Tehotuotettu eläin vai riista?
Jos on " pakko" syödä lihaa, kumman valitset?
Minä olin hetken aikaa kasvissyöjä, mutta nyt syön välillä riistaa ja kalaa. Tämä tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Tehotuotetut siat, kanat yms eivät herätä minkäänlaisia ruokahaluja. :(
Mietitkö näitä yhtään? Ovatko lapsesi kiinnostuneita mistä ruoka tulee ja mitä eläimiä milloinkin syödään?
Kommentit (8)
lihaa. Se on ihmisen, ympäristön ja eläinten etu. Harmi vaan, että meidänkin kulttuurissa syödään käytännössä päivittäin useitakin kertoja kuolleita eläimiä.
Mulla on paljon parempi olo, kun jätin lihan ja maitotuotteet lähes kokonaan pois. :) Pidän vain huolen, että saan varmasti kalsiumia, D-vitamiinia, b12-vitamiinia ja proteiinia. Hyvin on toiminut muutaman vuoden.
on pöytään tuotettu? Juttelin yhden tutun lapsen kanssa ja hän ei edes tiennyt syöneensä lehmiä ja sikoja. Ei hän arvannut, että esim. makkaraan niitä on laitettu. Lapsi on todella eläinrakas ja meni tilanteesta hämilleen.
sitä suosin itse, tosin luomukanaa ei valitettavasti tunnu löytyvän ainakaan Prismoista, joissa teen ruokaostokset.
Riista on hyvä vaihtoehto ja sitä tietenkin kannattaa suosia; kasvatettu kala ei ole ympäristön kannalta yhtään hyvä vaihtoehto, mutta eettisesti ehkä parempi kuin tehokasvatettu sika tai nauta.
Omat muksut ovat vielä pieniä, mutta varmasti alan heille hyvin varhain kertoa lihantuotannosta jne. Itse poden kroonisesti huonoa omaatuntoa siitä etten pysty olemaan vegaani, vaikka käytän tehotuotettua lihaa mahdollisimman vähän ja maito + munat on meillä aina luomua.
Maailma olisi ehkä parempi paikka elämillekin, jos luomua suosittaisiin enemmän ja lihan kulutusta vähennettäisiin olennaisesti.
eläimet jäävät syömättä. Kyllä lapsillekin pitäisi kertoa kuinka kurjissa oloissa suurin osa ruuaksi päätyvistä eläimistä on elänyt. Ja että eläimet todellakin tapetaan vain siksi, että ihminen saa syödä niiden ruumiit. Ja tämä ei ole mitenkään pakollista, kasvissyönnilläkin pärjää tosi hyvin.
Ja onko teistä kukaan koskaan itse käynyt esim. jollakin kotieläintilalla? Vai onko tämä eläinten kohtelu netistä ja TV:stä opittua?
Mitä se luomu muuttaa? Sen, että eläimille syötetään hiukan erilaista ruokaa, mutta siellä ne luomupossutkin karsinoissaan kasvavat.
Mutta hirvet ja porot & järvikalat saavat elää vapaana, niitä syön joskus. Sikojen tuottamisessa on todella törkeitä epäkohtia. Sika on muuten paljon älykkäämpi eläin kuin koira ja sen liha maistuu samalla kuin ihmisen (geenit lähellä toisiaan).
Millainen myötätunto teillä on, entä lapsillanne?
ja teurastamolla. Siat, broilerit yms jäävät automaattisesti pois. Suuri osa naudoistakin elää kurjissa oloissa paikallaan. Häkkikanojen munia en voisi ajatellakaan ostavani.
Välillä herkutellaan itsepyydetyllä kalalla ja jollain riistalihalla. Ei tee todellakaan mieli syödä tehotuotettuja sikoja, hyi että.