Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten onnistuu 3 tai 4-vuotiaan rokotus?

Vierailija
18.09.2008 |

itse jännitän kovin miten sujuu, ja tuntuu pahalta kun toista sattuu jne.

ootteko tuon ikäistä jotenkin etukäteen valmistelleet rokotukseen? miten itse rokotustilanne on sujunut, täytyikö väkisin pitää kiinni?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovittu jostain kivasta jutusta reippaan käytöksen "palkintona", esim. kirja tai hampurilaisateria. Hyvin se menee!

Vierailija
2/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lapsi on ollut mukana näkemässä kun pikkusiskoa on rokotettu, joten ehkä ei osaa pelätä (pikkusisko ei itkenyt rokotusta yhtään).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovittu jostain kivasta jutusta reippaan käytöksen "palkintona", esim. kirja tai hampurilaisateria. Hyvin se menee!

Vierailija
4/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampurilaisetkin menee. Pitäisikö tässä olla jotakin kummallista?

Vierailija
5/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse istuu tuolissa ja terkkari pistää. Ei myöskään itke.

Eli meillä on mennyt hyvin. Terkkari on ollut ammattitaitoinen eli homma sujunut jo ennen kuin kunnolla edes tajunnut, että se on tapahtunut. Mutta myönnän, että jännitän itsekin. Meillä onkin ainakin yhdellä kertaa vienyt isä, kun lapsi ei takerru niin isään. Näitä pistämisiä on siis meillä ollut useampia. Luulen, että lapsi pelkää, jos äitikin pelkää, mutta vaikea sitä on olla pelkäämättä.

Ehkä voisi auttaa, jos etukäteen leikkisitte leikkiä, jossa pistetään. Siis sormella tökätään käsivarteen. Ja siis, että myös lapsi saa 'pistää' aikuista. Puolin ja toisin. Ja sit kehutaan, kuinka hienosti osasi olla, kun pistettiin. Meillä on tuota tehty ja on siis ollut tuttu tilanne sitten kun oikeasti pistettiin.

Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin. Tuttavapiirissäni on lapsi, joka sai kammon terveydenhuoltoihmisiä kohtaan. Neuvolakäynnit jouduttiin keskeyttämään, kun lapsi huusi hysteerisenä. Sai muistakseni alkunsa, kun lapselle tehtiin jokin leikkaus vatsaan sairaalassa ja siitä jäi pelko. Jotenkin musta tuntui kuitenkin, että jos vanhemmat olisivat osanneet rohkaista lasta oikein, olisi ne neuvolakäynnit olleet helpompia. Mut se rohkaisu ja vanhemman oma itsevarmuus on helpommin sanottu kuin tehty. Ja vaikka tällä yhdellä perheellä oli kovin vaikeaa, niin ihan normaali nuori aikuinen tästä lapsesta kehittyi. Kovinkin tasapainoinen siihen verrattuna, mitä hän ehkä nuorempana sai kokea. Lapset ovat yllättävän kestäviä.

Onnistunutta pistoskertaa!

M

Vierailija
6/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotiaat yleensä istuvat itsenäisesti tuolissa kun pistetään (ei ihan kaikki) mutta kyllä 3-vuotiasta kannattaa pitää kiinni. Samoin 4-vuotiasta.

Vierailija
7/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko tuon ikäistä jotenkin etukäteen valmistelleet rokotukseen? miten itse rokotustilanne on sujunut, täytyikö väkisin pitää kiinni?

Oikeastaan en juuri muista edes koko rokotusta, joten tuskin oli kovin dramaattinen ;-) Verikokeitakin on otettu ja nekin on mennyt suht. hyvin. Lapsi itki, muttei rimpuillut tms. ja itku loppui heti kun piikki otettiin pois.

Mun mielestä on hyvä valmistella etukäteen. Ei pelotellen, mutta realistisesti. "Sattuu" tai "kipeä" sanoja kannattaa välttää, "nipistää vähän" kuulostaa paremmalta. Ei kuitenkaan kannata valehdella, että ei tunnu missään. Mun mielestä tässä on kyse myös luottamuksesta. 2v neuvolassa terkka pyysi isosiskon tekemään kaikki mahdolliset temput, ettei 2v olisi kiinnittänyt huomiota rokotteeseen. Itse sanoin lapselle, ymmärsi tai ei, että laitetaan pieni piikki joka saattaa vähän nipistää, mutta auttaa pysymään terveenä. En itsekään haluaisi, että joku piikittäisi mua ihan yllättäen. Ja kivat muistot jää "neuvolan tädistä" joka hiljaa hiipii vierelle ja tökkää piikin jalkaan...

Vierailija
8/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä täällä pieksämäellä rokotetaan tossa 1-2v välillä, ja seuraava on 5v.

Vaihteleeko noi iät sitten ympäri Suomea?

Vierailija
9/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampurilaisetkin menee. Pitäisikö tässä olla jotakin kummallista?

'

Vierailija
10/10 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-hepatiitin tehostuksen......... Voisi olla myös esim. vesirokkorokote, mutta se on otettu jo aikoja sitten.

T: ei ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi