Monella meni vaaliliput sekaisin: miten nämä pärjää tavallisessa arjessa?!?!
Ja jotkut kysyneet äänestyspaikalla, että "mistä nyt äänestetään?".
Ylen mukaan valtava määriä hylätty siksi, että moni sekoittanut alue- ja kuntavaalien laput, eli laittanut aluevaalin numeron kuntavaalin lappuun ja toisin päin. Miten näin yksinkertaisesta asiasta ihmiset tekee itselleen vaikeaa? Mikseivät kirjoittaneet itselleen selvää muistilappua kumpi on kumpi?
Kommentit (232)
Ja näillä kavereilla on vielä äänioikeuskin.
"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä kaikkialla ollut virkailija katsomassa, että
menee oikeaan lootaan oikean värinen lappu?
Meillä ainakin oli.
Ihan älytöntä, jos tuollaiseen on kaatunut, että ei ole hoidettu siellä
äänestyspaikalla organisointia loppuun saakka kunnolla.
Moni jätti tyhjän, kun ei ollut ehdokasta katsonut valmiiksi siihen toiseen.
Huonostihan nuo oli organisoitu, jos noin paljon jäi epäselvyyksiä.
Kyllä näistä vaaleista rummutettiin VIIKKOtolkulla, joten jos jotain jäi epäselväksi, niin vain itseään voi syyttää.
Olisiko aika siirtyä sähköiseen äänestämiseen? Saisi tuloksetkin valmiiksi ennen seuraavaa aamua.
Vaalivirkailija sanoi minulle, että valkoinen lippu valkoiseen, violetti violettiin laatikkoon.
Tajusin heti, että yrittää vain teettää omia hommiaan minulla? Laitoin piruuttani väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ennakkoäänestyksessä ei saanut kuin vain yhden lipun kerralla käteen. Ensin aluevaalilipun ja vain sen listat olivat kopissa näkyvissä. Sitten tämä lappu palautettiin. Sitten saatiin kuntavaalin lippu ja taas kopissa oli vain ne listat.
Ei voinut erehtyä.
Meidän paikkakunnalla sai ennakkoäänestyksessä molemmat kerralla.
Olisikohan tämä sitten pääkaupunkiseudun erikoisuus kun tällä voi äänestää paljon helsinkiläisiä jotka eivät siis äänestä ollenkaan aluevaaleissa. Joten oli helpompaa erotella nuo niin ei tule virheitä helsinkiläisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjaisija
Tai huippulahjakkaita, joille arjen itsestään selvyydet ovat liian helppoja herättääkseen riittävästi keskittymiskykyä. Laitetaan pirttiin tultua postit jääkaappiin ja maidot jää eteisen puhelinpöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika siirtyä sähköiseen äänestämiseen? Saisi tuloksetkin valmiiksi ennen seuraavaa aamua.
Ei. Ihan liian riskialtista.
Vierailija kirjoitti:
Autisteja.
Ei autistit tällaisessa sekoile. Tyypillisesti ovat tarkkoja ja säntillisiä tällaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy persujen tappioon?
Jos on, niin sitä saa mitä ansaitsee.
Kyllä ikääntyminen tekee kaikille tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Heikkolahjaisija
Luepa tuo sanasi uudelleen, ja mieti, että kuulutko joukkoon.
jos ymmärrät, mitä tarkoitan
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ennakkoäänestyksessä ei saanut kuin vain yhden lipun kerralla käteen. Ensin aluevaalilipun ja vain sen listat olivat kopissa näkyvissä. Sitten tämä lappu palautettiin. Sitten saatiin kuntavaalin lippu ja taas kopissa oli vain ne listat.
Ei voinut erehtyä.
Ei pidä paikkaansa kaikkialla. Itselleni lykättiin molemmat läpyskät kerralla käteen. Ehkäpä sinun äänestyspaikallasi on ollut suurin osa tollomman puoleista porukkaa, kun tuollaiseen ratkaisuun on päädytty, tai sitten sinulla on vain mututietoa, koska käänsit vain sohvalla kylkeäsi koko ennakkoäänestysajan sekä vaalisunnuntain.
Vierailija kirjoitti:
Vaalivirkailija sanoi minulle, että valkoinen lippu valkoiseen, violetti violettiin laatikkoon.
Tajusin heti, että yrittää vain teettää omia hommiaan minulla? Laitoin piruuttani väärin.
Sinäkin möyhäät vain mututietoa, eli et edes äänestänyt. Minun ennakkoäänestyspaikalla oli perinteinen puinen uurna ja kuoret laitettiin sinne suljettuina, eli ihan sama, kummasta reiästä ne kuoret sinne laitettiin.
Neuvostoliitossa oli hyvä järjestelmä, kun oikean ehdokkaan numero oli valmiiksi painettuna äänestyslippuun.
Tämä on meidänkin tavoitteemme.
- SDP
Kuule ei se ole oma valinta, jos on kognitiivisia ongelmia. Monella on sairautta, vammaa tai muuta kuntoutustarvetta. Miten pärjäävät arjessa? No huonostihan pärjäävät, kun nykyisin ei saa apua riittävästi.
Olen pidempään yrittänyt päästä muistitutkimuksiin, mutta en pääse. Onko tämä sinun mielestäsi hyvinvointiyhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Häh?
Ne virkailijathan vahti sen, että
menee oikea väri oikeaan laatikkoon.
Se nyt varmaan ei ollut se ongelma.
(Vaan se että valkoisessa lapussa oli nelinumeroinen luku ja lilassa kaksinumeroinen, selitetään nyt vielä sekin)
ittekkin kävin äänestämässä vielä vähän unen pöpperössä enkä ollut tosiaan etukäteen ottanut yhtään selvää että mikä lappu on mihinkin tarkotettu, ajattelin että kai se siellä äänestyspaikalla selviää
hetken jo kuvittelin sitten tuloslaskennan aikaan sekoittaneeni laput keskenään kun se oma ääni ei näyttänyt tulospalvelussa näkyvän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin möyhäät vain mututietoa, eli et edes äänestänyt. Minun ennakkoäänestyspaikalla oli perinteinen puinen uurna ja kuoret laitettiin sinne suljettuina, eli ihan sama, kummasta reiästä ne kuoret sinne laitettiin.
Kuoret?
Vierailija kirjoitti:
Todellinen syy persujen tappioon?
No just nnitä heikkolahjaisia persujen äänestäjiä, voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoret?
Et ole tainnut ikinä äänestää ennakkoon, lienetkö äänestänyt edes varsinaisena vaalipäivänäkään.
Turussa sai molemmat kyllä samantien. En silti tajua miten voi erehtyä.. Ja jos on hankalaa, niin vaalipaikallahan on aina mahdollisuus saada avustaja raapustamaan ne numerot lappuun.