Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Hohtoa hehkutetaan?

Vierailija
17.04.2025 |

Nyt Hohtoa tuputetaan näköjään taas joka kanavalta. Ei suinkaan Kubrickin parhaita elokuvia. Kaikki ylinäyttelevät: tässä vaiheessa uraansa Nicholson alkoi näyttelemään itseään päätyen parodiaan, Shelley Duvall ei vain yksinkertaisesti osaa näytellä - kaikkein sietämättömin on kuitenkin se napero (lapselta ei tietenkään voi vaatia, että osaisi näytellä).

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ainakaan Stephen King ei hehkuta elokuvaversiota. Enkä kyllä yhtään ihmettele.

No, jos S. King ei pidä elokuvasta, niin se on vahva suositus. Joskus nuorempana tuli luettua (kun kaikki muutkin lukivat) melkein jokainen Kingin tuotos ennen kuin tuli tajuttua, että kyseessä on varsin taidottoman kynäilijän ripulointia. Pahin taisi olla joku Kingin itse editoima kirja - oli kuulema mennyt sukset ristiin kustannustoimittajan kanssa - ja voi taivas sitä joutavaa päämäärätöntä löpertelyä jota taisi riittää jotain 1000 sivua. Taisi olla tuo kyseinen teos, joka lopulta saisi ajattelemaan, että "mit. vit. - miksi ihmeessä luen tällaista sontaa".

Kubrick sen sijaan on jumala.

King hyötyisi tiukemmasta kustannustoimittajasta. Kirjoissa tosiaan on kolmaosa turhaa jaarittelua, MUTTA en nyt sanoisi että ky

No, joo - ei ehkä ihan tusinakynäilijä ja ehkä se "nyt riitti!" -reaktio saattaisi kaivata uudelleenarviota (wikipedian perusteella kyseessä oli varmaankin Tukikohta, joka näyttäisi olevan herran arvostetuimpia teoksia - häh???). Toisaalta kuulun siihen snobistien ryhmään, joiden kirjallisuusmaku kehittyi nuoruuden aikana siihen pisteeseen, että mm. Volter Kilpi tuntuu aivan erinomaiselta kirjailijalta, niin todennäköisesti jätän Kingin uudelleenarvioinnin kuitenkin väliin.

Vierailija
42/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsonut jo kauan sitten ja en pitänyt lainkaan, jotenkin ÄLLÖTTÄVÄ leffa, ehkä parasta oli nuo Nicholssonin hullun ilmeet, niitä ei moni osaa apinoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kingin kirjoista en pidä. En ymmärrä, miksi Kubick on tehnyt Hohdon, huonoimman elokuvansa. En suosittele. Mämmiloorakin on pelottavampi.

Vierailija
44/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on niin..hohdokasta?

Vierailija
45/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni kultaisen noutajan mielestä se on ihan huippuleffa. Tuijottaa silmä kovana ja murisee jännittävimmissä kohdissa.

Vierailija
46/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että jossain haastattelussaan King sanoi että "Hohtoa" kirjoittaessaan hän oli niin omissa alkis-huume -psykooseissaan että hän ei edes muistanut mitä kirjoitti.

Hänen kirjansa ovat kyllä parempia kuin elokuvat.

Vierailija
47/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perhe on inhottava. Se pikkupoika joka kelaa sillä polkuautolla, hänkin on inhottava.

Vierailija
48/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tajunnut Hohdon hypeä. Kaveri suuttui mulle, kun sanoin, ettei se mun mielestä ole mitenkään pelottava tai ahdistavakaan.

Luin kirjan sillon joskus teininä, se oli ok kokemus. Leffasta en onnistunut saamaan oikein kummosia irti... tai tämän päivän meemejä lukuunottamatta. "here is Johnny" "redrum" jne. Niistä mä tykkäililn.

Monesti miettinyt myös, että olinko liian nuori vielä käymään noita läpi. Tunne-elämä ei ollut vielä kehittynyt, ettei voinut vielä ymmärtääkään. Tosin monet muut Kingin kirjat tajusin ja ne uppos.

Hohto on ollut mulle jotenkin parodia. Juurikin Jack Nicholsonin näyttely ja se mimmin silmien muljoilut. Sen ajan värimaailma samettihousun ruskea oli monessa leffassa läsnä ja yhtä pelottavaa. ;D

Vierailija
49/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan että jossain haastattelussaan King sanoi että "Hohtoa" kirjoittaessaan hän oli niin omissa alkis-huume -psykooseissaan että hän ei edes muistanut mitä kirjoitti.

Hänen kirjansa ovat kyllä parempia kuin elokuvat.

Kirja oli Kolkuttajat, mutta olihan King sekaisin jo Hohtoa kirjoittaessaankin.

Vierailija
50/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaaja ei pysty tekemään huonosta elokuvasta hyvää, mutta pysyy kyllä pilaamaan hyvän elokuvan, esim. Full Metal Jacket on paljon parempi leffa kun hohto.

Vierailija
51/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja ja elokuva on ihan erilaisia, kaksi eri asiaa.

Tiettävästi Stephen King piti Kubrickin tulkintaa täytenä paskana.

Kirjahan kertoo alkkiksesta, joka skitsoilee kun on kuivilla ja mieli tekee viinaa niin maan perkeelesti. Hermot on riekailena ja kaikki vituttaa, kunnes sitten alkaa hurisemaan nupissa kunnolla. Hyvin ahdistava ja masentava kirja. Kubrickin versiossa pääosahahmo on lähinnä koominen ilveilijä. Nicholson vielä vetää tyylilleen uskollisena ihan överiksi.

Nicholsin näyttelee joka roolissa itseään ja siltikin onnistuu ylinäyttelemään.

En ole koskaan pitänyt Nicholsonista. Muistan mikä pettymys hän oli aikanaan Batman elokuvan Jokerina. Ehkä ainoa kunnon rooli jonka hän teki oli se Käenpesän persoonallisuushäiriöinen mielisairaalan trolli, joka yllytti sairaita potilaita

Mulle taas Nicholsonin Jokeri on ainoa ja oikea. Pelkäsin ensin, että mitä siitä nyt tulee, kun tuommoinen pullean puoleinen vanha mies esittää, mutta se olikin aivan huikee. Olen aina ollut Batman fani sen synkkyyden takia, mutta Nicholson teki Jokerista jotenkin liian pirteen ja iloisen. Siellä mustassa harmaudessa oli väripilkku ja se oli hauska.

Mä olin seitsemäntoista silloin. Vahva gootti. Varsinkin se lopun tanssikohtaus siellä katolla oli hieno. Mulla oli aivan älyttömästi kaikkea Jokeri krääsää. Kaveri oli vaihdossa Jenkeissä sillöin ja osteli yhtä ja toista. Osan maksoin, osa tuli tuliaisena. Kaikki ovat tallessa vielä, kun kellaria myllerrettiin. Jokeri laatikko. On siellä muitakin fanilaatikoita. :D

Käenpesän katselin tässä vasta muutama vuosi sitten Netflixistä. Tykkäsinhän mä siitäkin. Se on tullut käytyä läpi useaan otteeseen.

Vierailija
52/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehkutatte Hohtoa, tai muuten...

Eihän tämä ole mitään elokuvaa vaan tavallista perhe-elämää Petosella, varsinkin näin pitkien pyhien aikana. Työllistää poliisia, sosiaaliviranomaisia ja paikallista ovitehdasta.

Vierailija
53/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toivoin koko elokuvan ajan että se akka kuolisi, todella huono märisijä. 

Vierailija
54/54 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä leffasta mutta kun olen nähnyt sen ihan tarpeeksi monta kertaa niin se alkoi jo tympiä. Sehän on lähetetty melkein joka vuosi Halloweenina.

Kirja oli ihan ok. mutta kirjan päähenkilöitä oli hauras mutta ihan kiltti kirjailija- isä joka toipui alkoholismista ja ihan henkisesti tasapainonen äiti ja herkkä pikkutenava jolla oli parapsykologisia kykyjä. Eli ei ollut mitään jacknicolson-tyylistä narsisti-sadistia ja alistettua uhri-vaimoa vaan kiltti tavis iskä joka kohteli vaimoaan ja lastaan kunnioittaen kunnes viina astui kuvioihin ja muutti sen luonteen.