Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö hyvässä fyysisessä kunnossa olevaa ihmistä joka on masentunut?

Vierailija
14.04.2025 |

Mietin tässä kun tuntuu että alakulo ja jopa jonkinlainen masennus ja lamaannus ovat alkaneet taas vaivata, että korjaantuisiko olo jos saisin itseni järjestettyä liikkumaan ja kuntoilemaan enemmän ja syömään vähemmän. Olen normaalipainon ylärajoilla keikkuva 40+ täti ja päässyt aika huonoon fyysiseen kuntoon. Oma kokemukseni on että fyysinen tekeminen, liikkuminen ja laihtuminen parantaa meininkejä, mutta onko millaisia kokemuksia muilla? Auttaako hyvä fysiikka paljon vai onko se vain hetkellinen apu? Entä ihmiset jotka on kaiken aikaa hyvässä kondiksessa, tuleeko synkkiä kausia tai masennusta?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aktiivinen elämäntapa ja terve keho on mielenterveyden alusta/osa-alue ihmisen ollessa psykofyysissosiaalinen kokonaisuus.

Sanoisin kuitenkin, että myös huippu-urheilija voi olla sairastunut masennukseen.

Vetämätön olo ja aikaansaamattomuus yhdistettynä ajoittaisen alakuloon ei ole masennusta.

Lähde tekemään mielekästä liikuntaa ja käännä ajatus "syödä vähemmän" sellaiseksi, että "syön enemmän minulle hyvää tekeviä asioita." Ja katso miten käy.

Vierailija
2/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita masentuneita ammattiurheilijoitakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Minulla on tuttava joka on ammattilainen liikunnassa ja kärsii nyt masennuksesta. Sai lääkityksen siihen. Mutta tiedän myös että hänen elämä ei tällä hetkellä ole helppoa ja olo suhteet sellaiset mikä tekee vaikeampaa selvitä vaikka fysiikka kunnossa. 

Katso sinäkin omat olo suhteet kuntoon,mikä tekee sinun ympäristöstä sellaisen että vetää mielen apeaksi päivästä toiseen ja jos saat sen korjattua niin ehkä siten saat masennusta alettua lievittää. 

Vierailija
4/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani voin sanoa, että tarvitsen sykettä kohottavaa liikuntaa joka toinen päivä, että pysyy ahdistus ja masennus poissa. Mulla oli aika paha ahdistuneisuushäiriö ennen liikunnan aloittamista.

Toinen tärkeä parantava tekijä on se että saa aamuisin ulkoilmaa/auringonvaloa ja sitten tietenkin ruokavalio, että syö riittävästi ja suht ravinteikasta,mahdollisimman kuitupitoista ruokaa. 

Kolmas on myös riittävä uni eli se 8 h. Itse menen sänkyyn 8h 30 min ennen herätyskellon soittoa.

Vierailija
5/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen masentunut ja työkyvytön. Harrastan säännöllistä liikuntaa ja fyysinen kunto on hyvä. Mutta ei se masennusta poista. Lieventää vain, ja ajoittain kokee hyvää oloa. Silti on masennusta.

Vierailija
6/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hetkellinen apu, mutta olen huomannut kuitenkin, että masennus ei tule enää niin pahana ja niin pidempijaksoisesti kun harrastaa säännöllistä liikkumista. Itselläni siis kausittaista, keväisin yleensä alkaa pahin jakso ja veikkaan, että valoisuus ja huonounisuus vaikuttaa asiaan myös. Luulisi, että valoisuus ja kesä piristää, mutta itse olen vähemmän masentunut syksyllä ja talvella. Liikkuminen lievittää ahdistusta ja tulee hetkellisesti hyvä olo, sekä tulee mentyä väkisinkin ihmisten ilmoille ryhmäliikuntaan, mistä voi olla kovinkin ylpeä itsestään! Muutoin tulee oltua lähinnä yksin kotona neljän seinän sisällä. Toki käyn kävelyillä, mutta sekin yleensä omassa seurassa, osaltaan saattaa nostattaa mieltä sekin, erityisesti metsässä talsiminen kun mieli tyhjentyy. Mikähän olisi vain pysyvä parannus masennukseen.... 

Vierailija
7/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen toistaiseksi vielä hyvässä kunnossa ja masentunut. Toisaalta kovin kauaa en enää ole hyvässä kunnossa, jos en saa masennusta ja huonoa nukkumista kuntoon. Viikkoja olen runnonut itseni salille tai kävelylenkille, tarvittaessa rauhalliselle sellaiselle, jos muuhun ei ole ollut paukkuja. Mutta nyt en enää jaksa. Kroppa kestäisi varmasti liikuntaa, mutta todella vaikea saada itseä sängystä ulos. Ja mikä pahinta, tiedän, että liikunnasta olisi apua (ei ainakaan haittaa), mutta se ei vaan onnistu. Kohta en sitten enää olekaan hyväkuntoinen. 

Vierailija
8/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aktiiviliikkuja ja mulla on vaikea asteinen masennus, ahdistuneisuus ja unettomuus. Nää on kroonisia.

Rutiinit on tärkeitä. Jos joudun viikonkin olemaan vaan sängyn pohjalla ja syön huonosti niin menen vieläkin huonompaan kuntoon.

Vierailija
9/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseni. En enää ole masentunut, mutta olen ollut ja vaikka liikunnasta ei varmasti haittaa ollut, niin ei se sellaiseen keskivaikeaan masennukseen auttanut.

Tosin masennusta on erilaista, minulla kai ns. korkean toimintakyvin masennus (tms.). Ei soos ollut vaikeaa liikkua, sängyssä makaaminen olisi ollut vaikeampaa. Töissäkin kävin, vaikka työpanos ei normaali ollutkaan, mutta pystyin tekemään asioita, joissa ei vaadittu kommunikaatioita muiden kanssa ja jotka oli ns. rutiineja eli ei vaatinut uusien asioiden opettelua.

Vierailija
10/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itseni. En enää ole masentunut, mutta olen ollut ja vaikka liikunnasta ei varmasti haittaa ollut, niin ei se sellaiseen keskivaikeaan masennukseen auttanut.

Tosin masennusta on erilaista, minulla kai ns. korkean toimintakyvin masennus (tms.). Ei soos ollut vaikeaa liikkua, sängyssä makaaminen olisi ollut vaikeampaa. Töissäkin kävin, vaikka työpanos ei normaali ollutkaan, mutta pystyin tekemään asioita, joissa ei vaadittu kommunikaatioita muiden kanssa ja jotka oli ns. rutiineja eli ei vaatinut uusien asioiden opettelua.

Lisään, että ennen kuin masennus menee pahemmaksi eli on vain alakuloa ja pelkoa, tuleeko se masennus vai ei, liikunta kyllä auttaa ainakin hetkellisesti ihan endorfiinien vuoksi. Ja jos liikunta on säännöllistä ja siitä nauttii, niin lisäähän se elämäniloa ja siten torjuu masennusta. 

Vierailija
11/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheili SM-tasolla, mutta liikunta oli ainoa henkireikä ja suoritti sitä pakonomaisesti. Lopulta hyppäsi junan alle.

Vierailija
12/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä.kaikki kajahtaneet ovat lihavia huonokuntoisia työhaluttomia.

Vierailija
13/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

honokuntoisen on vaikea saada liikkumaan mutta  esim. pyöräily olisi helppo  tapa avata liikunta

Vierailija
14/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sellainen itse. Olin hyvässä fyysisessä kunnossa ja urheilin säännöllisesti, kun aikanaan sairastuin masennukseen. 

Vierailija
15/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki myös lihavuus aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita. Sokerit sekaisin eikä oikein jaksa. Tähän tilanteeseen saa syömällä korjausta.

Vierailija
16/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta ja hyvä fyysinen kunto ei immunisoi masennukselle, mutta todellakin vähentää sitä ankeaa letargiaa.

Nimim. todella tikissä kunnossa oleva masentunut.

Rutiinista täytyy vaan pitää kiinni, joka ei pitkällä aikavälillä ole aina ihan helppoa.

Vierailija
17/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että mun keskivaikea masennus+ahdistus olisi vaikeatasoista ilman liikuntaa. Pelottavan huonoksi menee kondis jo parissa päivässä jos vaan makoilee nettiä selaten. Sietämättömällä ja siedettävällä ololla on aika vissi ero. Älä liiku itseäsi koko ajan ruoskien, vaan myötätuntoisesti kannustaen. Tunnista miten hienosti tsemppaat kun pakotat itsesi liikkumaan, se kynnyksen ylittäminen ON vaikeaa kun on vahva tunne ettei mikään kannata, ei huvita, ihan ok vaan selata nettiä, olen niin väsynytkin, jne jne. Voimia sinne

Vierailija
18/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, kyseinen ihminen harrastaa liikuntaa ihan suorittamalla. Epäilen, että liiallisuuksiin menevä jatkuva suorittaminen on hänellä jonkinlainen masennuksen oire.

Vierailija
19/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörä ja koira niin kyllä saa liikkua ja kiipeilyseinä kuin vesjumppa.  Etelän matkat missä ei ole turistiveroa niin uinti spa ja kuntopyörä kuin rantakävelyt ja aurinko kyllä vaikuttaa kaikkiin positiivisesti. 

Vierailija
20/22 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä useampiakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme