Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää mikä idea on omakotitaloalueissa?

Vierailija
19.04.2025 |

Niin että omakotitaloja on vieri vieressä? Eikö tuo ole ehkä hirvein asumismuoto? Omakotitalon ja pihan huoltohommat, mutta ei mitään yksityisyyttä. Paineet esim nurmikonleikkuusta kun mitä naapurit ajattelee jos vähän pitkäksi pääsee. Ja miten siinä pihalla voi rentoutua? En menisi tuollaisella alueella kesällä aamutakissa pihakeinuun juomaan kahvia. Johan sieltä kurkkisi monta silmäparia vähän joka suunnasta. Itse asun mielellään omakotitalossa, mutta eikö sen tarkoitus ole juurikin oma rauha? Jos ei kaipaa yksityisyyttä, eikö ole paljon helpompi asua kerros- tai rivitalossa? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientalopellolla voi vertailla omaa ja naapurin menestystä ja onnistumista elämässä. Kenellä on suurin terassi, kallein grilli tai palju jne.

Vierailija
22/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa ei ole seinänaapureita. Kukaan ei kolistele ylä- eikä alakerrassa, vihasin sitä opiskeluaikana, kun oli pakko asua kerrostalossa. Meidän pihaamme ei ole näköyhteyttä, rajoittuu metsään ja toiselta puolelta viheralueeseen. Käyskentelen aina kesäaamuisin pihassa aamutakki päällä ja syön aamiaisen terassilla. Sellaista tonttia en haluaisi, missä on naapuri ihan vieressä. Lumet täytyy luoda vain portille asti ja autotallin edestä. Eipä täällä etelässä niin lunta olekaan. Istutuksilla voi itse vaikuttaa siihen, miten työläs piha on. Itse suosin kukkivia puita ja pensaita ja helppoja perennoja.

Just näin. En kestä seinänaapureita tai yläkertaa/alakertaa. Sain tuosta aivan tarpeekseni. Meillä on lähekkäin taloja mutta omalle pihalle on naapuritalon autotalli ja heidän pihansa taas on heidän talonsa toisella puolella joten saan käyskennellä omalla pihalla ihan rauhassa. Piha ei ole iso enkä sellaista kyllä haluakaan. Lumet pitää luoda mutta alue on pieni. Kaikki kaupat, apteekki ym alle kilometrin päässä joten kyllä tässä kelpaa, rakastan asua näin! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhein okt tontti on sellainen, jossa tie kolmella sivulla ja yhdellä sivulla ikkunasta suora näköyhteys naapurin ikkunaan.

Vierailija
24/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siellä omakotitalossa esim. tanssia ilman, että alakerran naapuri häiriintyy.

Jos on lapsia niin ne voi riehua rauhassa, aikuiset voi juhlia ja bilettää rauhassa, voi valvoa ja metelöidä jos huvittaa, voi panna täysillä niin että talo raikaa jos huvittaa. 

Jotkut tykkää myös omasta pihasta ja sen laittamisesta. 

Vierailija
25/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinäkin muuttaisit okt alueelle niin voisit kokea valaistuksen niin ei tarvitsisi täällä joutavia kysellä.

Vierailija
26/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea on kerrostaloalueissa?

Samaa olen miettinyt, omasta ikkunasta näkee suoraan naapurin ikkunaan, parvekkeelta sama, jos istut parvekkeella, pahimmassa tapauksessa tupakoivia istuu ylä- ja alapuolella sekä molemmilla sivuilla, mölinää ja saastetta jokapuolella. 

Vierailija
27/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pientalopellolla voi vertailla omaa ja naapurin menestystä ja onnistumista elämässä. Kenellä on suurin terassi, kallein grilli tai palju jne.

Aina olen omakotitaloissa asunut, yhdenkään naapurin pihagrilliä en ole nähnyt. Minä ostankin aina ison tontin. 

Vierailija
28/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kyselee, että mikä idea pienissä, vieri vieressä olevissa omakotitalotonteissa. Vajokit tulevat kertomaan, että meillä on suuri ja suojainen tontti, voi vaikka joogata alasti. Eihän aloittaja kysynyt millainen juuri sinun tonttisi on. Hän kysyi, että mikä idea pienessä tontissa on.

Aloittajalle tiedoksi, että pienien tonttien idea on siinä, että niitä saa ostettua halvemmalla. Kunta myös mielellään kaavottaa pieniä tontteja. Kunnallistekniikka on halvempaa rakentaa tiheälle alueelle.

Vierailija
29/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa mistä kohtaa sen tontin ostaa ja miten päin talonsa siihen rakentaa.

Ostettiin

😅🤣🤣  reunimmaisen kadun viimeinen tontti, joka rajautuu kahdelta sivulta metsään. Viereinen tyhjä tontti ostettiin puoliksi seuraavan tontin omistajan kanssa niin ettei siihen väliin tule enää taloa. Kadulle päin on roskakatos, varasto ja autotalli. 🤣🤣🤣

Iso piha ja olohuoneen ikkuna on sinne tyhjälle tontille päin. Keittiö ja makuuhuoneet on metsään päin. On oma rauha.

🤣  ja maksatte piilosilla olosta 😅

Vierailija
30/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö itseäsi oikeasti niin kiinnostavana, että kuvittelet naapurien sankoin joukoin kurkkivan sinua juomassa kahvia? Ei voi olla totta :D Ei ketään kiinnosta joku homssuinen muori aamutakkeineen.

Vierailija
31/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä sen omakotitaloalueen hankkia jostain syrjästäkin. Etu näissä alueissa on se että ne on suhteellisen lähellä palveluita tarjoten kuitenkin kohtuullisesti yksityisyyttä ja itsenäisyyttä.

Vierailija
32/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa mistä kohtaa sen tontin ostaa ja miten päin talonsa siihen rakentaa.

Ostettiin

😅🤣🤣  reunimmaisen kadun viimeinen tontti, joka rajautuu kahdelta sivulta metsään. Viereinen tyhjä tontti ostettiin puoliksi seuraavan tontin omistajan kanssa niin ettei siihen väliin tule enää taloa. Kadulle päin on roskakatos, varasto ja autotalli. 🤣🤣🤣

Iso piha ja olohuoneen ikkuna on sinne tyhjälle tontille päin. Keittiö ja makuuhuoneet on metsään päin. On oma rauha.

Kyllä kannatti, tontti maksoi 10e, eli 5e per puolikas tontti.

Vierailija
33/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän pihalle kukaan näe. Sitä varten on aidat, puut ja pensaat. Minusta on ollut kivaa, että lapsilla on ollut kavereita lähellä ja minäkin olen ystävystynyt naapureiden kanssa. Ei täällä kukaan leikkaa nurmikkoa heti aamusta.

Vierailija
34/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontteja lohkottu ja ihmiset rakentavat koteja, mikä tässä on ap:n mielestä väärin?

Se että ne ovat liian lähellä toisiaan. Taidat olla hieman tyhmä, kun et omin avuin hoksannut. 

Eri

Uudisrakennuksen piha saattaa tuntua liian avoimelta, mutta myöhemmin näkyvyys naapureihin peittyy kasvillisuudella. Taloni on 700 neliömetrin tontilla kaupungin keskustassa, mutta kesäaikaan en näe yhteenkään naapuriin, vaikka lähin talo on 5 metrin päässä takapihaltani, ja muitakin taloja 20 metrin säteellä tontistani.

Kadulla, talon etupuolella kulkee tietysti ihmisiä, mutta autoliikenne on onneksi vähäistä, sillä tonttini sijaitsee päättyvän kadun päässä.

Äänet tietenkin kuuluvat pihalta toiselle, mutta onneksi kaikki naapurit ovat niin sivistyneitä, etteivät pidä mitään mölybileitä pihoillaan.

Vierailija
35/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, mä pyörin kauhtunut aamutakki päällä pihalla ja postilaatikolla, joka ei ole edes meidän kujalla. Kesällä usein vain rikkinäinen ylisuuri t-paita ja alushousut päällä pyörin tontilla. Ruoho rehottaa siellä missä sitä on, tosin nykyään on enemmän sammalta kuin ruohoa nurmikkolla. Vuosikausia kasvanut rytökasa tontin nurkalla. Autokatoksessa odottaa taas vuosikausien sorttikuorma. Puutarha ja kasvimaa aika lailla oman onnensa nojassa.

Mua ei kiinnosta mitä naapurit ajattelee ja meillä on tosi kivat naapurit, joten mun korviin asti ei heidän valitus ole kuulunut, jos ovat valittaneet. Lähimmällä naapurilla piha mintissä ja me ollaan otettu heidän pihalla meidän iloisten perhetapahtumien kuvatkin. Joskus säälittää, että ne joutuu katselee meidän pihaa ja taloa.

En ole juurikaan huomannut tässä 30 vuoden aikana, että kukaan naapureista kyyläisi toisten tekemisiä. Ja vaikka kyyläisi, mua ei kiinnosta. Mä vilkuttelen heille iloisesti mun t-paidassa ja alkkareissa.

Vierailija
36/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi okt-kortteli rakennettu siten että leikkipuisto on keskellä ja talot 2 renkaassa ympärillä (yhden kadun molemmin puolin).

Ihana, turvallinen kylä lapsiperheille ja meille vanhemmillekin. Tontin koko sopiva 800-900m2  (meillä aikaisemmat 1200-3000m2), yksityisyys saatu kasveilla ja talon sijoittelulla

Vierailija
37/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin

Itse maksoin juuri ja nimenomaan siitä, että saan olla omassa rauhassa. Minä tosin en tarvinut siihen viereisten tonttien ostelua , enkä mitään roskakatoskikkailua, kun lähin naapurin on yli puolenkilometrin päässä. Kuitenkin kaupunkiin vain alle 10 minuutin matka. Elämä on valintoja, kuka haluaa mitäkin.

Vierailija
38/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMA KOTI TALO

Kyllä kiitos....

Vierailija
39/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ideaali ole, mutta paljon parempi tässä on pitää äänekästä koiraa kuin jos olisi seinänaapureita.

Vierailija
40/43 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma taloni on etäällä toisista taloista. Sain perinnöksi äitini ja isäni omistaman talon mutta myin sen koska se oli liian isokin ja naapureita oli 20 metrin päässä. Ostin toisen talon ja nyt lähin naapuri on 150 metrin päässä. Tässä on 6000 neliön tontti, asun maalaiskunnassa 10 km kunnan keskustasta.