Ompelutaitoiset ym vaatteita korjaavat/muokkaavat?!
Mulla olisi mekko jonka yläosan, hihattoman sellaisen, haluaisin poistaa ja jättää alaosan joka olisi aivan ihana, hulmuava hame silloin. Siinä etuosassa on nappeja muutama, periaatteessa voisin käyttää niinkin, että kääntäisin vain vyötäröltä sen yläosan kankaan ns sisäpuolelle, mutta on se vähän hankala niin, tai ainakin turhaan tekisi vyötärölinjasta hieman tuhdimman.
Katsoin ompelimoita tästä lähialueelta ja eräs ottaisi muokkaustyöstä 50-100€, kuulostaa aika paljolta..?
Kangas on 100% puuvillaa, purkaantuuko se, jos vain itse ronskisti leikkaisin navan yläpuolisen kankaan pois?
Kommentit (16)
Osta vaikka joku leveä nätti kuminauha siihen vyötäröksi. Helppo ommella ja vyötäröstä saa hieman muotoilevan tuollaisella.
Aika halvallahan tuo muokkauksen tekisi, koska tarvitset siihen vyötärölle muutakin kuin taitteen. Pitää olla jonkinlainen vyötärökaitale tms. ja vetoketju tai kuminauha, jotta saat vaatteen yllesi. Hame ei ole sama asia kuin leningin helma, todennäköisesti pitäisi tehdä muutakin, jotta helma edelleen hulmuaa, olipa se sitten kellohelma tai rypytetty.
Puuvllakangas liestyy, joten sinun pitää ainakin huolitella se. Ja tosiaan miettiä, että miten tähän pukeudutaan.
Kirppiksellä aina välillä näkee näitä entisiä leninkejä, joista on yritetty tehdä hame leikkaamalla vähän vyötärön yläpuolelta ylä- ja alaosa erilleen. Ei tullut hametta, tuli riepu.
Onnistuu kyllä. Vyötärökaitale tarvitaan. Kysy joltain ompelutaitoiselta kaverilta, ei ole iso homma! Ompelukone tarvitaan tietysti.
🇺🇦🇮🇱
Tuossa sen ompelijan pitää ottaa mitat, selvittää tulevan hameen pituus, purkaa osa saumoista, leikata ylä- ja alaosa irti toisistaan, mahdollisesti ommella vetoketju ja vyötärökaitale/taite, tarkistaa istuvuus (tarvitaanko muotolaskoksia, nythän vaate alkaa vyötäröltä eikä ylempää) tai ommella vyötärölle oikeanmittainen kuminauha tasaisesti rypyttämään. Periaatteessa ihan helppoa, mutta jos haluaa, että lopputulos on hyvä, niin aikaa kuluu ehdottomassa minimissäkin tunti. Lisäksi todennäköisesti käy niin, että hameesta tulee toivottua lyhyempi, jos vanhoissa saumoissa ei ole tarpeeksi saumanvaroja vetoketjulle.
No voi öh. Vähän kuin joku kysyisi, onko vaikea rakentaa itse talo. Ei ole, jos osaa, mutta sinä et näy osaavan.
Homma mutkistuu, jos siinä on vuori
🇺🇦🇮🇱
Aion itse pari kirppismekkoa muuttaa hameeksi, helpoimmalla tavalla se ei ole yhtään vaikeaa. Teet leikkauskohtaan kuminauhakujan ja siinä se on.
Vierailija kirjoitti:
Aion itse pari kirppismekkoa muuttaa hameeksi, helpoimmalla tavalla se ei ole yhtään vaikeaa. Teet leikkauskohtaan kuminauhakujan ja siinä se on.
Kuminauhakuja kävikin mielessäni, mutta kun ei ole ompelukonetta niin hankalaa.
Ap
Kyllä se käy vaikka tiheällä harsimisella tai pistoilla. Ei tarvitse ompelukonetta.
Helppo tehdä hame kuminauhakujasta.
Ompele käsin, niin ne ennenkin tehtiin.
Etsi Tori.fistä ompelutaitoista ompelijaa. Jotkut ompelutaitoiset ompelukoneen omistavat ilmoittavat siellä, eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käy vaikka tiheällä harsimisella tai pistoilla. Ei tarvitse ompelukonetta.
Helppo tehdä hame kuminauhakujasta.
On helppo tehdä hame kuminauhakujalla. Mutta on vaikeaa ja aikaa vaativaa saada siitä kuminauhasta siisti ja sellainen joka ei pönkötä lihavoidwn vyötäröä tarpeettomasti.
Joo, tietämättä kokoasi/mittojasi sanoisin, että tarviit saumurin ja ompelukoneen tuohon työhön. Pellavakangas ei yleensä jousta. Jotkut rispaa, toiset ei. Kuminauha tai vetoketju olis hyvä ajatellen vaatteen pitkäikäisyyttä ja käyttöä varten. Eikä se 50 euroa minusta kuulosta muokkaustyöstä liian kalliilta..jos tulee materiaalit myös tuohon hintaan niin aika hyvä.
Tottakai puuvilla rispaantuu. Ja tuo hinnasto on ihan normaalia. Jännästi ihmiset haluaa vaikka mitä puoli-ilmaiseksi.