Miten joku äänestäjä VOI sekoittaa keskenään kunta- ja aluevaaliliput?
Ne on eri väriset ja niihin on painettu, mihin vaaliin lipulla osallistutaan.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennakkoäänissä ne kuoret olisi voinut olla eri väriset niin että henkilö selkeästi tajuaa tiputtaa violetin kuoren violettiin lastikkoon ja valkoisen vaaleaan laatikkoon. Myös äänestyskopissa olisi voinut aluevaalin lista olla edes violetilla reunalla, jotta eron olisi tajunnut.
Ennakkoäänissä? En minä mitään mihinkään tiputtanut, vaalihenkilö pakkasi molemmat kuoret yhteen isoon kuoreen ja vei mennessään.
Onneksi en äänestänyt..olen kyllä niin tyhmä etten edes tienyt että on kahdet vaalit yhtä-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aluevaali? Mitä siinä äänestetään?
Kukaan ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta virkailija kysyi, että otatko molemmat. Hämmennyin ja en osannut muuta sanoa kuin: öö joo? Kopissa sit ihmettelin mitä mä kahdella lipulla teen :D sit hetken mietittyä tajusin värikoodista, että on kahdet vaalit samaan aikaan en sitten valkoiseen lappuun osannut mitään laittaa kun ehdokkaani olikin violetilla puolella :D
Tapa itsesi vi-tun vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset suomessa alkavat olla yhtä tyhmiä kuin yhdysvalloissakin.
Tyhmyys korreloi suoraan feminismin suosion lisääntymiseen. Nat si huo rat on tyhmiä.
Ok incel 💁🏼
Kyllä ne laput erotti helposti toisistaan, mutta ihmisillä on mennyt ohi, että oli kahdet vaalit. Hämmentyivät kun kysyttiinkin ottavatko molemmat laput. Eivät ole sitten varautuneet äänestämään molemmissa vaaleissa ja toiseen lappuun on laitettu joku raksi/viiva/tyhjä = hylätty ääni.
Kunta- ja aluevaaleissa ei tarvitse olla Suomen kansalainen vaan jokainen Suomessa asuva poppaukko tai arabi saa äänestää.
Ne on niitä samoja ihmisiä jotka käyttävät vielä pankin tunnuslukutaulukkoa ja lähettelevät rahaa nigerialaisille rakkaushuijareille
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla eri vaalia ja lappusta ylipäätään.
Että tolvanoilla olis vaikeaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Miksi samassa kopissa oli molemmat ehdokaslistat? Miksi ei tehty niin, ensin saat valkoisen lipun ja menet valkoiseen koppiin, jossa on vain kunnallusvaaliehdokkaiden pärstät. Palautat kuponkisi, menet seuraavalle tiskille, saat liilan lapun, menet liilaan koppiin jne. Minusta pitäisi hyväksyä äänestyslappu, jossa olisi käypä numero, vaikka lapun väri olikin väärä.
Ei tietenkään pitäisi, koska silloin voitaisiin taktikoida antamalla samalle ehdokkaalle kaksi ääntä täyttämällä se sama numero kumpaankin lippuun.
Moni on varmasti näin varmuuden vuoksi tehnytkin, eli laittanut saman numeron kahteen lippuun jos on jo ennakkoon päättänyt numeron eikä ole ollut varma, että kumpaan lippuun se merkitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aluevaali? Mitä siinä äänestetään?
Kukaan ei tiedä.
Bensan hinta? 95 oli eilen Riksussa 1,90 ja Jäkessä 1,54
Vierailija kirjoitti:
Miksi samassa kopissa oli molemmat ehdokaslistat? Miksi ei tehty niin, ensin saat valkoisen lipun ja menet valkoiseen koppiin, jossa on vain kunnallusvaaliehdokkaiden pärstät. Palautat kuponkisi, menet seuraavalle tiskille, saat liilan lapun, menet liilaan koppiin jne. Minusta pitäisi hyväksyä äänestyslappu, jossa olisi käypä numero, vaikka lapun väri olikin väärä.
Niin mäkin olisin äänestänyt vain kaksi kertaa kuntavaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen.
Raimo ja Kalevi 97v ei osaa. . . . .
Itse veikkaan että Jesse ja Nico 27v ei osaa
Jesse ja Nico on nelikymppisiä. Noa ja Aura kolmikymppisiä.
Perussuomalaisille moni asia on hankalampaa ja monet heistä ei meinaa oikein pärjätä arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaksoisvaali oli hämmentävä. Selkeämpää on kun on yksi vaali kerrallaan.
Tämä on kyllä totta. Ehkäpä tästä otetaan opiksi ja pidetään ne vaalit erikseen, vaikka toiset keväällä ja toiset syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaisille moni asia on hankalampaa ja monet heistä ei meinaa oikein pärjätä arjessa.
Tämä on täysin totta.
-Sosiaaliohjaaja
Sekaannuksia ja mokia sattuu ihan tavallisillekin ihmisille.
Itse havahduin vasta äänestyskopissa, että ehdokkaalla onkin eri numero aluevaaleissa. En ollut aiemmin edes ajatellut asiaa, koska olin ennemmän keskittynyt kuntavaaleihin.
Minä veikkaan, että 'kaikki' ovat ottaneet 2 lappua kun 'muutkin' tehneet niin. Mutta kaikki eivät ehkä ole ajatelleet että äänestävät molemmissa?
Monihan voi äänestää jotain "Naapurin Perttiä" kuntavaaleissa kun on tuttu kaveri, mutta hän ei ehkä ollut Aluevaaleissa ehdolla.. Sitten kopissa laitettu raksi/ jätetty tyhjäksi/ kirjoitettu läpällä joku '666' kun ei ole kehdattu sanoa että toiseen vaan piti äänestää. Ja sama toki tosinpäin: halunnut äänestää jotain Aluevaaleissa mutta ottanut molemmat laput vaikka ei ole kuntavaalit kiinnostaneet...
Minusta myös listoilla (kirjaimellisesti!) vuorattu lista ei ollut hyvä juttu. Vaikka tiesin ehdokkaiden numerot, halusin kopissa varmistaa että muistan oikein --> meni pari minuuttia että jättilistoista edes hahmotti missä omat ehdokkat on. Os vielä pitkä jono -> moni ei ehkä kehtaa ottaa aikaansa (voi olla huono näkö, lukihäiriötä, käden vapinaa jne.)j olla varttia kopissa (vaikka se on ok!) jos jonossa kirjaimelliseti 100 odottaa vuoroaan.
Sekaannusta on voinut olla myös siinä, kun tuttua "Maijaa" voi äänestää aluevaaleissa, mutta ei kuntavaaleissa, ja epähuomiossa annettu äänet molemmissa kun Facebookissa nähnyt numerot. Systeemi on valtaosalle tuttu, mutta ei kaikki tunne vaalijärjestelmää 100%.
Minäkin taannoin nuorena mokasin kun olin kirjoilla paikassa A mutta asuin paikassa B, ja halusin miettiä ehdokasta vaalipäivään... En ennakkoäänestänyt em. syystä, ja hoksasin vasta vaalipäivänä kun kaverin kanssa olin menossa äänestyspaikalle, etten voi vaalipäivänä äänestä 'missä vaan', ainoastaan kpaikan A vaalipaikassa. Kirje oli mennyt paikkaan A, joka paikassa puhuttiin ennakkoäänestyksessä jne. jäi sitten hölmöyden ja välimatkan takia äänestämättä... Mutta opin kerrasta :)
Eihän ollut. Miksi valehtelet?