Vähän on heikoksi menneet nuo virpomispalkat, esim. 1 halpistikkari
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, täällä virvotaan vasta lauantaina. Ja en ole kotona! Täällä menee vararikkoon, koska kerran kävi ovella 100 virpojaa ja jaoin ison ämpärin karkkia päivän aikana. 😆
Voihan niitä namuja ostaa ihan sen verran kuin haluaa, ja kun loppuvat, tarjota eioota.
No juu, kiva kun koko päivän soi ovikello, alkaa klo 9 ja loppuu 21. Eli paettava on.
Kun olin itse virpomassa 80-luvulla, me saimme palkaksi muutaman paperi päällysteiden suklaakarkin, pari markkaa, pari lakritsikarkkia, appelsiinin ja keitetyn kananmunan. Olimme ihan tyytyväisiä.
Kaverin isosisko meikkasi meidät ja päälle puettiin vanhoja vaatteita kuten hame, esiliinat, huivi päähän ja sellaista mitä kaapista löytyi. Aloitimme valmistelun jo muutama päivä ennen ja opettelimme ulkoa runot.
Toki ajat ovat erilaiset, mutta tuntuu että virpomisen perusajatus on muuttunut.
Tuntuu, että yhteiskunnassa on ahneus lisääntynyt ja se näkyy myös virpomisessa. Ahneudesta ja omanedun tavoittelemisesta on tullut normi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki lapset eivät ole käsittäneet että se oksa kuuluu antaa, osa ei anna. Eikös täälläkin ollut valitus että lapsi tuli itkien kotiin kun naapurintäti oli ottanut virpomisvälineen hallintaansa. Täti kun oli vanhaa polvea ja ennen vanhaan se oli normi käytäntö,
Se on edelleenkin normi käytäntö.
"Palkka mulle, vitsa sulle."
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse virpomassa 80-luvulla, me saimme palkaksi muutaman paperi päällysteiden suklaakarkin, pari markkaa, pari lakritsikarkkia, appelsiinin ja keitetyn kananmunan. Olimme ihan tyytyväisiä.
Kaverin isosisko meikkasi meidät ja päälle puettiin vanhoja vaatteita kuten hame, esiliinat, huivi päähän ja sellaista mitä kaapista löytyi. Aloitimme valmistelun jo muutama päivä ennen ja opettelimme ulkoa runot.
Toki ajat ovat erilaiset, mutta tuntuu että virpomisen perusajatus on muuttunut.
Tuntuu, että yhteiskunnassa on ahneus lisääntynyt ja se näkyy myös virpomisessa. Ahneudesta ja omanedun tavoittelemisesta on tullut normi.
Huomaatko, että eivät ne lapset täällä kirjoittele, vaan vanhemmat ja sitten ihmiset, jotka haluavat tai eivät halua että heitä virvotaan?
Lapset varmaan ajattelevat kuten sinä 80-luvulla, että kivaa pukeutua ja jännää käydä virpomassa. Ja sitten ihmettelevät mitä kaikkea saavat. Jostakin namusta tykkäävät ja toisesta eivät, mutta ovat hyvin tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko, että eivät ne lapset täällä kirjoittele, vaan vanhemmat ja sitten ihmiset, jotka haluavat tai eivät halua että heitä virvotaan?
Lapset varmaan ajattelevat ku
Unohdinkin mainita, että otsikko on jo tehty hieman ärsyttäväksi. Tämä on aikuisten pätemispaikka, mutta kyllä lapsetkin saadaan mukaan kasvattamalla heidät tiettyyn ajattelu ja toimintatapaan.
Lorustakin on tullut kovin yksinkertainen verrattuna siihen mitä vielä 80-luvulla loruteltiin.
"Virvon varvon vitsasella, kosken kevätpajusella, terveyttä toivottelen, siunausta siivittelen, onnea oksalla tällä"
Sitten oli se jossa toivoteltiin "isännälle ihravatsa, emännälle perä leveä". Nykyisin ei oikein kehtaisi 😅
Meillä ei käynyt tällä kertaa ketään. Jos olisi käynyt, niin ei olisi annettu kuin muutama pieni suklaamuna sellaisesta pussista, jossa niitä on paljon eikä mitään isompia suklaamunia. Rahaa ei ole annettu koskaan.
Virpomisella ei ole tarkoitus tienata. Se on vain perinne, jota jotkut noudattavat ja siitä annetaan pieni kiitos eikä mitään palkkaa. Kiitokseksi riittää vähän suklaata tai karkkia. Sillä ei ole mitään tekemistä vitsojen koristeiden hinnan kanssa.
Vitsoilla emme tee mitään, mutta emme kehtaa olla ottamatta sitä, ettei lapset pety. Jätämme ne ulos, ettei tule allergiaoireita.
Ja kaikki lapset eivät ole käsittäneet että se oksa kuuluu antaa, osa ei anna. Eikös täälläkin ollut valitus että lapsi tuli itkien kotiin kun naapurintäti oli ottanut virpomisvälineen hallintaansa. Täti kun oli vanhaa polvea ja ennen vanhaan se oli normi käytäntö,