä ostaa rahoituksella autoa, ostaa sen mihin on varaa käteisellä, itselläni se oli vajaan 20 000€ käytetty toyota.

Vierailija
72/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton hankintaa on turha järkeillä niinkuin monet tekee. Se on aina rahaa hukkaan oli se uusi tai käytetty. Päätä maksimi summa kuukaudessa minkä voit laittaa haaskuun ja auto sitten sen summan mukaan. Korko mielellään alle 2. Käytetyt olen itse ostanut suoraan, uudet rahoituksella koska saa tosiaan pienellä tai jopa nolla korolla (johon joitakin kuluja tulee kyllä silti). Mutta aina se pelkkää persnettoa on.

Köyhät vinkuu ja arvostelee aina. Kateus on kansantauti.

Vierailija
73/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut autoa käteisellä vaan aina osamaksulla. Ei ole mitään hölmömpää kuin sitoa pääomaa autoon. Pidän varat mieluummin sijoituksissa.

Vierailija
74/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puolitu jos ostat yariksen uusi 25000. 5 vuotta vanha 20000

Vierailija
75/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut autoa käteisellä vaan aina osamaksulla. Ei ole mitään hölmömpää kuin sitoa pääomaa autoon. Pidän varat mieluummin sijoituksissa.

Eikös se ole ihan sama sijoittaa vivulla ja ostaa auto käteisellä? Ei millään pahalla, minunkin auto on ostettu osamaksulla.

Vierailija
76/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole ihan sama sijoittaa vivulla ja ostaa auto käteisellä? Ei millään pahalla, minunkin auto on ostettu osamaksulla.

Kun mitoittaa osamaksun saman suuruiseksi kuin auton arvon alenema on, niin ei tule virheellistä kuvaa auton todellisista kuluista. Monet käteisellä ostavat luulevat kulujen olevan pienemmät kuin ne ovat. Vivulla sijoittaminen on liian riskipeliä.

Vierailija
77/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen kulkuneuvon olen ostanut käteisellä vuodesta 1986.

Vierailija
78/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään järkeä ostaa rahoituksella autoa, ostaa sen mihin on varaa käteisellä, itselläni se oli vajaan 20 000€ käytetty toyota.

Ja näin Suomi pysyy köyhänä. Se käteisen summa kannattaa sijoittaa ja ottaa autorahoitus - oman auton rahoitus on 1,5 % todellisella vuosikorolla, sijoituksista olen saanut huomattavasti paremmin.

Vierailija
79/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei puolitu jos ostat yariksen uusi 25000. 5 vuotta vanha 20000

Mistä on parhaat kebut nykyään?

Vierailija
80/80 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoon saa halvempaa rahaa kuin sijoituksiin. Mikä on kummallista mutta näin se vain on. 

Minulla on sattumalta sellainen tilanne että molemmissa, autorahoituksessa ja sijoituslainassa molemmissa sama korko, mutta tämä on hyvin harvinaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi