Miksi miehen sukunimi lapsille?
Onko täällä muita, jotka sydämessään tuntee, että lapset on aina ensisijaisesti enemmän äidin lapsia? Ikävä kyllä, naiset yhä tekee arjessa eniten lastensa eteen. Ja äitiin ja äidin sukuun on näin tiiviimpi side. Lapsia syntyy nykyään paljon avoliittoohin tai liittojen ulkopuolelle, silti ne saa isän sukunimen. Miksi? Niillehän automaattisesti tulee äidin nimi, ellei erikseen pyydetä isän nimeä laittamaan. Itse elän avoliitossa ja päätin jo varhain, että minun nimeni on lasteni nimi. Ja näin on ollut. Lapset alkaa olla jo teinejä, yhä vain sukua tuntuu asia kaivelevan, kun siitä täytyy jonkinlaista puheenaihetta saada aikaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten, kun lapsilla eri isät?
Mitä sitten? Kaikilla on äidin nimi, toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsille annettiin miehen sukunimi, koska se on parempi.
Totta, monesti kyse on myös nimen paremmuudesta. Jotkut nimet vain on kauniimpia kuin toiset.
Miehen nimi on lyhyt, selkeä, siinä ei ole äätä eikä öötä ja se on paljon nätimpi mitä minun sukunimi. Pidin oman nimeni, kun mentiin naimisiin.
Koska minulla on tylsä sukunimi. Se on yksi suosituimmista . Miehellä taas on kaunis ja harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n isän sukunimi on parempi kuin miehen sukunimi.
🤷🏼
Kyse ei ole ap:n isästä tai muistakaan miehistä siellä takana, vaan ap:sta eli äidistä ja hänen nimestään. Että äidillä on sama nimi kuin lapsillaan. Näinhän on myös avioliitoissa joissa on yhteinen nimi. Jos ei olla aviossa niin silloin lasta lähinnä on yleensä tosiasiallisesti aina äiti. Miehet nimellään haluaa merkitä omistajuutta, mutta teoillaan eivät niinkään
Vierailija kirjoitti:
Sukunimihullulla on sukunimihullun murheet.
Onko täällä joku muukin sukunimihullu? :D Tämä on ensimmäinen keskustelunavaukseni aiheesta, enkä muista ennen nähneeni muita Eli aiheen täytyy sittenkin olla muidenkin mielen päällä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siten , että 5-henkisessä perheessä kaikilla on eri sukunimi.
Meillä lapsilla on isän sukunimi siksi, että asumme isän kotipaikassa. Mentiin siis sen perinteisen mallin mukaan, että asuinpaikan nimi on myös sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n isän sukunimi on parempi kuin miehen sukunimi.
🤷🏼
Mistä päättelit, että hänen sukunimensä on tullut isältä? Minun sukunimeni on tullut äidiltä, ja sen historia on vähän pitempi kuin vain äidin isän nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimihullulla on sukunimihullun murheet.
Onko täällä joku muukin sukunimihullu? :D Tämä on ensimmäinen keskustelunavaukseni aiheesta, enkä muista ennen nähneeni muita Eli aiheen täytyy sittenkin olla muidenkin mielen päällä. T. Ap
Aktiivinen Sukunimihullu on ollut jostakin syystä poissa palstalta, joten siksi epäilimme hänen palanneen uudella versioilla. Hän jankkasi jatkuvasti, miksi naiset ottavat miehen nimen, vaikka ...
Vierailija kirjoitti:
Täähän se on iloinen sekamelska. Ja aika yleistä kai nykyään kun joidenkin on kaikkien poikaystävien kanssa se lapsi tehtävä. Selkeämpää oli olla äidin sukunimisiä.
Lapset saavat molempien sukunimet, minkä nykyinen nimilaki mahdollistaa.
Tämän aloituksen tarkoitushan on ainoastaan levittää miesvihaa. Tekijänä todennäköisesti tunnettu palstahullu, eli ns. sukunimihullu. Lienee taas päässyt osastolta pienelle kotilomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsille annettiin miehen sukunimi, koska se on parempi.
Totta, monesti kyse on myös nimen paremmuudesta. Jotkut nimet vain on kauniimpia kuin toiset.
Ei välttämättä kauniimpia, mutta erikoisempia/ harvinaisempia.
No onhan se häpeä jos lapsi ei tunne isäänsä. Nimi takaa sen ettei kyseessä ole mikään baaripano tai tuliainen jostain kehitysmaasta :(
Tottakai perinteet kunniaan, näin on ollut kautta aikojen. Pojat on mamman poikia, jos niillä olisi äitinsä sukunimi. Miehisyys kunniaan.