Voiko kiusaaminen aiheuttaa näin kovia fyysisiä oireita? Pelottaa mun lapsen puolesta.
Koko juttu selvisi mulle vasta näiden fyysisten oireiden jälkeen, kun vein poikaa viikottain lääkäriin. Poika oksensi päivittäin, vatsa oli sekaisin joka aamu, valitti mulle huonoa oloa, päähän sattui, vatsaan sattui ja ilmeisesti koko ajan oli pissahätä. Opettajilta tuli viestiä, että ei voi olla yhtäkään oppituntia käymättä vessassa että käyttäkää lääkärissä. Kotona huomasin saman, kun kuulin, että poika saattoi yöllä käydä jopa kolme kertaa vessassa ja tunnin ajomatkalla pysähdyttiin jopa pari kertaa. Lääkärissä on otettu kaikki mahdolliset testit ja mitään poikkeavaa ei ole. Paitsi lapsi kertoi vasta kaikkien noiden tutkimusten jälkeen kiusaamisesta. Siihen on nyt koulussa puututtu, mutta fyysiset oireet vain jatkuu. Etenkin jatkuva kova pissahätä ja huono olo. Voiko tää johtua kiusaamisesta? Poika väittää että se on jo loppunut mutta miksi oireet vain jatkuvat?
Kommentit (17)
Päänsärky ja tiheä pissaaminen saattavat johtua nestehukasta ja sen aiheuttamasta infektiosta. Pitäisi korjaantua sillä, että tankkaa reippaasti vettä ihan päivässä, parissa.
Ripuli ja oksentaminen kuitenkin viittaisivat jonkinlaiseen myrkytykseen, ovatko nämä siis pävittäisiä vai olisiko kyseessä voinut olla jokun vatsatautipöpö?
Osana voi olla tämä kiusanteko mutta joskus sairastammekin. Voisit kysyä pojaltasi tarkemmin onko hänellä itsellään kaikki hyvin, onko muita ongelmia, huolia tai murheita? Pahaa oloa voi tulla kenelle tahansa, joskus sitä on myös enemmän. Toivottavasti hän voi pian jo paremmin.
Kerro sille homolle että vetään kuokkaan niitä kiusaajiaan, niin se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Noinko sinä kasvatat omia pieniä lapsiasi?
Kiusaamisesta voi tulla pahoja oireita ja ne voivat kestää vuosia tai vuosikymmeniä, jos ja kun henkinen trauma jää hoitamatta. Teidön tapauksessahan tätä ei ole vielä edes yritetty.
toisaalta on myös ihan mahdollista ettei se kiusaaminen edes ole loppunut, vaikka lapsi niin sanoo. Hän vain sanoo niin jostain systä, jolla voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että kiusaajat ovat vain yltyneet puuttumisyrityksistä tai sen kanssa, että hön häpeää kiusatuksi tuloaan, tai että hän kokee teidän kysymyksenne painostaviksi ja hankaliksi. Todennäköisesti kyseessä on jokin yhdistelmä näitä kaikkia.
Toiminnallisiin häiriöihin on aina syy. Keho reagoi psyykkiseen kipuun. Lapsen olisi hyvä puhua psykologille, ja tarvittaessa hänet on ohjattava terapiaan. Koulukiusaaminen on tietenkin selvitettävä, eli nyt on aikuisten toimittava. Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän hänellä itsellään on keinoja ratkaista vaikea tilanne.
On aivan mahdollista, jos on herkkä poika. Itse olen herkkä nainen, olen aina ollut. 4kk olin 20-vuotiaana huonossa työharjoittelupaikassa, menin sinne joka aamu vatsa löysällä koska pelkäsin työnantajaani(huusi ja kiroili mulle joka päivä). Oli pakko käydä se harj.että valmistuin, en keksinyt muutakaan paikkaa enään. Nyt olen 35v nainen ja 5v sitten tutkimuksissa sain itselleni diagnoosin(mulla on keskivaikea aspenger).
Järkyttävää että vanhemman on kyseltävä neuvoa pääsiäisenä vauvapalstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kiusaaminen loppuu, luultavasti oireet loppuvat.
Kiusaaminen ei ole loppunut, homo valehtelee.
Rauhoitu, pyydä äitiä lukemaan, jos haluat kommentoida.
Itselle i aiheutti työpaikka kiusaaminen oksentamista ja pahoinvointia. Ainakin Outi lähteä töihin, piti ensin käydä oksentamassa. Enkä ole mikään herkkä edes.
Mutta mielestäni kuulostaa allergialta. Maito allergiselle lapsellani tulee tuollaisia oireita maitotuotteista. Tuo tiheä virtsaamisen tarve on yksi hankalimmista oireista. Allergiat on hankala todentaa. Lapsella itsellään saattaa olla joku alintajuntainen vieroksunta johonkin ruokaa . Mutta muuten niitä pitäisi vain eliminoimalla ja ruoka päiväkirjan kanssa yrittää arvata.
Meillä pojalla vastaavanlaista. Oksensi usein iltaisin, vain koulupäivinä. Lisäksi päänsärkyjä, yms.
Koulussa olo oli tuolloin todella haastavaa hänellä, ei varsinaista vakavaa kiusaamista, mutta ulkopuolisuuden tunnetta ja sosiaalisia vaikeuksia.
Tutkimuksissa käytiin, eikä mitään fyysistä selittävää löytynyt. Samaan aikaan käytiin adhd-tutkimuksissa.
Oireet loppuivat kun sai adhd-lääkityksen. Tulkitsin itse tätä niin että kuormituksen loppuminen käytöksensä hallitsemisesta ja oman paikan löytyminen koulun sosiaalisessa ympäristössä liittyisivät asiaan.
Tämä vain omana kokemuksena, siitä että henkinen ahdistus voi todellakin näyttäytyä vahvoina fyysisinä oireina.
Saa olla matalalla yhteydessä poliisiinkiin. Tietenkin haluat tehdä rikosilmoituksen
Vierailija kirjoitti:
Vaikka edeltävän kirjoittajan ulosanti on melkoisen karkeaa, on hän mielestäni oikeassa. Ikävä kyllä joissakin kiusaamistapauksissa ei edes aikuisten väliintulo ja viralliset toimintatavat auta mitään, kiusaaminen vain jatkuu.
Joskus ei vaan mikään muu auta, kuin nousta puolustamaan itse itseään, kävi miten kävi. Kiusaaminen jättää syvät jäljet ihmiseen ja kiusattu saattaa uhriuta loppuiäkseen.
Joskus voi olla parempi vaan "vetää nyrkillä turpaan" kiusaajaa.
Terv. 56-v mummo ja äiti
Kehossa on jotakin mikä haluaa sieltä pois kovasti. Juoko lapsi paljon vettä? Mitä syötätte hänelle?