Voiko pitkästä suhteesta toipua parissa kuukaudessa?
Eilen käytiin pitkä keskustelu exsän kanssa kun kuulin että hän on jo aloittanut uuden suhteen. Suhteemme lopusta on n. 5kk ja siitä kun muutin pois yhteisestä kodista on aikaa vain n. 1.5kk.
Hän sanoi että jokainen ihminen toipuu omaa tahtiaan ja hänellä ei siihen mennyt montaa viikkoa. Onko hän voinut rakastaa minua ollenkaan koska pystyy jo nyt jatkamaan elämäänsä!? Sanoi siis varsin suoraan että ei enää rakasta minua, välittää kyllä ja olen omalla tavallaan hänelle tärkeä vieläkin. Meillä on yhteisiä lapsia ja meillä oli suht hyvä parisuhde, emme siis eronneet riidoissa.
Minulle tuli paha olo tästä, olo että miten ihminen voi noin vaan " unohtaa" . Onko joillakin nappula millä painaa tunteet on/off? On kuulema asioita käsitellyt kumminkin sen verran ettei ikinä näkisi meitä enää yhdessä.. Tämäkin lause minua ihmetytti! Mikä on voinut 5kk muuttua niin paljon että hän voi sanoa noin? Miksei hän näe meitä enää yhdessä millään keinolla?
En tajua miks mä kelaan näitä juttuja, mut loukkaa jotenkin!
Kommentit (33)
Sinulla ei ole mitään nokan koputtamista siihen, milloin exäsi esittelee uuden ystävänsä lapsille. Hän päättää sen itse, eikä siihen ole mitään yleispätevää sääntöä olemassa.
Yleensä se menee niin, että jos on kyse omasta ystävästä, niin heti esitteleminen on ihan välttämätöntä, mutta jos puhutaan exästä niin puoli vuotta ja kihlasormus pitää vähintään olla, ennen kuin lapsille voi edes mainita uudesta onnesta.
Itse tapasin mieheni lapsen, kun olimme seurustelleet sen puoli vuotta. Ihan tyhmää jälkeenpäin ajatellen - meillä sujui aivan loistavasti, ja menetimme monta kivaa yhteistä viikonloppua. Olisimme ihan hyvin voineet tavata heti, kun tiesimme miehen kanssa, että se on vakavaa.
Mies ehdotti ystävyyttä, haluaa olla väleissä ja tekemisissä, mutta vain ja ainostaan ystävinä ja lähinnä lasten takia. Takaisin ei kuulema minua enää ottaisi mistään hinnasta. Olemme yhteyksissä väkisinkin pari kertaa viikossa koska hoidamme lapset 50/50, lapset vielä tosi pieniä. Mies kuskaa lapsia luokseni ja pois täältä joten näemme väkisinkin toisiamme aina vaihtojen yhteydessä. Ja kun lapsia hoidetaan viikko ja viikko niin haluamme lapsia nähdä myös näinä viikkoina kun ne on toisen luona ja näin ollen kyläilemme toistemme luona viikoittain.
Minä en halua miestä takaisin enkä roikota häntä hihnassa, niinkun sanoin ihmettelin vain tätä miten rakkauden voi painaa on/off. miten sen voi kadottaa muutamassa kuukaudessa. mies sen selvästi sanoi minulle ettei enää rakasta minua, välittää minusta jossain määrin kyllä. Ja tämä asia jostakin syystä kalvaa minua, itse en voi lakata rakastamasta toista ihan tosta vaan. ap
Lasten täytyy olla alle 3-vuotiaita, jos suhdetta kesti 4 vuotta. Kauheaa!
Niin ja lisäisin vielä tähän kirjoitukseen sen että siis mies todellakin haluaa tätä yhdeydenpitoa ja " ystävyyttä" . Ihmettenkin että mitä hän sitten minusta haluaa ja miksi haluaa olla ystäväni kerta on erostakin selvinnyt ja uusi nainen ja minua ei takaisin halua.. mitä hän sitten haluaa?
ap
*Miehesi on ollut ihan pakko hankkia itselleen uusi naisystävä saadakseen jotakin selkeyttä tilanteeseen. Muutenhan sinä roikottaisit häntä löysässä hirressaä vuodesta toiseen. Ystävyyden ja lasten edun nimissä!*
Ja ongelmana siinä on vielä se että lapsi ei voi olla toisen luona kun " hetken" ja taas joutuu vaihtaa paikkaa. Tai miksi lasta kidutetaan " joka toinen vk-loppu" systeemillä, siinähän lapsi joutuu olemaan kohtuuttoman pitkän ajan erossa toisesta vanhemmasta. Kyllä moni lapsipsykologi nykyään on sitä mieltä että viikko ja viikko on hyvä aika lapsen olla aina toisen vanhemman luona, näin lapset saa elää sitä arkea molempien vanhempien kanssa.
Viikko/viikko sekoittaa kenet vain, saati sitten kaikista pienimmät lapset. Jos aikuiset ovat niin idiootteja, etteivät sitten voikaan enää asua yhdessä, tulisi lapsella pitää pysyvyys. Muuten tulee vain " äidin koti" ja " isän koti" -tunne.
Etävanhempi voi olla lapsen arjessa mukana hakemalla hänet hoidosta/koulusta tms. ja vaikka viedä harrastuksiin jne. mutta niin, että lapsi asuu suurimman osan aikaa tietyssä omassa kodissa.
(olettaen että heti alettiin yrittämään). Mikä hätä miehellä on nyt heti saada lisää lapsia, hänhän on kuitenkin vielä aika nuori itsekin?
Kaksi turvallista kotia ja kaksi viihtyisää omaa huonetta, tutut arjen rutiinit joita kumpikin vanhempi noudattaa. Lapset eivät ole ainakaan vielä näyttäneet menevän sekaisin vaihdosta. Tyytyväisinä tulevat ja tyytyväisinä lähtevät. Meille tämä paras keino ja lapset olleet tyytyväisiä. Ihanaa lähteä äidin luokse ja ihanaa lähteä isän luokse, joka päivä soitellaan lapsille ja kysytään päivän kuulumiset. Ei me nähdä tätä ongelmana, jos lapset alkaa näyttämään että tilanne ei ole hyvä niin toki siihen tehdään sillon muutos, mutta tähän asti toiminut ja mitään ongelmia ei ole ollut. ap
Mut suhteessa se joka eron haluaa, on sen eroprosessin hoitanut jo suhteen aikana, toiselle se voi tulla yllätyksenä ja sureminen vasta alkaa.
Saimme siis kaksoset jotka nyt ovat 3vuotiaita. ap
mutta kuulostaa siltä, että miehelläsi on ollut suhde jo ennen teidän eroanne. Hän on vaan pitänyt asian sinulta salassa. Hän on voinut irtaantua henkisesti sinusta jo aikaa sitten ja nyt hänen on helpompi jatkaa elämäänsä eteenpäin.
Älä jumitu menneeseen, nosta pääsi pystyyn ja jatkaa eteenpäin.
Hän nimittäin viettää/vietti kaiken vapaa-aikansa kotona, töissä pettäminen on mahdotonta ja koskaan ei hän missään käynyt ilman perhettä. Olimme aina yhdessä. baareissa yms. hän ei käynyt. Puhelinkin oli " yhteinen" joten sielläkään ei mitään salattavaa ollut. Joten en kyllä usko millään että olisi mahd. että hän olisi pettänyt minua. Ellei hän sitten töissä ole jonkun 50v. naisen kanssa kehittänyt suhdetta.. =)
ja hakeutuvat helpommin uuteen suhteeseen. Heillä on varaa mistä valita, sillä miesten charmikkuus ja vetovoima saavat iän myötä uusia ulottuvuuksia, psykologi ja pariterapeutti Selja-Anneli Mansnerus sanoo.
Eron sattuessa (keski-ikäiset) naiset jäävät (keski-ikäisiä) miehiä useammin yksin. Miehellä ja naisella eron jälkeisen uuden kumppanin löytäminen johtuu tunnetasosta.
Miehet löytävät naisten ihmetykseksi uuden kumppanin yllättävän nopeasti. Mies on perusrakenteeltaan toiminnallinen, ja nainen jää käsittelemään ja pureskelemaan tunteitaan pidemmäksi aikaa. Naisilla on usein eron jälkeen tunne, etteivät he kykene muuhun kuin suremaan suhteen päättymistä ja menetettyä perhe-idylliä. Tällöin mukaan tulee epäonnistumisen tunteita. Miehet ovat yksinkertaisesti suoraviivaisempia ja toimivat loogisemmin, jolloin uusi suhde saa nopeammin alkunsa, Mansnerus kertoo. " IS 9.3.2007
Näin se on.
Ainoa ongelmasi siis oikeastaan on, että miehesi sanoi, ettei rakasta sinua???
Ei tietenkään eronneet puolisot sano toisilleen, että he rakastavat toisiaan. Rakastavaiset sellaista sanovat eivätkä eronneet.
On ihan mahdollista, että ex-miehesi sydämessä on vielä helliä tunteita sinua kohtaan, mutta eihän sellaista eron jälkeen voi sanoa! Vain täydellinen idiootti sanoisi.
Erotilanteessa teot ovat tärkeämpiä kuin sanat. Ainahan sitä sanotaan, että ollaan ystäviä, kun ei haluta särkeä toisen sydäntä. Kun vastaeronneet kohtaavat, on vähintään toisella aina kyyneleet lähellä. Ei sellaista halua kukaan katsoa eikä kokea. Toisen tunteita säästetään sillä, että puhutaan kiertoilmauksilla. Vaikka ollaan oikeasti matkalla yhä kauemmas toisesta, väitetään, että halutaan olla ystäviä. Oikeasti tiedetään, ettei ystävyys ole mahdollinen heti eron jälkeen. Ap:lle tämä on ilmeisesti ensimmäinen ero vakavasta suhteesta, kun hänelle ovat nämä perusasiat aivan uusia.
Erossa on useita vaiheita, ja ap on vasta aivan, aivan alussa. Kannattaisi hankkia kirjallisuutta tai vähän googlata vaikka. Tämän jälkeen tulee vielä monta vaihetta, jossa ap on sormi suussa.
Mies oli elämäni rakkaus, mutta omien ongelmien takia en pystynyt suhteessa nyt elämään. Olin jo päässyt hieman jaloilleni tuossa etten itkenyt eron takia niin paljoa, mutta tämä tieto uudesta suhteesta sai taas tunteet pintaan. Miehelle olen sanonut häntä rakastavani vielä, miksen sanoisi koska niin tunnen. Nyt en toki enää hänelle niin sano enkä tunteistani enää puhu koska hän on jo siirtynty eteenpäin. Joo, aika ulalla olen ja onneton. ap
Teillä kaikki on mennyt aivan kuten meillä exän kanssa meni! Olemme jopa eronneet samaan aikaan! Ja täysin samoissa fiiliksissä olen minäkin; exä vannoi rakkauttaan vielä syksyllä ja HETI eron jälkeen aloitti uuden suhteen, eli noin kuukauden päästä siitä kun vielä vannoi minulle ikuista rakkautta.
Se oikeasti hämmentää, te pöljät jotka ette tiedä mistä kirjoitatte!!!! On aivan turhaa ja v-mäistäkin kirjoittaa että älä noilla enää päätäsi vaivaa, omille ajatuksilleen ei kukaan voi mitään vaikka varmasti sen tiedostaa, ettei asioita ole hyväksi vatkata liian paljon.
Minusta on varsin luonnollista että noita asioita vielä miettii vaikka ollaan erottu. Kyllä itsekin pohdin sitä, että saattoiko exä minua oikeasti rakastaa, kun aloitti heti suhteen eron jälkeen ja kehtasi vielä kirjoittaa, että lapsille tekee hyvää nähdä hänet onnellisena!
Miehillä se yleistettynä usein on juuri heti uusi nainen. Ja sekös vasta pahalta tuntuu, vaikka monet meistä naisista tekee kyllä samaa korvikkeen ottoa. Tulee toisen uudesta kyllä juuri tuo tunne,ettei merkannut mitään, mutta mun mielestä se on just päinvastoin. Exäsi on ottanut korvikkeen sinulle,jotta pääsee eteenpäin. Mies ei pysty usein suremaan yksin vaan tarvii heti uuden. Tunteita noin nopeasti ei silti pysty hautaamaan ja kehittään uutta ihmistä kohtaan. Mun mielipide siis. Koita jaksaa ja päästä jotenkin eteenpäin. Mun eroahdistukseen auttoi aikanaan myös uusi vakipano. Sain sitä hellyyttä ja hyväksymistä eron jälkeen ja pääsin hänen avullaan jaloilleni (peli oli selvä molemmille) ja sen jälkeen pystyin työstämään omaa suruani ja omaa jätetyksi tulemistani..Voimia!
Serkkuni erosi miehestään (eivät olleet naimisissa) kuuden vuoden suhteen jälkeen. Viikon päästä muutti uuden miehen kanssa asumaan... Heillä ei ollut aikaisemmin suhdetta, olivat vain ystäviä. Mutta silti mielestäni aika ihmeellistä. Meni kyllä maku serkkuun tämän jälkeen...