Onko sulla 6 kantajaa sit kun oot kuollut?
Kommentit (69)
Tuskin kukaan edes tulisi hautajaisiini. Paitsi mieheni. Omaa perhettä ei ole jäljellä ja miehen suku ei vieläkään muista nimeäni oikein, vaikka olemme olleet naimisissa melkein 10 vuotta ja näemme monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Uurnan kantamiseen riittää yksi.
Ja näinkö suomessa ,ruotsissa kyllä arkku kannetaan kirkkoon siunataaan ja kannetaan uudesti ruumisautoon sen jälkeen vasta alkaa se polttoprosenssi,eli kyllä siellä ainakin kuusi kantajaa pitää arkun kahvoihin tarttua.
Jossain päin Ruotsia on itse asiassa käytössä sellainenkin tapa, että arkkuhautauksenkin hoitavat ammattilaiset omaisten olematta läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Minut tuhkataan joten yksi kantaja riittää. Olen miettinyt ruumiini testamenttausta lääketieteelle niin silloin ei tarvitse edes hautajaisia järjestää, onko näin?
Ei kai hautajaisia koskaan tarvitse järjestää, mutta siis tapanahan on että jos ruumis menee lääketieteelle niin käytön loppumisen jälkeen hänet tuhkataan ja tuhka luovutetaan omaisille haudattavaksi.
Olisi varmasti, mutta ei tarvita.
Vaikka olenkin 100 kiloinen mies, niin tuhkauurnani kantaa kyllä yksi henkilö.
En luonnollisestikaan tiedä milloin kuolen, omia lapsia on 4, ehkä jollain heistä on silloin puolisot ja lapsia, joten oletan että löytyy kyllä. Tällä hetkellä löytyisi 6 kantajaa.
N33
Ei uurnan kantamiseen kuutta tarvita.
Ei tarvi kantajia,kärryt on sitä varten.
Seurakunnilla pitää olla jatkuvasti riittävä määrä sitoutuneita miehiä ja naisia, jotka käyvät kantamassa, ilman yhtäkään läheistä kuolleiden arkun. Kun näiden vapaaehtoisten oma kunto alkaa heiketä, niin seurakunta etsii uusia tilalle. Näin ainakin Oulun seudulla. Se on ihmisen maallisen vaelluksen pyyteetöntä kunnioittamista. Arvostan.
Itse en tarvitse, en kuulu mihinkään kirkkoon, ja tuhkani kaadetaan Itämereen. Olen tosin alkujani Kelttimeren rannoilta, mutta who cares.