Henkinen lama, miten selvitä kun pahenee vain? Miten sinä selvisit?
Mulla on traumatausta lapsesta lähtien, enkä ole ehtinyt sitä koskaan hoidattamaan. Olen puskenut täysillä tämän elämän läpi, vaikkakin ihan rikkinäisenä. Elämä ollut yhtä draamaa. Kolme lastakin kasvatin yksin tässä oman kriisini ohessa. Kävin töissä ja elätin perheeni. Olen nyt 45-vuotias ja jäin vuoden alussa oointovapaalle. On tullut jotenkin ihan täysi stoppi kaikelle. En nimittäin pääse sängystä enää ylös. Kaikki sosiaalinen elämä on jäänyt jo vuosia sitten, mutta enää en jaksa nousta edes sängystä.
Olen ihan pysähtynyt,, jaksan juuri ja juuri keittää kahvit itselleni ja kömmin takaisin sänkyyn. Olen ehkä kaksi tuntia jalkeilla koko päivästä. Makaan vain ja tuijotan seinää. Olen ulkoistanut lähes kaikki arjen toimet, ei tarvitse kauppaankaan mennä. Inhoan itseäni ja muita ihmisiä, en luota keneenkään, en jaksa ketään. En usko että edes lääkäri osaa auttaa, eipä sinne tosin nykyään edes pääse.
Onko kukaan teistä kokenut samaa ja miten se meni ohi?
Kommentit (8)
Lepäämällä. Pikkuhiljaa nousin sohvalle lepäämään ja katsomaan tvtä. Siitä tietokoneelle. Jossain vaiheessa jaksoin kuunnella musiikkia. Siitä sitten minikävelyille kerran päivässä ulos. Siis ihan mitättömiä askelia ja vei aikaa, mutta toivuin jotenkin. En täysin, mutta prosessi on kesken. Anna itsellesi armoa ja tee se minkä jaksat.
Vietin rauhaisaa elämää ja aloin lukea hengellistä kirjallisuutta. Ääretön Kiitollisuus täytti elämäni. Sitä kautta Ilo ja Voima. Siunausta.
Vierailija kirjoitti:
Ilman lääkehoitoa ei selviä
Jos ongelma on unisuus, lääkkeet väsyttää lisää.
Ei siitä selviäkään. Lopulta kuolee.
Joskus ruokavaliomuutokset voi auttaa. Sokeri ja gluteiini pois.
Aivotoiminta hiipuu lopulta kokonaan.
Tavallaan sama kokemus erilaisella elämänhistorialla. Kamelinselän katkaisi minulla fyysinen sairaus, mönkään mennnyt muutto ja 3-vuorotyö.
Päädyin itsemurhayrityksen jälkeen pakkohoitoon muutamaksi kuukaudeksi. Onnistuin sen jälkeen muuttamaan uudelleen ja palaamaan työelämään. Vahvat lääkkeet auttoivat pahimman yli.