Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana Kanarialle viikoksi. Uskaltaako syödä muuta kuin pizzaa?

Vierailija
16.03.2007 |

Lääkäri varoitteli, että syömiset pitää listeriavaaran takia miettiä tarkkaan. Ei majoneesia yms. kastikkeita, kalaa etc.

Luin tuossa juuri kyseisestä bakteerista ja sitähän on sitten joka paikassa, kasveissa, vedessä. Eli käytännössä salaattikin on kielletty?

Kaikkea kuumasta uunista tullutta siis vaan tilaan. Olenko ymmärtänyt asian oikein/vakavuuden?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

listerua ei ole ainoa uhka, mitä etelämmäs mennään sitä suurempi vaara on saada toksoplasmoosi ruoasta.

Itse asuin raskaana ollessani Ranskassa, ja listerian ja toksoplasmoosin takia oli piiiitkä lista ruokarajoituksia joita gyne käski noudattaa. Eim mansikoissa suuri toksoplasmoosin riski. Että kyllä näillä riskialueilla ihan tosissaan nämä riskit otetaan eikä naureskella. Toksokin testattiin joka kuukausi verikokeella,

Vierailija
2/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä siitä raskausajasta aika raskaan saa tuolla ylimaallisella listerian pelolla, muista peloista puhumattakaan. Raskaana ollessani kävin Mallorcalla, Kölnissä, Pietarissa, Madeiralla ja Tallinassa. Kaikkialla söin normaalisti. Vältin niitä Suomen neuvolan listassa mainittuja asioita, ja tilasin pihvini kypsinä. Listerian voi saada melkein mistä vaan, mutta joku raja varovaisuudellakin.

Olen matkustanut paljon ja asunutkin vuosia useammassa eri maassa. Vatsatautia olen potenut kerran, silloinkin hyvin lievän sellaisen. Ehkä minulla sitten on ollut poikkeuksellisen hyvä tuuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuu naisia jotka saavat lapsia..... samat varotoimen piteet kuin Suomessakin. Eli eväät kypsänä, eikä homejuustoja kannata syödä.

Sen suurempaa hysteriaa ei kannata lietsoa

Vierailija
4/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja loppuraskaudella Puolassa. Taisivat antaa neuvolassakin jotkut ruokailuohjeet.

Join pullotettua vettä, mehua, limsoja. Ravintolassa en ottanut jäitä juomaan.

Söin esim. pizzaa, pihviannoksia. Aamupalalla ainakin sämpylöitä. En enää tarkkaan muista, mutta aamupalan seisovasta pöydästä taisin suurimman osan jättää syömättä. En ainakaan syönyt kylmiä kasviksia, majoneesia ym. kastikkeita.

Kaupasta ostin kuorellisia hedelmiä.

Mutta säästyin mahataudilta. Kummallakin reissulla taisi joku olla mahataudissa.

Vierailija
5/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat keskenmenon, siis kaikki naiset. ja vammaisia lapsia.

ei kannata syödä edes pitsaa, voi olla vanhaa lihaa ja juustoa. juo vettä (pullotettua) ja syö omenaa, mutta varo, siinäkin voi olla kanarian viljelymyrkkyä

Vierailija
6/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkasti että munat ovat todella kypsiä.

Itse olin raskaana kanarialla ja söin ilman neurooseja, ihan terve lapsi tuli. Mutta riski on aina olemassa kannattaa katsoa millaisesta putiikista ruokansa tilaa. Simpukat ja osterit jättäisin väliin.

Vierailija
7/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta söin kyllä muutakin kuin pitsaa :) En siis kannata hysteriaa mutta en ymmärrä tuota " siellä saa kaikki vammaisia lapsia" ironiaakaan. Esim. italiassa asuvat ystäväni ovat desinfioineet salaatiit (sellaisia erikoistabletteja) raskauden aikana ja tämä on siellä tapa. Että kyllä sielläkin ihmiset on varuillaan.

Vierailija
8/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kuumaa ruokaa. Ja majoneesista jne varoitellaan vaikkei raskaana oliskaan. Voithan ostaa hedelmät itse ja hotellilla pestä+kuoria. Jäätelö paketissa ostettuna, ei niitä kauhottavia. Jääpalat saa jätettyä pois. Ja pullovettä voi juoda.

Selviää siis raskaanakin ulkomailla.

Vierailija
9/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan älytöntä. ihan hullu ketju. totta kai salaatin ja muun kanssa saa olla varovainen mutta ei nyt hysteerinen. Espanja on kuitenkin länsimaa ja onhan sielläkin naiset raskaana. Itse olen synnyttänyt kaksi lasta ulkomailla ja ihan surutta syönyt ulkona jne. pitääpä laittaa tämä ketju Kanarialla asuvalle kaverille, saa kunnon naurut. liseriabakteeria löytyy kyllä Suomen salaatinlehdistäkin...Suomen ravintoloissa. Ei se Suomi sen kummosempi maa ole.

Vierailija
10/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana ollessa salaattia buffeesta (kauan seisonutta), raakoja mereneläviä, majoneesia (pöydässä pidettävää). Kaikkea muuta söin myös Kanarialla esim. jäätelöannoksia, salaattiannoksia, hedelmiä ja hyvää oli!

Vierailija
11/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ensimmäistä kertaa tässä tilassa lähdössä ulkomaille ja kyseiseen maahan.

Kävin vaan lääkärintarkastuksessa ja se lääkäri painotti niin pontevasti listeriavaaraa, että aloin itsekin tutkia nettitiedoista kyseistä bakteeria.

Käytännössä taitaa olla niin, että te jotka olette syöneet reteesti mielitekojenne mukaan niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, teillä on ollut hyvä säkä.

Huonolla onnella bakteerin saa tietysti se, joka sitä yrittää välttää. Eihän sinne ravintolan keittiöön voi mennä vahtimaan, kuka sen salaatinlehden pesee ja millä vedellä...jos pesee.

Mutta enpä aio kaivella " verta nenästäni" vaan hieman miettiä, mitä suuhuni laitan.

Ehkä olisi pitänyt asettaa kysymys niin, että moniko on saanut listerian matkoillaan? Ja kun oirehtii flunssan tai vatsavaivojen oireilla niin varmasti aikas moni matkaaja ja hengissä on selvinnyt. Nyt vaan on tuo pieni syntymätön vauva elimistössä ja mahdollisella vaaravyöhykkeellä...

t. ap, joka kuuri söi itse pesemiänsä kotimaisia kasviksia Tanskassa valmistetun fetasalaatin kera.

Vierailija
12/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

just Kanarialta palanneena voin vaan todetta että siellä oli todella paljon raskaana olevia naisia, lähinnä suomalaisia ja ruotsalaisia, ja huolettomana näkyivät syövän ihan kaikkea mitä nyt yleensä oli tarjolla. Niin aamiaisella kuin ravintoloissakin.

Järki tietty kannattaa pitää päässä ja epäilyttävän näköiset ja huonosti valmistetut / säilytetyt ruuat kannattaa jättää syömättä vaikka ei olisi raskaanakaan...

Vierailija
13/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei kannata matkustaa ollenkaan, sori vaan. Aiotko Suomessa elää pitsalla koko raskausajan? Listeriariski lienee Suomessa ihan yhtä iso kuin Kanarialla.

Vierailija
14/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole raskaana, mutta puolet matkasta meni hotellin sängyn ja pöntön välillä.

Sain toisena iltana nähtävästi illallisesta jonkun bakteerin (listeria??? ei kertonut nimeään) ja siinä sitä oltiin etelän lämmössä paskataudissa : (

Söin pihvin, well done, ranskalaisia ja oheissalaatin. Ei kuulosta kauhean vaaralliselta annokselta, eihän?

Että otapa lääkärin varoitukset vaan todesta, kun sulla se vauvakin on vielä sisälläsi. Vauvaparka ei välttämättä selviä taudista pelkällä sänkypönttöhoidolla : /

Vierailija
15/15 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy

¿ Listeria tuhoutuu kuumennettaessa elintarvike kauttaaltaan yli +70 C:seen. Tämän vuoksi valmis ruoka tulee kuumentaa läpikotaisin ja etenkin kaikki liha tulee kypsentää hyvin ennen syömistä. Suositellaan myös pakastevihannesten kuumentamista ennen tarjoilua, etenkin sairaalan potilasruokailussa.

¿ Tuoreet vihannekset tulee pestä hyvin.

¿ Raakana käytettäviä elintarvikkeita tulisi säilyttää mahdollisimman lyhyen aikaa. Viimeisen myyntiajankohdan ylittäneitä tuotteita ei tule käyttää. Avatut tuotteet tulee käyttää mahdollisimman pian.

¿ Elintarvikkeita ei saisi säilyttää liian pitkään vaaravyöhykelämpötila-alueella (+8¿+60 C). Etenkin huoneenlämmössä listeriabakteerit lisääntyvät nopeasti.

¿ Kalatuotteiden tuotantohygienian tulisi olla hyvä, ja kala, kalatuotteet sekä mäti tulisi säilyttää 0¿+3 C:n lämpötilassa koko ajan

¿ Ristisaastumisen ehkäisemiseksi raa¿at tai multaiset tuotteet ja kypsät tai helposti pilaantuvat tuotteet tulisi varastoida ja säilyttää erillään. Lisäksi ne tulisi käsitellä erillisillä välineillä tai pinnoilla.

¿ Elintarvikkeiden käsittelylaitteet ja pinnat tulisi puhdistaa käytön jälkeen huolellisesti, koska listeria pystyy muodostamaan biofilmejä erilaisiin pintamateriaaleihin, kuten ruostumattomaan teräkseen tai lasiin.

¿ Työntekijöiden tulee pitää huolta hyvästä henkilökohtaisesta hygieniasta.

¿ Riskiryhmään kuuluvien henkilöiden olisi hyvä välttää riskielintarvikkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi