Kokemuksia masennus/ahdistus/paniikkilääkkeiden käytöstä etenkin loppuraskaudesta
Aiemmin olen huomannut että raskauteen ja synnytykseen liittyvät mielenterveysongelmat on jonkinlainen tabu ja negatiivista vastausta tulee mutta nyt asia koskettaa minuakin vaikka en olisi ikinä omalle kohdalle uskonut...
Tiedän että lääkkeiden käyttö ei ole suositeltavaa ja tottakai päätös tehdään yhdessä lääkärin kanssa mikä on kahdesta pahasta pienenmpi mutta tilanteeni näyttää siltä että ilman lääkitystä en selviä. Toki jokainen tapaus on erilainen mutta helpottaisi kovasti kuulla muiden kokemuksia; millaisia oireita oli, mitä lääkkeitä käytössä, pysytyikö käyttämään synnytykseen asti ja ennenkaikkea mitä siitä seurasi eli miten meni synntys ja millaisia oli/on vaikutukset lapseen? Kiitos kovasti jos joku viitsii...
Kommentit (4)
vähensin huomattavasti käyttöä. Lopettamiseen minulla liittyi pahoja
sivuoireita ja ne sain pidettyä poissa yhdellä tbl vkossa. Eli tosi pieni annos.
Alkuraskaudestakin jo vähensin lääkkeitä, ensin joka toinen päivä, sitten joka kolmas päivä..
Synnytyksen jälkeen heti laitoksella, aloitin normi annoksella ja sitä jatkan edelleen.
Soita husin teratologiseen palveluun, he osaavat neuvoa parhaiten.
yht tiedot löydät googlettamatta tai husin sivuilta
kun lääkkeet vähensin niin oireeksi sähköiskumaisia tuntemuksia.
Harvinaisempia mutta TODELLA sietämätön vaiva eikä loppunut vaikka koitin kestää monia päiviä.
Pienempi haitta oli ottaa kerran viikossa lääke.
Minulla siis selittämätön, järkyttävän paha olo, voimakasta ahdistusta, yliampuvia pelkoja ja pakkoajatuksia (esim. hygieniaan ja tartuntoihin liittyen) jotka itse kyllä ymmärrän mutta en saa järkeilemällä muuttumaan.
Haluaisin niin lukea vertaiskokemuksia. Ap