Kilpirauhasen vajaatoiminta.
Hei kaikille.
Minä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja alan olla epätoivoinen. Olen syönyt nyt tyroxinia 3 vuotta, mutta kertaakaan en hoidon aikana ole ollut TSH:n osalta hoitotasolla. Hoitotaso on määritelty 1-2. Olen hoidossa Oulun endokrinologialla, mutta he eivät ota mitään kantaa oireisiini tai labra-arvoihin, muuta kuin nostamalla aina kaksi tablettia kerralla. Alan olla oireitteni kanssa ihan loppu. Viimeisin TSH arvo oli 9.7. Elämäni on kolme vuotta ollut kuin sumua. Olo on turpea ja olen lihonnut paljon. Liikuntakaan ei kulje ja muutenkin oireet ovat voimakkaat.
Kysyisinkin nyt, onko kenelläkään suositella hyvää ja osaavaa lääkäriä kipparin hoitoon? Vesa Ilvesmäen olen kuullut, mutta hänellä ei ole aikoja
Muitakin vinkkejä otetaan vastaan, jolla helpottaa omaa oloa. Maidottomuus ja gluteeniton ei tuonut helpotusta.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen sama tilanne, mutta jatkunut jo 10 vuotta. Mitään lääkkeen vaihtoa ei ole mahdollista saada. Thyroxinia vaan. Semmoista se on.
Medithyroxia saa helposti thyroxinin tilalle. Itselläni se auttoi vähän kun annos oli pieni. Nyt syön 100 micg päivässä, syön paljon ruokaa ja painoa tippunut tänä vuonna noin 10kg. Yhtään en liiku, muuta kuin pakolliset kauppa-ym reissut pyörällä.
Katsoin eilen YouTubesta videon jossa Hashimotoa sairastanut on saanut sairauden remissioon ruokavaliolla. Eli vuotavan suoliston oli saanut hoidettua niin sairaus pysähtyi. Tubettaja on Itävallasta. Survival Lilly on tilin nimi. Suosittelen. Toki hän ei ole lääkäri mutta oma kokemus kuitenkin mitä kertoo. Itse aion kokeilla tänä vuonna.
En tiedä kysyikö joku jo mutta voisiko toinen hoidettava sairaus vaikuttaa arvoihin tai lääkkeen tehoon? Aika paljon on ihmiskehossa asioita joita ei vielä osata tai pystytä mittaamaan. Aina lääkäri ei osaa suhteuttaa annosta oikein, mietin itseäni 47 kiloa ja joku muu 120 kiloa ja pitäisi sitten ottaa sama annos lääkettä jotta saisi "täydet tehot".
Kilpparin vajaatoiminta varmasti väsyttää ja paleleekin, ajatus on tahmeaa. Kannustan silti syömään terveellisesti ja liikkumaan voinnin mukaan, ei siitä haittaa ole. Ferritiini on matala vaikkakin viitearvoissa, meillä ainakin teinille auttoi kaupasta ja apteekista ostettu Floradix. Muutamana keväänä olen kuurin antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tismalleen sama tilanne, mutta jatkunut jo 10 vuotta. Mitään lääkkeen vaihtoa ei ole mahdollista saada. Thyroxinia vaan. Semmoista se on.
Medithyroxia saa helposti thyroxinin tilalle. Itselläni se auttoi vähän kun annos oli pieni. Nyt syön 100 micg päivässä, syön paljon ruokaa ja painoa tippunut tänä vuonna noin 10kg. Yhtään en liiku, muuta kuin pakolliset kauppa-ym reissut pyörällä.
Medithyrox sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin Thyroxin eli levotyroksiinia. Toki vahvuuksia on erilaisempia, joten annostus helpompaa. Mutta se ei poista sitä ongelmaa, että joillekin ei levotyroksiini käy ollenkaan. Vaihtoehtoina tuolloin liotyroniini tai eläinperäiset yhdistelmälääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kysyikö joku jo mutta voisiko toinen hoidettava sairaus vaikuttaa arvoihin tai lääkkeen tehoon? Aika paljon on ihmiskehossa asioita joita ei vielä osata tai pystytä mittaamaan. Aina lääkäri ei osaa suhteuttaa annosta oikein, mietin itseäni 47 kiloa ja joku muu 120 kiloa ja pitäisi sitten ottaa sama annos lääkettä jotta saisi "täydet tehot".
Kilpparin vajaatoiminta varmasti väsyttää ja paleleekin, ajatus on tahmeaa. Kannustan silti syömään terveellisesti ja liikkumaan voinnin mukaan, ei siitä haittaa ole. Ferritiini on matala vaikkakin viitearvoissa, meillä ainakin teinille auttoi kaupasta ja apteekista ostettu Floradix. Muutamana keväänä olen kuurin antanut.
Raudanpuute aiheuttaa samoja oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.
Terveelliset elämäntavat ovat kyllä hallussa. Monenlaisia ruokavaliota olen kolmen vuoden aikana kokeillut. Ei vaikutusta. Toki kokeilut ovat kestäneet puoli vuotta vain, kun joissain olo on mennyt vain huonommaksi. Kaikista pahin ole on silloin jos koitan välttää kaloreita alle 1500. Silloin keho lakkaa toimimasta kokonaan.
Urheilen paljon, mutta jalka ei silti nouse. Olen tosiaan entinen kilpaurheilija ja tilanne turhauttaa, vaikka en enää kilpakentille kaipaakaan. Nivel- ja lihaskivut ovat myös massiiviset. Välillä kävelen töpöttämällä sillä kaikki alaraajan lihakset huutavat hoosiannaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveelliset elämäntavat ovat kyllä hallussa. Monenlaisia ruokavaliota olen kolmen vuoden aikana kokeillut. Ei vaikutusta. Toki kokeilut ovat kestäneet puoli vuotta vain, kun joissain olo on mennyt vain huonommaksi. Kaikista pahin ole on silloin jos koitan välttää kaloreita alle 1500. Silloin keho lakkaa toimimasta kokonaan.
Urheilen paljon, mutta jalka ei silti nouse. Olen tosiaan entinen kilpaurheilija ja tilanne turhauttaa, vaikka en enää kilpakentille kaipaakaan. Nivel- ja lihaskivut ovat myös massiiviset. Välillä kävelen töpöttämällä sillä kaikki alaraajan lihakset huutavat hoosiannaa.
Heippa. Tulenpa päivittämään... se siitä hyvästä syömisestä. Menin ohjeiden mukaan antioksidanttiklinikalle. Maksani muuntaa kyllä hyvin T3 seksi, mutta raudan puutteen lisäksi minulta löytyi MERKITTÄVÄ jodin puute. Nyt määrättynä jodia, rautaa, seleeni ja sinkkiä sekä foolihappoa. Toivotaan, että nämä lähtevät auttamaan mahdollisimman pian. Vinkkinä siis kaikille, tuo jodi kannattaa itseltä tarkastaa. Mä syön paljon kalaa, munia ja käytän jodioitua suolaa ja maitotuotteita, tosin enemmänkin olisin voinut käyttää.
Päivitän jos olo lähtee paranemaan.
Monille on ollut apua gluteenittomasta ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Monille on ollut apua gluteenittomasta ruokavaliosta.
Tätä olinkin vuoden verran kokeillut. Ei auttanut. Ja minulle antioksidanttiklinikan lääkäri sanoi, että soija olisi ainut jota kannattaisi välttää. Ja jos jossain on puutosta tai maksa ei muunna ei ole mitään järkeä kokeilla mitään ruokavalioita, ennen kuin puutteiden tilanne on parantunut.
Jos nivelkipuja lopettakaa kokonaan sokerin ja -pitoisten syönti, hedelmä päivässä kyllä. Sama vehnän syönti minimiin /kerran viikossa. Itsellani loppuivat nivelkivut heti, siis ihan heti, ja alkavat jos mätän makeaa. Stevia kyllä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Jos nivelkipuja lopettakaa kokonaan sokerin ja -pitoisten syönti, hedelmä päivässä kyllä. Sama vehnän syönti minimiin /kerran viikossa. Itsellani loppuivat nivelkivut heti, siis ihan heti, ja alkavat jos mätän makeaa. Stevia kyllä sopii.
Ei auta. Sokeria rn ole syönyt vuosiin ja vehnää vältin tosiaan vuoden. Jodin puute aiheuttaa nivelkipuja. Sekin tuli minulle uutena tietona.
Asun ulkomailla ja käytän eläinperäistä kilpirauhaslääkettä. Se ainoastaan auttaa. Suomesta ei taida saada enää eläinperäistä?
Juuri näin. Itsekin käytän eläinperäistä valmistetta, koska tyroksiini ei sovi.