Vauvan asento kohdussa?
Olen nyt rv 25+ ja noin kahden viikon ajan olen tuntenut potkut pääosin tuolla alhaalla. Se tuntuu todella inhottavalta, kun vauva potkii virtsarakkoon ja peppuun päin. Potkut tuntuvat melkein aina myös siltä, että vauva potkii ihan kohdunsuulle ja kun istun, niin tuntuu kuin istuisi vauvan päällä.
Onko vauva silloin perätilassa? Esikoisen odotuksesta on jo 5 vuotta, mutta mielestäni silloin ei potkut tuntuneet tältä. En ole ihan varma. Minusta silloin vauva potki aina niin, että ne näkyivät vatsa puolella.
Nyt kohdunpohjankorkeus on reilusti yli navan, mutta potkuja ei juuri näy eikä tunnu siellä ylhäällä. Millaisessa asennossa se vauva siellä on, kun jo jotenkin huolestuttaa toi potkiminen tonne alas. Voiko ne potkut tehdä kohdunsuulle jotain haittaa tai voiko lapsivedet mennä, kun potkut tulevat kipeinä ja inhottavina tonne alas. Koska vauvat kääntyvät pää alaspäin? Mulla on paniikki, jos vauva jää perätilaan.
koko ajan pääsääntöisesti alhaalla. Liikkeet olen tuntenut rv17 lähtien päivittäin. Rakenneultrassa rv19+5 vauvan pää oli kohdun suulla, eli se oli pää alaspäin kohdussa, joten en usko että ainakaan omalla kohdallani liikkeiden tuntuminen alhaalla kertoisi siitä että vauva on perätilassa. Ja sehän mahtuu vielä kääntyilemään kohdussa, että vaikka se perätilassa olisikin niin lopullisestihan se vauva kääntyy yleensä vasta raskauden lopulla. En siis vieläkään tunne liikkeitä kovin ylhäällä, vaikka minullakin sf-mitta ylittää jo navan. Liikkeet kyllä tuntuvat vatsan puolella, mutta alhaalla ja sivuilla. Odotan esikoistani.