Minkä ikäiseltä voi odottaa omien vaatteiden pesemistä itse?
Kommentit (11)
En paljon aiemmin sillä silloin aloin käyttä vasta farkkuja koulussa toppisten tms. sijasta. Ja ne oli tärkeää saada puhtaaksi ja jalkaan aina.
Pesin sitten samassa muittenkin pyykkiä, aina jos panin ne farkut koneeseen.
käy surutta pesettämässä vaatteensa viikonloppuisin äitillään kun opiskelija-asuntojen pesukoneet on maksullisia! Ihan järkkyä tai sitten mä olen tosi kalkkis näissä hommissa. Meillä tenavat jo nyt heittää likavaatteet tottuneesti oikeisiin koreihin vaikka iältään 6,8 ja 10v. Ja aivan varmasti oppivat pesukoneen käytön ennen kotoa muuttamista ;)
mutta minä olen suuresta (10 lasta) ja vanhemmilla maatila (peltoa ja karjaa). Äiti pesi pyykkiä sillon kun ehti ja isommat sisarukset sillon kun oli omaa pyykkiä. Eikä mun suinkaan tarvinnu kaikkia vaatteita aina pestä, mutta sillon tällön kuitenkin. Joka tapauksessa seitsemän vuotiaana minä opin lajittelemaan pyykin ja käyttämään pesukonetta.
T: 3
ps. ei olla lestadiolaisia
Nyt tyttö on 12-vuotias, ja tarvittaessa laittaa koneen käyntiin. Mä meillä kuitenkin yleensä pyykin pesen, ja ihan kaikkien pyykit.
Äitini pesi vaatteeni niin kauan kun kotona asuin eli 20 vuotiaaksi saakka. Sen jälkeen vaatteni on pessyt mieheni, vasta kun jäin kotiin lasten syntyessä opettelin minäkin käyttämään pesukonetta.
Omien lasten vaatteet pesen niin kauan kun kotona asuvat. Voin toki opettaa heille pesukoneen käyttämistä ja vaatia osallistumaan esim pyykin ripustamiseen, mutta vastuuta vain omien vaatteiden pesusta heille en anna, sillä on taloudellisempaa ja ekologisempaa pestä keralla vain täysiä koneita eli koko perheen pyykit samalla kertaa.
Toki voin opastaa lajittelussa ja koneen käytössä jo 10-vuotiasta (ja nuorempikin osaa ripustaa pyykin), mutta kuten monet sanoivat, järkevintä on tietenkin pestä koko perheen vaatteet kerralla sitä mukaa kun likaantuvat eikä niin, että jokainen pesee omansa.
Sitä ennen en osannut konetta käyttää, vaikka pari kertaa äiti sen oli näyttänytkin.
Tulee kalliiksikin, jos jokainen perheessä pesee omat vaatteet itse ja lajittelee pyykit värillisiin ja valkoisiin. Käy niin, että sitten koneessä pyörii kerrallaan vain muutama vaate. Ei kovin taloudellista.
Kannattaa tietysti n. 12-vuotiaalle opettaa koneen toiminta, jotta lapsi osaa tarvittaessa itse pestä pyykkiä. Lapsi voi samalla panna koneeseen muiden jäsenten pyykkiä, mutta sitten lapsi ei pese vain omaa pyykkiään.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliiksikin, jos jokainen perheessä pesee omat vaatteet itse ja lajittelee pyykit värillisiin ja valkoisiin. Käy niin, että sitten koneessä pyörii kerrallaan vain muutama vaate. Ei kovin taloudellista.
Kannattaa tietysti n. 12-vuotiaalle opettaa koneen toiminta, jotta lapsi osaa tarvittaessa itse pestä pyykkiä. Lapsi voi samalla panna koneeseen muiden jäsenten pyykkiä, mutta sitten lapsi ei pese vain omaa pyykkiään.
Vielä vähemmän taloudellista olisi ollut ostaa joka koneellisen jälkeen uusia vaatteita, mikä oliis ollut väistämätöntä jos täystuhoäiti olisi päässyt koskemaan vaatteisiini. Jostain 10-vuotiaasta asti pesin omani erikseen ja todellakin väreittäin.
jos halusin puhtaissa vaatteissa kouluun mennä, jo ekaluokkalaisena.