Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olisko kellään jotain kuivakakun ohjetta, johon voi laittaa omenaa tai omenasosetta

Vierailija
18.09.2008 |

esim murokakkupohjaan tms?

ajattelin että vois olla oheistarjottavana ristiäisissä, ja vois tehdä etukäteen..

ja noita omenoita piha pullollaan..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia löytyy googlettamalla useita. Kokeile myös hakuun omenakakkua tms.

Vierailija
2/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tanskalainen omenakakku

omenasosetta

keksinmuruja (kaurakeksi tai digestive tai vastaava)

sokeria (noin desi tai silleen riippuen keksien suolaisuudesta)

margariinia tai voita sulatettuna Niin paljon että murut saa sillä kostutettua ja se sitten jähmettää ne yhteen

kanelia noin teelusikallinen

eli pyöreähkön kulhon pohjalle laitetaan noin kolmannes kulhosta omenasosetta. Sen päälle painellaan keksinmuruista, rasvasta ja sokerista ja kanelista tehty murumassa. Annetaan jähmettyä jääkaapissa noin vuorokausi tai ainakin yön yli. Ohjeen mukaan se kumotaan tarjoiluvadille niin että omenaosa tulee päälle. Itse olen kyllä tarjoillut sen lusikalla kulhosta lautaselle kauhottavana ja vaniljakastiketta päälle.

Ei ihan perinteinen kuivakakku, mutta ei uunista otettava piirakkakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOLLOPETTERIN KAKKU

5dl vehnäjauhoja

3-3,5dl sokeria (riippuu omenahillon makeudesta)

80g hasselpähkinäjauhetta (ite taisin käyttää rouhetta)

1 tl ruokasoodaa

1/2 tl suolaa

1 tl kanelia

1,5-2 dl omenasosetta tai -hilloa

1 prk kermaviiliä

2 munaa

1 dl ruokaöljyä

Sekoita kuivat aineet keskenään. Yhdistä omensasose tai -hillo kermaviiliin ja lisää kuiva-aineseokseen. Lisää muta yksitellen, sitten ruokaöljy ja sekoita tasaiseksi. Paista kahden litran vuuassa 175 asteessa noin tunti.

Vierailija
4/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 g voita tai margariinia

2 1/4 dl sokeria

4 munaa

3 dl vehnäjauhoja

1 tl leivinjauhetta

2 rkl sokeria

1,5 tl kanelia

raesokeria

omenoita kuorittuna ja viipaloituna

Vaahdota voi ja sokeri, lisää munat yksitellen. Sekoita keskenään jauhot ja leivinjauhe ja lisää ne taikinaan. Levitä voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan puolet taikinasta, levitä päälle puolet omenaviipaleista. Ripottele omenoiden pinnalle sokeri-kaneliseos ja levitä sitten omenoiden päälle loput taikinasta. Asettele loput omenaviipaleet kauniisti kakun pinnalle ja ripottele päälle raesokeria.

Paista 175 asteessa noin 50 minuuttia. Tarjoile esim. vaniljajäätelön tai kermavaahdon kanssa.

Vierailija
5/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

150g rasvaa

2dl sokeria

2 munaa

4dl vehnajauhoa

2tl leivinjauhetta

1tl soodaa

1rkl kanelia

2dl rusinoita

2dl omenasosetta

Vierailija
6/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oispa meilläkin

Vierailija
7/7 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sellaisen, missä vatkataan voi ja sokeri, sitten pari kananmunaa ja jauhoseos. Sulla varmasti löytyy jokin tän tyyppinen kakkuohje. Tuollaiseen taikinaan voi sekoittaa omenahilloa, ja sitten vain rengasvuokaan ja uuniin! Ja tulee varmasti mehevää.

Minä teen usein tuollaista, johonlaitan sekaan puoli purkkia ananasmurskaa. Se on mun mielestä paras kuivakakku mitä on. Omenasose ehkä värjää kakaun vähän tummaksi, ja se saattaa vähentää kuohkeutta, kun on kuitenkin aika painava ainesosa. Mutta kakku ei sitten todellakaan ole kuiva, mikä on mun mielestä ihan jättikokoinen plussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi