Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko muista oudolta kun käytetään yhtäkkiä omaa etunimeä

Vierailija
18.04.2025 |

Normaalisti kun kavereiden kanssa kahden kesken tekemisissä niin etunimeä ei tule käytettyä juuri koskaan kenelläkään ja sitten yhtäkkiä toinen laittaa vaikka viestin missä sanoo "hei jaana katso tätä videota!". Vaikuttaa aivan hemmetin oudolta ja viralliselta ja mietin jopa että onko kyseessä joku huijariviesti kun normaalisti sanoisi vaan että "katso tätä videota!".

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä tuossa on? Mistä puhut? Eikö ole ihan normaalia kirjoittaa Hei Jaana, tai Hei Lauri, tai Moi Olli. . . 

Vierailija
2/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. En yhtään tykkää tuosta tavasta että tungetaan etunimeä naamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän myös etunimiä.

Todella outoa jos ikinä ei käytetä.

Esim

tosi outoa sekin ettei minun etunimeäni käytetä.

Kerran huomasin ja ihmettelin.

Vierailija
4/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan yleensä käytä etunimeäsi? Kutsuvatko kaikki lempinimellä?

Vierailija
5/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi Jorma!

Mitä kuuluu?

T. Kassu

Vierailija
6/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi Jorma!

Mitä kuuluu?

T. Kassu

Jätä sä kuule mun jorma rauhaan!

Vierailija
7/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän etunimeä herättelijänä silloin kun ihminen puhuu minulle erittäin epäystävällisesti tai teeskentelee, ettei kuuntele. Etunimi vie viestin liskoaivoihin, yleensä saa sitten reaktion.

Eikä tarvitse itse oikeastaan muuttaa muuta kommunikaatiossa, eli voi jatkaa asiallisella ja ystävällisellä linjalla.

Kannattaa kokeilla.

Vierailija
8/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää saada jonkun tietyn huomio useasta ihmisestä, sitten voi sanoa nimeni, mutta kahden ollen ja samassa tilassa, mihin minua ei erikseen enää tarvitse huudella, kun olen näköetäisyydellä ja ainoa toinen ihminen samassa talossa, tuo nimen käyttäminen kuulostaa kamalalle. Eri asia, jos hiljaisuus ennen puhetta on jatkunut jo jonkin aikaa, mutta silti outoa.

Mutta tämäkin saattaa liittyä siihen, että se toinen on käyttänyt välissä somea puhelimella ja siellä jutellut muille viestitellen, ja sitten palaa takaisin todelliseen maailmaan ja siksi lausuu toisen nimen alkaessaan tälle jutella.

Vierailija
9/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim ihan kotona. Todella harvoin mun etunimeä kukaan käyttää. Olen äiti, kulta, sisko tai tytär yms variaatioita.

Sitten joskus kuulee, kun mies sanoo, että ootas mä kysyn Tiinalta. - kuulostaa oudolta ja samalla kivalta kuin e<tra huomiolta. :D

tietty hullummalta se kuulostaisi jos mies puhuis kolmannelle osapuolelle, että ootas, kun kysyn mun kultapieneltä. ;) Tietty vaimo tai rouvakin ovat ihan käypiä ja niitä hän varmaan usein käyttää.

Duunissa mua kutsutaan sukunimellä, kun meitä on kolme Tiinaa. Esimies joskus sanoo Virtasen Tiinaksi, niin silloin tulee olo, että on tehnyt jotain pahaa. Nuhteita tulossa, vaikkei oliskaan.

Vierailija
10/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän etunimeä herättelijänä silloin kun ihminen puhuu minulle erittäin epäystävällisesti tai teeskentelee, ettei kuuntele. Etunimi vie viestin liskoaivoihin, yleensä saa sitten reaktion.

Eikä tarvitse itse oikeastaan muuttaa muuta kommunikaatiossa, eli voi jatkaa asiallisella ja ystävällisellä linjalla.

Kannattaa kokeilla.

No nimenomaan. Etunimeä voi käyttää kun toinen on ollut töykeä. Ystävien viestittelyssä outoa, epäystävällistä. 

Vierailija
11/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan yleensä käytä etunimeäsi? Kutsuvatko kaikki lempinimellä?

Ninusta ainakaan se ei ole luontevaa tavallisessa kahdenkeskisessä keskustelussa tai viestittelyssä käyttää toisen etunimeä. Jossain sellaisessa tilanteessa korkeintaan jos pitää herättää toisen huomio tai isommassa porukassa jne.

Vierailija
12/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudointa oli kun laitoksella sanottiin "Rouva Laitinen" kun en ole naimisissa

Vierailija
13/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muututte aina oudommiksi. Tottakai etunimeä käytetään monissa tilanteissa. Ja saa käyttää, ei ole yhtään epäystävällistä ja virallista vaan nimenomaan ystävällistä. Miksi teillä on nimi, numero riittäisi jos nimen kirjottaminen tai sanominenkin menee näin oudoksi.

Vierailija
14/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on kiva ja fiksu tapa 

Vierailija
15/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oudointa oli kun laitoksella sanottiin "Rouva Laitinen" kun en ole naimisissa

Eikö sulle ole mennyt perille, että aikuista naista sanotaan rouvaksi oli sitten naimisissa tai ei? Paitsi jos ihminen itse toivoo että häntä sanotaan neidiksi. Suomessa nyt ei rouvitella juuri ollenkaan kun ollaan kaikin tavoin epäkohteliaita ja sinutellaan heti tuntemattomiakin. 

Vierailija
16/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa mua huudat,turhaa mua kutsut.Se etunimen käytö on jenkki ,enkku asia ei suomessa jos sitten ei ole tilanne hei Kalle tulehan tänne katsomaan...

Vierailija
17/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu olisiko se läheinen kaveri vai joku tuttu, puolituttu.

Vierailija
18/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ärsyttänyt jos äiti käyttää nimeä. Koska käytti myös negatiivisessa yhteydessä sitä aiempina vuosina jos vihastui, mielestäni ei ok. Tai sanoo painokkaasti. 

Vierailija
19/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla.

Sieltä sellaset pöytäpsykologiat

Vierailija
20/23 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku, esimerkiksi työkaveri alkaa ihan äkkiä käyttää koko ajan etunimeäsi "hei Tanja, teetkö tämän" "hei Tanja, olet sitten hyvä", niin voit olla varma, että se on vihamies.

Alentaa sinua nostamalla itsensä esimiehen asemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi