Miksi miehen sukunimi lapsille?
Onko täällä muita, jotka sydämessään tuntee, että lapset on aina ensisijaisesti enemmän äidin lapsia? Ikävä kyllä, naiset yhä tekee arjessa eniten lastensa eteen. Ja äitiin ja äidin sukuun on näin tiiviimpi side. Lapsia syntyy nykyään paljon avoliittoohin tai liittojen ulkopuolelle, silti ne saa isän sukunimen. Miksi? Niillehän automaattisesti tulee äidin nimi, ellei erikseen pyydetä isän nimeä laittamaan. Itse elän avoliitossa ja päätin jo varhain, että minun nimeni on lasteni nimi. Ja näin on ollut. Lapset alkaa olla jo teinejä, yhä vain sukua tuntuu asia kaivelevan, kun siitä täytyy jonkinlaista puheenaihetta saada aikaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Eli ap:n isän sukunimi on parempi kuin miehen sukunimi.
🤷🏼
Niin, tämäpä se dilemma onkin. No mutta nykyään voi myös keksiä oman sukunimen tai vaihtaa sen joksikin muuksi omasta sukupuusta. Tuo ihan oman keksiminen on alfanaisen teko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimihullulla on sukunimihullun murheet.
Onko täällä joku muukin sukunimihullu? :D Tämä on ensimmäinen keskustelunavaukseni aiheesta, enkä muista ennen nähneeni muita Eli aiheen täytyy sittenkin olla muidenkin mielen päällä. T. Ap
Täällä on yksi tyyppi, joka tunteellisesti aina avautuu tästä asiasta, miten häpeällistä on kun naiset ottavat miestensä nimiä.
Miehillä on tapana kuvitella, että moni tällainen yleisesti jaettu mielipide on "vain yksi hullu".
Ja juu, tuo on ihan universaali ja kaikki ymmärtävät, ettei miehillä oikeasti ole mitään tekoa lasten kanssa. Itse pidän sitä myös äärimmäisen oksettavana hetkenä, kun mies kokee ylpeyttä siitoksestaan, jonka nainen on kasvattanut, mutta jota mies pitää omanaan. Oikeasti, en ole nähnyt mitään kuvottavampaa elämässäni, kuin tuon hetken, ja olen sitä joutunut valitettavasti muutaman kerran todistamaan
Noin sekopäistä naista, kun ap on, ei pitäisi tulla yhdenkään lapsen äidiksi. Nimestä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimihullulla on sukunimihullun murheet.
Onko täällä joku muukin sukunimihullu? :D Tämä on ensimmäinen keskustelunavaukseni aiheesta, enkä muista ennen nähneeni muita Eli aiheen täytyy sittenkin olla muidenkin mielen päällä. T. Ap
Täällä on yksi tyyppi, joka tunteellisesti aina avautuu tästä asiasta, miten häpeällistä on kun naiset ottavat miestensä nimiä.
Miehillä on tapana kuvitella, että moni tällainen yleisesti jaettu mielipide on "vain yksi hullu".
Ja juu, tuo on ihan universaali ja kaikki ymmärtävät, ettei miehillä oikeasti ole mitään tekoa lasten kanssa. Itse pidän sitä myös äärimmäisen oksettavana hetkenä, kun mies kokee ylpeyttä siitoksestaan, jonka nainen on kasvattanut, mutta jota mies pitää omanaan. Oikeasti, en ole nähnyt mitään kuvottavampaa elä
Joko olet käynyt ammattiauttajan juttusilla?
Tilanteesi alkaa jo olla aika paha.
Mitä väliä? Kaikki tekevät mitä haluavat. Ei kuulu sulle.
Se on kompromissi sillä isä ei koskaan voi olla varma onko oikeasti lapsen isä. Näin hän saa edes nimensä.
Nuo on niitä pönkityksiä, joita miessukupuolelle on aina annettu, jotta se kokisi olevansa tärkeä.
Ikäänkuin se ei riittäisi, että ovat puoliso ja isä.
Biologisesti ja universaalisti äidin, tietysti. Naisellahan voi olla vaikka 10 rakastajaa, ja lapsi on 100% äitinsä.
Lapsen omistelussa (kuten naisenkin, vrt. avio) on kyse miesten loisimisessa lisääntymisprosessissa. Se on pelkkä kokoelma tarinoita ja sääntöjä, sepitelmiä ja valheita. Luonnossa emot ovat äitinsä ja seuraavat emoaan. Koirasta ei usein edes näy kuvassa.