Mistä ilon ja merkityksellisyyden aiheita elämään lapsettomana?
Kommentit (45)
Minkä ikäinen olet? Minä ajattelin samoin ennen ja sitten elämääni tuli muuta kautta lapsi. Voisitko ajatella muita vaihtoehtoja kuin biologinen lapsi.
Lapseton vai lapsivapaa?
Ei ole oikeastaan merkitystä kumpi on. Lopputulos on sama. Oman elämän onnellisuus ei voi olla riippuvainen muista ihmisistä. Elämässä pitää olla mielekästä sisältöä lapsiluvusta/-toiveista riippumatta. Pitää elää itselle eikä odotella huomista koska huomista ei välttämättä koskaan tule.
Elämästä? Siitä että olen itse elossa, voin tehdä mitä haluan, ympärilläni on elämää, luontoa, puita, lintuja, muita eläimiä, kaupungin vilskeestä, siitä ettei tarvitse olla tekemisissä yhdenkään tantan ja lapsenryöstäjän kanssa, kouluttaa lapsiaan orjuuteen, hyvästä ruuasta, puhtaasta ilmasta, auringonpaisteesta, tänään pilvisäästä, hyvästä kulttuurista, mediasta, puhtaasta vedestä, liikunnasta, jumalasta, jeesuksesta, kaikista kivoista asioista mitä ihmiset tuottavat ja tekevät toisilleen... Mitä ihmettä niillä lapsilla tekee jos elämä on täyttä ja rakkaudellista muutenkin?
Jos haluaa kasvattaa ja hoivata asioita niin sitä voi tehdä vaikka huonekasveja tai puutarhaa pitämällä, lemmikkiä hoitamalla, lintuja ruokkimalla. Jos on paljon rahaa niin voit ostaa vaikka lauman hevosia ja leikkiä niiden emoa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton vai lapsivapaa?
Ei ole oikeastaan merkitystä kumpi on. Lopputulos on sama. Oman elämän onnellisuus ei voi olla riippuvainen muista ihmisistä. Elämässä pitää olla mielekästä sisältöä lapsiluvusta/-toiveista riippumatta. Pitää elää itselle eikä odotella huomista koska huomista ei välttämättä koskaan tule.
Miksi lapsivapaa ihminen kyselisi merkityksellisyyden lähteitä elämäänsä lapsivapaana?
Eipähän tarvitse elää kenenkään muun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhjäähän se elämä on ilman lapsia. Olin vela pitkän aikaa, kunnes muutin mieleni ja 40v iässä sain esikoisen. Nyt olen jo 50 ja mietin miten paljosta jäinkään paitsi, kun en tehnyt lapsia aikaisemmin. Suurperhettå en enää saa, mutta onni on nyt ja aivan ihmeellisen ihana maailma onkin.
Tämä ei ole onnellisen ihmisen postaus.
Itselläni ei ole lapsia, mutta nautin siitä, että voi olla avuksi huolehtimassa sisarusteni lapsista. Minulla riittää aikaa myös ikääntyville vanhemmilleni. Elämässäni on paljon merkitystä vaikka omia lapsia ei koskaan siunaantunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ap elämästä ihan hiton kapea käsitys... oletan etten ole kovin älykäs.
Älykkäänä etsin yh isää ja vaanin sen lapsia sairaasti omikseni ..🤣🤣🤣🤣🤣
Kyllä se itselläni on mennyt henkisyyden puolelle.
T. Lähes nunna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ap elämästä ihan hiton kapea käsitys... oletan etten ole kovin älykäs.
Älykkäänä etsin yh isää ja vaanin sen lapsia sairaasti omikseni ..🤣🤣🤣🤣🤣
Muuta ulkomaille niin tämä puuha ei niin hävetä mahona kotipuolessa. 😝
No hanki sitten lapsia, eihän se sen kummenpaa ole. Ehkäisy pois ja siementä sisään. Jos ei onnistu hedelmöityshoidot. Adoptioon voi ryhtyä pariskuntana tai yksin. Sijaisvanhemmuus, kummitoiminta, seurakunnan lapsityöntekijä, päiväkodin lastenhoitaja.... Onhan näitä mahdollisuuksia pilvin pimein.
Esimerkiksi kokopäivätyö lasten parissa on tahattomasti lapsettomalle siitä hyvä, että iltaisin ei enää toivokaan omia lapsia, vaan nauttii hiljaisuudesta.
Hei ap, sattumaa, että näin ketjusi. Pohdin vähän samoja asioita omassa ketjussa jonkin aikaa sitten. Otsikolla turha elämä. Nyt sitten kävikin niin, että elämääni tuli lapsi yllättävää kautta lapsi. Elämä voi yllättää myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Minä ajattelin samoin ennen ja sitten elämääni tuli muuta kautta lapsi. Voisitko ajatella muita vaihtoehtoja kuin biologinen lapsi.
Kyylään yh miehä ja niiden lapsia mahona.
Raamatussahan se on ilmoitettu mikä tässä elämässä on oikeasti olennaista. Lapsettomuus harmittaa, mutta nyt ainakin voin keskittyä hengen asioihin.
Harmittaa myös ettei kolmekymppisille sinkuille ole seurakunnassa yhtään mitään, vaan kaikki toiminta on lapsille, pariskunnille, lapsiperheille tai eläkeläisille.
M37
Lapsettomuus voi olla todella kivuliasta, jos se ei ole oma valinta.
En tiedä onko tämä huono ehdotus, mutta tuki henkilöistä ja tukiperheistä on pulaa. Monet äidit ovat täysin ilman turvaverkkoja, eivätkä saa mistään lapsenhoitoapua. Jos joku vain pystyisi ja jaksaisi auttaa, se olisi upea lahja lapselle. Olla välillä jaksavan, vakaan aikuisen kanssa. Ulkoilla, urheilla, leikkiä, leipoa, aivan arkisia asioita. Näin uupunut vanhempi saa hetken hengähtää, ja lapsi saa laatuaikaa aikuisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton vai lapsivapaa?
Miksi lapsivapaa ihminen kyselisi merkityksellisyyden lähteitä elämäänsä lapsivapaana?
Koska myös lapsivapaalla ihmisellä voi olla eksistentiaalisia kriisejä elämässään. Niitä on ihan kuten muillakin ihmisillä.
Yksilöllistähän se on.
Itselleni suurin ilo on elää yksinkertaista ja seesteistä elämää. Pidän hiljaisuudesta ja ruutiineista. En kaipaa mitään suurta, ihmeellistä tai jännittävää. En ole koskaan kaivannut elämälleni mitään syvempiä "tarkoituksia" kuin rakentaa itselleni kaunis pieni koti ja nauttia pienistä asioista kuten parvekepuutarhan hoidosta ja käsitöistä.
Välillä matkustan, mutta silloinkin menen yleensä mukavuus ja helppous edellä. Haluan minimoida elämässäni stessin ja huolenaiheet. Minulle riittää, että voin vain olla.
No tosiaan, ihan selvästi et olekaan. ap