Muistatteko millaisia autokatsastukset olivat vielä 90-luvulla
Tuli tuosta Alkon myyjien pelottavuudesta (tiski-Alkokeskustelu) mieleen millaisia katsastusmiehet olivat samoihin aikoihin kun Alkossa oli vielä myyntitiskit.
Kovaa kyykytystä, ärjumistä ja v-ttuilua.
Omia kokemuksia katsastuksesta?
Kommentit (35)
Kasarilla katsuri sanoi että jarruvaloissa liian pitkä viive kun painaa jarrupoljinta, täytyy säätää katkaisijaa lähemmäs jarrupolkimen alla ja hylky. Sanoin että se katkaisija on ollut samassa-asennossa 15 vuotta ei siihen ole koskettu, ei auttanut. En tehnyt mitään ja vein uusintaleimalle, sama katsuri testasi ja sanoi että nyt se on hyvä. Kyllä vitutti !
Hyvä uudistus oli se että jos tuli hylsy niin ei tarvinut viedä samalle konttorille uusintanäytölle. Loppui rahastus !
Vierailija kirjoitti:
90 luvulla katsastusmiehellä ei ollut taloudellista intressiä hylätä mahdollisimman montaa autoa.
Mielestäni katsastustoiminta pitäisi miettiä kokonaan uudelleen. On järjetöntä että joka neljäs auto hylätään. Myös uusissa autoissa hyökkäysprosentti ovat tosi suuria. Katsokaa joskus liikennevirtaa ja miettikää onko joka neljäs vastaantuleva auto tosiaan turvallisuudelle vaaraksi?
Puhumattakaan näistä vikakoodihylkäyksistä, missä katsastusmies voi hylätä auton vikakoodin perusteella vaikkei pysty yksilöimään mikä autossa on vikana
Uudempia vaan hylätään enempi kun ei välitetä nivelistä ym... Huoltoon kuuluu vaan öljyjen vaihto ja valo hoito. Vanhemmat autot pidetään paremmassa kunnossa. Eikä tuo joka neljäs ole mikään sääntö.
Pienen paikkakunnan katsastusaseman katsastusmiehet olivat kuin kuninkaita kylällä. Jos joutui huonoihin väleihin niin elämästä tehtiin hankalaa!
Kauniisti sanottuna iso osa katsastajista täysiä kusipäitä.
Nykyään katsurit muusuomalaisia. Ei osaa suomea. Tämmöiseen se menee nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Katsastusinssi teki turvavyön oudoksi kun kiskaisi voimalla sitä. Turvavyöllä ei ole niin suurta vaikutusta nykyään, kun turvatyyny ottaa vastaan suurimman osan voimasta.
Ja jarrut on vaan vauhdin surma. Ei ne vaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla katsuri sanoi että jarruvaloissa liian pitkä viive kun painaa jarrupoljinta, täytyy säätää katkaisijaa lähemmäs jarrupolkimen alla ja hylky. Sanoin että se katkaisija on ollut samassa-asennossa 15 vuotta ei siihen ole koskettu, ei auttanut. En tehnyt mitään ja vein uusintaleimalle, sama katsuri testasi ja sanoi että nyt se on hyvä. Kyllä vitutti !
Mulla hylättiin auto vikakoodin nro X takia. Katsastaja ei osannut sanoa mitä se koodi tarkoittaa. Vein auton merkkikorjaamolle jossa tutkivat autoa päivän ja sitten soittivat että turha tätä on enempää tutkia kun tuo koodi on sellainen ettei se edes yksilöi mitään tiettyä vikaa.. Nollasivat vikakoodit ja uusintakatsastuksessa löivät leiman pelkän autokorjaamon todistuksen (jossa luki että vikakoodit nollattu), eli eivät edes vilkaisseet autoa. Raha kyllä kelpasi
Eli kukaan ei osannut missään vaiheessa sanoa että mikä autossa muka on vikana, mutta meni päivä työaikaa ja 350€ rahaa (korjaamo, katsastus + uusintakatsastus).
Pari vuotta sitten katsastusmies yritti kohtuu agressiivisesti myydä samassa talossa toimivan ruostesuojausfirman ruostesuojausta uuteen autoon.
Puheensävy oli sellainen, että hyväuskoisempi tai asiaa tuntematon olisi saattanut kuvitella että auto on pakko viedä 1000€ maksavaan ruostesuojakösittelyyn jos sillä meinaa ajaa.
Olen ihan varma että noissa katsastusfirmoissa tehdään paljon sivubusineksia jotka eivät ole ihan valoa kestäviä.
Katsastusvälit pitäisi muuttaa kolmeen vuoteen niin, että kahtena vuotena katsastuksen voisi korvata sillä mikäli auto on käynyt vuoden aikana korjaamolla jossa on tarkastettu tärkeimmät kuten jarrut, valot, renkaat. Sitten joka kolmas vuosi olisi täysi katsastus.
80-luvulla oli vielä hurjempaa, autot oli ruosteessa ja niitä sai hitsailla.
Vierailija kirjoitti:
En muista, olin vasta lapsi 90-luvulla. Mutta muistan sellaisen katsastuksesta saadun tarramerkin, joka piti liimata auton ikkunaan ja isäni antoi minun aina tehdä tuon liimauksen.
Se ei tullut katsastuksesta, vaan se oli nykyisen ajoneuvoveron esi-isä jolla "väliaikaisesti" paikattiin valtion taloutta
Vierailija kirjoitti:
Monet viat tosiaan korjaantuivat pelkällä valohoidolla, mutta vtutti silti viedä se auto uudestaan sinne leimalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, olin vasta lapsi 90-luvulla. Mutta muistan sellaisen katsastuksesta saadun tarramerkin, joka piti liimata auton ikkunaan ja isäni antoi minun aina tehdä tuon liimauksen.
Se ei tullut katsastuksesta, vaan se oli nykyisen ajoneuvoveron esi-isä jolla "väliaikaisesti" paikattiin valtion taloutta
R-kioskilta ainakin sai ostaa merkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun ensimmäinen katsastukseni vuonna 1985 maksoi 45 markkaa. Mitähän se olisi nykyrahassa?
Edit. Löysin tällaisen. https://stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html
Vuoden 1985 45 markkaa vastaa viime vuoden 18,01 euroa. Aika paljon vähemmän kuin nykyinen melkein 70 euroa päästömittauksineen.
Kultainen 80-luku!
Kasari on kova juttu, totta. Mutta unohdit kertoa mitä tuolloin tienasit, nykyrahassa siis.
Kohta tulee korjaamokatsastus. Hinnat halpenee huomattavasti.