Onko sinulla jotain kroonisia fyysisiä oireita, joiden vuoksi sinulla on toisinaan hankala henkisestikin jaksaa?
Minulla on tinnitus ja hermokipumainen selkäkipu. Väittäisin että näistä oireista melun puhkaisema tinnitus on vielä pahempi, koska en monesti saa siltä hetkeksikään rauhaa ja se nostattaa kokoajan stressitasoja. Minulla on myös hankalampi keskittyä. Kuulen korvissani kuin jonkin inhottavan katkonaisen sirkuttavan äänen ja toisaalta semmoisen matalamman kohisevan äänen. Toinen korva tuottaa sellaista tasaista vinkunaa jota voisi kuvailla näin "iiiiiiiii". Tinnitus aaltoilee ja jonain päivinä on siedettävämpää, mutta usein kotonani ei ole hiljaisuutta sen vuoksi laisinkaan ja aina on jotain taustaäänenä.
Selkäkipu jonain pahempina päivänä vie tosi paljon henkistäkin energiaa koska kipu on aina ylimääräinen stressi johon mielikin välillä tiedostamattomalla tasolla reagoi.
Kommentit (34)
Tinnitus, ruusufinni, vasomotorinen nuha, pehmytkudosreuma ja kulumia polvissa.
Sairauteen liittyvä väsymysoireyhtymä. Henkisesti erittäin raskas, kun olen luonteeltani tekeväinen ihminen. Muita oireita on parisenkymmentä, mutta niiden kanssa olen oppinut elämään, väsymyksen kanssa en.
Kyllä on, mutta hyvässä hoitotasapainossa. Ei vaivaa tällä hetkellä, mutta muutti aikoinaan elämäni täysin. Useampi vuosi oli kuin pahaa unta. Psyk.sh.
Ei oikein pysty nukkumaan kuin oikealla kyljellä tai mahallaan. Vasemmalla kyljellä tai selällään nukkuessa tuntuu että henki salpautuu. Närästys tai refluksi saattaa joskus aiheuttaa sen että sydän alkaa tykyttämään ja loppuu kun oksentaa mahan tyhjäksi.
Minulla on spondyloosi, kivut on vaivanneet oikeastaan melkein koko aikuisiän. Nyt kun kivut ovat muuttuneet jatkuvaksi olen saanut leikkauspäätöksen. Mutta jonotusaika on pitkä, ja kipu pahentuu jatkuvasti, onneksi kesän tullen psoriasis yleensä hellittää hiukan. Mutta toisaalta aurinko on pahaksi ruusufinnille.
Kaikilla on jotain vaivoja. Jos antaa niiden ottaa vallan, varmasti väsyy henkisesti. Parasta on olla ajattelematta vaivoja ja elää ja tehdä asioita ja syödä hyvin ja terveellisesti.
Kannattaa kokeilla alkoholin ja tupakan lopettamisen vaikutusta terveyteen. Moni vaiva voi helpottua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on jotain vaivoja. Jos antaa niiden ottaa vallan, varmasti väsyy henkisesti. Parasta on olla ajattelematta vaivoja ja elää ja tehdä asioita ja syödä hyvin ja terveellisesti.
Ootko tosissasi? "Elää ja tehdä asioita"? Miten niitä asioita tehdään, jos on valtavien kipujen vallassa tai ei ole nukkunut moneen yöhön?
Jos ei ole koskaan kärsinyt jotain varvaskipua pahemmasta, voi vaikka kuvitella normaalia elämää estämään megalomaanisen, loppumattoman krapulan järkyttävällä päänsäryllä, ilman että on mahdollista lepäillä, vaan pitää vaan "elää ja tehdä asioita".
Sitä olen miettinyt, että nämä joilla on paljon vaivoja ja oireita, ovat aina niitä, joilla olisi paljon korjattavaa elämäntavoissa, kuten ruokavaliossa, liikunnassa, päihteiden käytössä, työnteossa, ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt, että nämä joilla on paljon vaivoja ja oireita, ovat aina niitä, joilla olisi paljon korjattavaa elämäntavoissa, kuten ruokavaliossa, liikunnassa, päihteiden käytössä, työnteossa, ihmissuhteissa.
Mietipä sitä uudestaan sitten kun itse sairastut. Terveisin erittäin terveellisesti syövä, liikunnallinen, sosiaalinen ja ahkera työssään. Välillä vaan sairaus voittaa, eikä pysty kuin minimisuoritukseen, eli lähinnä makaamaan ja syömään jotain helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei aloittaja, ja kaikki muutkin kärsivät.
Itselläni on, jo lapsuudesta lähtien kiusanneet; Horton, hyperprolaktinemia, hypermobiliteetti, eds-oireyhtymä, nivelien ja nikamien surkastumista/rappeumaa, nivelrikkoja, kulumia, ahtaumia käsissä, niskassa, alaselässä, lievä skolioosi, nikama luisumia ja kaarien murtumia.
Lukuisia leikkauksia.
Siihen päälle napsahti pitkälle edennyt hermostorappeumasairaus.
Kysyit henkisestä hyvin voinnista, jaksamisesta.
Nyt kun "tätä" elämää on tullut elettyä monta kymmentä vuotta..
(alusta kaikki on voimistuneet iän myötä; säryt, jäykkyys ja raajojen epävarmuus)
Olen käynyt mielessäni kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat.
Hermosärky on pahin, se on ollut loputon vuodesta 2015.
Muuten särkee, noh miten milloinkin.
Psyyke on siitä erikoinen, että välillä kivun olleen kovimmillaan, sitä luulee olevansa yli-ihmine
Tämän luettuani totesin omat vaivani mitättömiksi, jotta niistä viitsisin valittaa.
Sinulle toivon jaksamista, kaikesta kivusta ja vaivoista huolimatta
Olen kärsinyt yli 10 vuotta hyperhidroosista, johon ei ole hoitokeinoa tai lääkitystä. Tämä on estänyt tekemistäni ja jaksamistani valtavasti. Se vaikuttaa minuun joka päivä fyysisesti sekä henkisesti. Keväät ja kesät olen täysin loppu ja eristäytynyt asuntooni. Minulla on myös jatkuvia vatsavaivoja ja muita pysyviä pikkuvikoja, jotka yhdessä tuovat suurta ahdistusta ja kipua.
Onhan noita.. nivelrikkoja käytännössä kaikkialla muualla paitsi niskassa, kiitos reuman ja lähes 20 vuotta viivästyneen diagnosoinnin kun ei otettu tosissaan terveydenhuollossa. Lisänä suolistosairaus IBS, joka tekee sitten ruokailut vaikeaksi ja karsinut sopivia ruoka-aineita tasaiseen tahtiin. Kortisonikuurilla ajoittain sitten niin että kivut ja vaivat helpottaa, mutta kerrytän nestelastia joka on muuten todella tiukassa saada pois..
Eli kaikki jotka vappuu kävellessään ja näyttää pallokaloilta ei välttis ole raskaana - niillä voi olla yllämainitut vaivat.
Ruusufinni.