Yleisen asumistuen tuloraja yksin asuvalla, tietääkö joku?
Paljonko pitää olla ansiotuloja jotta ei ole oikeutettu enää asumistukeen? Mikä on siis yksin asuvan tuloraja yleisessä asumistuessa?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta löytyy laskuri tähänkin
Ei siis saa kysyä palstalla mitään asioita?
Asumistukijärjestelmä ajetaan nykymuodossaan alas koska se on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä. Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse, vain opiskelijat voivat jatkossa saada asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täältä pitää kysellä kaikki asiat jotka autistinen viisivuotiaskin löytäisi sekunneissa itse hakemalla? Ei ihme että joutuu lypsämään tukirahoja veronmaksajien taskuista kun ei pysty itse edes tietoa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukijärjestelmä ajetaan nykymuodossaan alas koska se on aikansa elänyt ja markkinoita vääristävä. Aikuinen ihminen maksaa asumisensa itse, vain opiskelijat voivat jatkossa saada asumistukea.
Kuule kiitos tiedosta. Miellätte kaiken negatiivisesti, kysyn koska yritän ajaa asioitani eteenpäin niin että saisin tuloja sen verran että pärjäisin ilman sitä asumistukea kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymysten pitää liittyä oikeasti tärkeisiin asioihin kuten Erika Vikmanin ulkonäköön ja pukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Syksystä lähtien opiskelijat eivät saa enää asumistukea vaan he siirtyvät takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kiitos tiedosta. Miellätte kaiken negatiivisesti, kysyn koska yritän ajaa asioitani eteenpäin niin että saisin tuloja sen verran että pärjäisin ilman sitä asumistukea kokonaan.
No katso nyt ihan itse sieltä kelan sivuilta kohdasta asumistuki, voit täyttää sinne tulosi ym tukeen oikeuttavat asiat, ei niitä täällä palstalla pystytä tietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymysten pitää liittyä oikeasti tärkeisiin asioihin kuten Erika Vikmanin ulkonäköön ja pukeutumiseen.
Tai esimerkiksi siihen miten saada etuuksia lisää mutta tässä aloituksessa taas dissataan joten onpa hyvin erikoinen palsta kaiken kaikkiaan.
Miten ihmeessä me pystytään sua auttamaan kun ei tiedetä asuinpaikkakuntaa eikä mitään asunnon tietojakaan saati mitä tuloja saat jne?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katso nyt ihan itse sieltä kelan sivuilta kohdasta asumistuki, voit täyttää sinne tulosi ym tukeen oikeuttavat asiat, ei niitä täällä palstalla pystytä tietämään.
Älä oleta etten osaisi tai tietäisi edes ja jokaiselle yksin asuvalle tuloraja on sama joten joku saattaisi tietää. Eihän täältä voi kysyä yhtään mitään asioita turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä me pystytään sua auttamaan kun ei tiedetä asuinpaikkakuntaa eikä mitään asunnon tietojakaan saati mitä tuloja saat jne?!?
Kysyin tulorajaa, se on kaikille sama.
Katson itse, kiitos vastauksistanne. - aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tulorajaa, se on kaikille sama.
Eipähän olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ajeta. Miten oikein kuvittelet noin tonnin eläkettä saavan ihmisen kykenevän sen jälkeen maksamaan asuntonsa vuokran ? Tai miten 800 euroa bruttona työttömyyskorvausta saava ihminen kykenee asumaan yhtään missään.
Se on kuntakohtaista ja riippuu talouden koosta.
Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa
Tulot on pyöristetty lähimpään euroon.
Jos ruokakunnassa on
1 aikuinen, tuloraja on 1 844 e/kk
1 aikuinen + 1 lapsi, tuloraja on 2 630 e/kk
1 aikuinen + 2 lasta, tuloraja on 3 348 e/kk
1 aikuinen + 3 lasta, tuloraja on 3 982 e/kk
1 aikuinen + 4 lasta, tuloraja on 4 574 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
2 aikuista, tuloraja on 2 428 e/kk
2 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 3 146 e/kk
2 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 780 e/kk
2 aikuista + 3 lasta, tuloraja on 4 372 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
3 aikuista, tuloraja on 2 944 e/kk
3 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 3 578 e/kk
3 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 4 170 e/kk.
Jos ruokakunnassasi on enemmän kuin 5 henkilöä, yleisen asumistuen tulorajat ovat korkeammat kuin esimerkeissä. Voit arvioida tilannettasi asumistuen laskurilla.
Hyvinkää, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Kuopio, Lahti, Lohja, Nokia, Nurmijärvi, Oulu, Porvoo, Raisio, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki, Sipoo, Siuntio, Tampere, Turku, Tuusula ja Vihti
Jos ruokakunnassa on
1 aikuinen, tuloraja on 1 612 e/kk
1 aikuinen + 1 lapsi, tuloraja on 2 318 e/kk
1 aikuinen + 2 lasta, tuloraja on 2 966 e/kk
1 aikuinen + 3 lasta, tuloraja 3 568 e/kk
1 aikuinen + 4 lasta, tuloraja on 4 132 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
2 aikuista, tuloraja on 2 116 e/kk
2 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 2 764 e/kk
2 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 366 e/kk
2 aikuista + 3 lasta, tuloraja on 3930 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
3 aikuista, tuloraja on 2 562 e/kk
3 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 3 164 e/kk
3 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 728 e/kk.
Jos ruokakunnassasi on enemmän kuin 5 henkilöä, yleisen asumistuen tulorajat ovat korkeammat kuin esimerkeissä. Voit arvioida tilannettasi asumistuen laskurilla.
Muut kunnat (myös Kajaani, Kouvola, Lappeenranta, Mikkeli, Pori ja Vaasa)
Jos ruokakunnassa on
1 aikuinen, tuloraja on 1 506 e/kk
1 aikuinen + 1 lapsi, tuloraja on 2 162 e/kk
1 aikuinen + 2 lasta, tuloraja on 2 778 e/kk
1 aikuinen + 3 lasta, tuloraja on 3 356 e/kk
1 aikuinen + 4 lasta, tuloraja on 3 910 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
2 aikuista, tuloraja on 1 960 e/kk
2 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 2 576 e/kk
2 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 154 e/kk
2 aikuista + 3 lasta, tuloraja on 3 708 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
3 aikuista, tuloraja on 2 374 e/kk
3 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 2 952 e/kk
3 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 506 e/kk.
Jos ruokakunnassasi on enemmän kuin 5 henkilöä, yleisen asumistuen tulorajat ovat korkeammat kuin esimerkeissä. Voit arvioida tilannettasi yleisen asumistuen laskurilla.
Lähde: https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#muut-kunnat-myos-k…
Tulorajan lisäksi nykyisin on myös omaisuusraja. Yli 10 000 euron omaisuus huomioidaan tulona ja 50 000 euron omaisuus estää asumistuen saannin.
Minimi-YEL:iä maksavana yrittäjänä voi saada täydet asumistuet, sillä todellisia tuloja ei huomioida laskelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Joku 1200 euroa on raja
Tämä voikin olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuntakohtaista ja riippuu talouden koosta.
Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa
Jos ruokakunnassa on
1 aikuinen, tuloraja on 1 844 e/kk
1 aikuinen + 1 lapsi, tuloraja on 2 630 e/kk
1 aikuinen + 2 lasta, tuloraja on 3 348 e/kk
1 aikuinen + 3 lasta, tuloraja on 3 982 e/kk
1 aikuinen + 4 lasta, tuloraja on 4 574 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
2 aikuista, tuloraja on 2 428 e/kk
2 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 3 146 e/kk
2 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 3 780 e/kk
2 aikuista + 3 lasta, tuloraja on 4 372 e/kk.
Jos ruokakunnassa on
3 aikuista, tuloraja on 2 944 e/kk
3 aikuista + 1 lapsi, tuloraja on 3 578 e/kk
3 aikuista + 2 lasta, tuloraja on 4 170 e/kk.
Jos ruokakunnassasi on enemmän k
Kiitti, joskus näitä ei ole löytänyt kovinkaan helposti. - aloittaja