Juoppokansalle väkeviä viinejä maitopurkin viereen
Näin ajattelee hallitus. Sillä lailla ainakin palvelut toimii, juopoille lisää juomaa helposti mutta hoitoonpääsy onkin sitten kiven takana, näkee mikä on tärkeää. Raha viinasta tietyille ja sitten viedään rahat viinan johdannaisten korjaamisesta, eli soterahoista. Jos Alko ei riitä viinan saamiseen, pitää teidän varmaan jättää juomatta.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oletko aloittaja IKINÄ käynyt ulkomailla ?? Montako alkoa oot siellä nähnyt ? Ranskassa, saksassa, italia....? Montako ? Kerro nyt montako ?? Eli alkolta monopoli pois, ja kaikki alkoholi marketteihin. Aivan kuten Oikeassa maailmassa ja euroopassaKIN !!
Muuta ulkomaille !
Olen asunut italiassa, espanjassa ja sveitsissä. Nyt on duunit suomessa mutta toivottavasti pian taas ulkomailla.
Valehtele rauhassa, ihan rauhassa ! Vale, emävale, tilasto !
Vierailija kirjoitti:
Absolutistit taas ulisee.. : )
Juopot taas ulisee :)))))))))))))))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen vastaa itse juomisestaan, ei siihen valtiovaltaa tarvita. Suuri enemmistö osaa hallita alkoholinkäyttönsä, juopoksi sortuu tietysti jotkut.
Valitettavasti aikuisen juomisesta ei vastaa se aikuinen itse vaan hän pilaa koko perheen vastuuttomuudellaan eikä vastuullisuudellaan.
Ymmärrätkö pässi että kaikki alkoholia juovat ei ole alkoholisteja tai edes suurkuluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä juoppokansa myytin on aika mennä nukkumaan. Ei ole olemassa mitään suomensukuisia riivaavaa juoppogeeniä. Kyllä ranskalainen Pierrekin olisi vetänyt pään täyteen, jos hänen hartiapankistaan olisi aikoinaan ulosmitattu yhtä paljon ja annettu vastineeksi yhtä vähän.
https://www.duodecimlehti.fi/duo91378
Pohjoisilla kansoilla (Pohjois-Amerikan intiaanit, suomalaiset ja Pohjois-Siperian sekä Grönlannin alkuperäisasukkaat) on rikastuneena useita riippuvuusgeenejä.
Periytyvyys selittää 50-60%, opettelu 40-50%
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta voi kaikki alkoholijuomat olla alkossa.
Ja mun puolesta kaikki kirkot voidaan purkaa ja paikalle rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja. Niin?
Jos et jotain palvelua tai tuotetta käytä, niin miksi oletat että sinulla olisi oikeus kieltää se muiltakin?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oletko aloittaja IKINÄ käynyt ulkomailla ?? Montako alkoa oot siellä nähnyt ? Ranskassa, saksassa, italia....? Montako ? Kerro nyt montako ?? Eli alkolta monopoli pois, ja kaikki alkoholi marketteihin. Aivan kuten Oikeassa maailmassa ja euroopassaKIN !!
Muuta ulkomaille !
Olen asunut italiassa, espanjassa ja sveitsissä. Nyt on duunit suomessa mutta toivottavasti pian taas ulkomailla.
Lääkkeet? Oletko unohtanut?
Sinne vaan viinat samaan kauppaan. Antaa kansan läträtä niin kuolevat nopeammin pois.
Vierailija kirjoitti:
Suomen viinan kulutuskin alkaa olemaan urbaani legenda, tilastokeskuksen tieto
"Alkoholijuomien kokonaiskulutus vuonna 2023 oli 8,7 litraa sataprosenttista alkoholia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti. Kokonaiskulutus väheni vuoteen 2022 verrattuna 2,4 prosenttia. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna kokonaiskulutus on pääsääntöisesti vähentynyt vuodesta 2007 lähtien."
Juu, kulutus on vähentynyt mutta myös keskittynyt. 10% aikuisväestöstä juo 90% kaikesta myydystä alkoholista. En oikein ymmärrä, miksi jotkut haluavat mahdollistaa tämän? Myynnin lisääminen tai vähentäminen ei asiaa auta yhtään, vaan päihdehoidon ja pakkohoidon saatavuus.
Yleisin kuolinsyy
Alkoholin kokonaiskulutuksen ja monien alkoholiin liittyvien haittojen välillä vallitsee selvä yhteys.
THL:n mukaan alkoholiin liittyvät kuolemat ovat 2000-luvulla olleet suomalaisten työikäisten miesten ja naisten keskeisimpiä kuolemansyitä. Pitkään Suomessa merkittävä osa alkoholiin liittyvistä kuolemista johtui humalasta ja myrkytyksistä, mutta nykyisin pitkäaikaisten alkoholinkäyttöön liittyvien kuolemansyiden, erityisesti maksasairauskuolemien, merkitys on kasvanut ja on nyt selvästi suurempi. Erilaiset alkoholihaitat ovat lisääntyneet, mutta krooniset sairaudet akuutteja haittoja voimakkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi hoitoon hakeutumista aloittajalle. Pakkomielle on sairaus. Jos sinulle alkoholi on ongelma niin kaikkien muidenkin pitää elää kuin sinä.
Montako pulloa ostit pääsiäiseksi, kullekin päivälle montako ?
Minulle naapuri toi laatikollisen hyvää italialaista punaviiniä eli 12 pulloa. Tehdään hyvää ruokaa ja istutaan porukalla. Mites itse? Istut yksin ja vittuilet.
Kuulutko heihin, jotka 4 viikon kesäloman jälkeen hakeutuvat katkaisuhoitoon, se on helvetin yleinen tapa suomessa, siitä puhuvat jo asiantuntijatkin. Onnea matkaan !
Se on se voimakas fyysinen riippuvuus kun aiheuttaa sen että putkea ei saa poikki kuin kolmiolääkkeillä. Tässäkin kannabis on reippaasti vähemmän haitallinen kun sen käytön voi lopettaa ilman lääkkeitä helposti. Kannabis kun ei aiheuta fyysistä riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun puolesta kaikki kirkot voidaan purkaa ja paikalle rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja. Niin?
Jos et jotain palvelua tai tuotetta käytä, niin miksi oletat että sinulla olisi oikeus kieltää se muiltakin?!
En ole absolutisti. En ole kieltänyt. Ymmärsit väärin. 😁
Ostan vain maitopurkit kaupasta ja muut Alkosta. Viinejä ja ruokakaupan litkuja en juo ollenkaan jotenka ihan sama mitä siellä myydään. Alkon nykyiset aukioloajat riittää jotenka en tarvi mitään lauantain pidenettyjä aukioloaikoja tai sunnuntai aukioloaikoja. Tosin en ymmärrä miksi ei voisi vapauttaa Alkonkin aukioloajat pyhäpäiviinkin. Varmaankin tasaantuisi ruuhkat eikä tarvitsisi kerralla ostaa liian isoa satsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ulkomaille !
Lääkkeet? Oletko unohtanut?
Otatko omat lääkkeesi viinan ja viinin kera ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se ei ole kiellettyä nytkään. Pitää vaan mennä ostoksille siihen kauppaan, jossa niitä myydään.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin kuolinsyy
Alkoholin kokonaiskulutuksen ja monien alkoholiin liittyvien haittojen välillä vallitsee selvä yhteys.
THL:n mukaan alkoholiin liittyvät kuolemat ovat 2000-luvulla olleet suomalaisten työikäisten miesten ja naisten keskeisimpiä kuolemansyitä. Pitkään Suomessa merkittävä osa alkoholiin liittyvistä kuolemista johtui humalasta ja myrkytyksistä, mutta nykyisin pitkäaikaisten alkoholinkäyttöön liittyvien kuolemansyiden, erityisesti maksasairauskuolemien, merkitys on kasvanut ja on nyt selvästi suurempi. Erilaiset alkoholihaitat ovat lisääntyneet, mutta krooniset sairaudet akuutteja haittoja voimakkaammin.
Kuinka monta ihmistä? Laita lukumäärä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen vastaa itse juomisestaan, ei siihen valtiovaltaa tarvita. Suuri enemmistö osaa hallita alkoholinkäyttönsä, juopoksi sortuu tietysti jotkut.
Joka viides eli 20 % alkoholin käyttäjistä kehittävät riippuvuuden alkoholiin. Että siinä mielessä alkoholi ei poikkea huumeista mitenkään.
SK kirjoitti:
Vaikka asiasta on tietty helppo moralisoida hätäisesti, niin voi olla yllättävän hankala osoittaa, että väkevien viinien myynnin rajoittaminen valtion monopoliliikkeisiin itse asiassa vähentää alkoholista aiheutuvia yhteiskunnallisia haittoja.
No miksi väkevien viinien vapauttamisesta ruokakauppoihin märistään mahdollisista haitoista myös, erikoista ?
Onko nekin laitettu kylmiöön?