Miksi jotkut vetävät roolia työelämässä?
Eikös tuollainen näytteleminen ole pidemmän päälle raskasta?
Kommentit (24)
Koska kaikilla (järkevillä) ihmisillä ON eri roolit eri elämänalueilla. Kukaan ei ole töissäkin äiti, eikä rakastajatar, ja vain harvat ovat sängyssäkin ollessaan hoitamassa velvollisuuksiaan. Töihin ei pidä viedä myöskään terapiaminäänsä eikä poliittista minäänsä.
Kaikilla meillä on eri elämänaluieilla eri tehtäviä ja ne sotkemalla saa aikaan vain aivan hirveää sotkua sekä itselle että muille. Ja töissä sillä saa helposti potkut tai ainakin pysähtyvän urakehityksen.
Minä en halua olla työpaikallani fetisisti vaan työssäni todella osaava ammattilainen.
Eikä fetisseistäni maksettaisi enemmän palkkaa.
Hyvin monikin vetää roolia. Näin suoritetaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikilla (järkevillä) ihmisillä ON eri roolit eri elämänalueilla. Kukaan ei ole töissäkin äiti, eikä rakastajatar, ja vain harvat ovat sängyssäkin ollessaan hoitamassa velvollisuuksiaan. Töihin ei pidä viedä myöskään terapiaminäänsä eikä poliittista minäänsä.
Kaikilla meillä on eri elämänaluieilla eri tehtäviä ja ne sotkemalla saa aikaan vain aivan hirveää sotkua sekä itselle että muille. Ja töissä sillä saa helposti potkut tai ainakin pysähtyvän urakehityksen.
Aloittaja ei varmaan tarkoittanut uhan tätä, vaan sitä, miten joku näyttelee olevansa jotain muuta kuin on. Eli teeskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monikin vetää roolia. Näin suoritetaan elämää.
Jeesus kutsui tällaisia ihmisiä fariseuksiksi.
Elämä on näytelmä. Valitse roolisi huolellisesti...
Koska näyteltyyn rooliin kohdistettuja hyökkäyksiä ei voi ottaa henkilökohtaisesti? Asiat ja työt hoituu paremmin ja helpommalla, kun vähän itseään sensuroi ja pehmustaa niitä terävimpiä kulmia.
Työkavereitten kanssa olen itseni, mutta asiakkaita varten on työminä. Varsinkin kun tein puhelintyötä niin kehitin sellaisen reippaan "Irma-Liisan" vastaamaan kysymyksiin ja valituksiin.
Koska olisin saanut kenkää aikoja sitten, jos olisin aito itseni ja sanoisin ääneen mitä ajattelen. Siksi minulla on töihin ihan eri persoona kuin oikeaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei varmaan tarkoittanut uhan tätä, vaan sitä, miten joku näyttelee olevansa jotain muuta kuin on. Eli teeskentelee.
Miten teeskentelijä voi näytellä olevansa jotain muuta jos on teeskentelijä?
Ei siellä oma itsensä ainakaan kannata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoitti selkeästi roolista, ei teeskentelystä. Nämä ovat kaksi todella eri asiaa!
Lisäksi mistä ap edes voi tietää, millainen ihminen oikeasti on, jos tapaa tätä vain työpaikalla? Harva meistä viettää aikaansa työkavereiden kotona.
Ei siellä työpaikalla kuulukaan olla oma törppö itsensä. Ei mun työkaverit saati asiakkaat ansaitse sellaista. Ja eipä se pomokaan kauaa palkkalistoilla mua pitäisi.
Työroolin suojelee. Olen introvertti, mutta työssäni minun on oltava sosiaalinen ja aloitteellinen ja esim. hallittava small talk. Yksityiselämässä en sukkuloi sulavasti ryhmästä toiseen esim taidenäyttelyn avajaisissa mutta töissä ollessani kyllä. Se ammattirooli auttaa ja helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku näyttelee olevansa jotainmuuta kuin on. Eli teeskentelee Mistä voit tietää kuka teeskentelee vai puhutko nyt itsestäsi ja omista vaikeuksistasi?
Mieluummin kuuntelen töissä feikin hyvän huomenen toivotuksen kuin syvän huokauksen ja voivottelua, vaikka se kuvaisi paremmin henkilön todellista mielentilaa. Itsekään en marise asiakkaille että pitäkää kiirettä ja lähtekää kotiin, en jaksa olla enää töissä kun siivotakin pitää. Mieliala on tarttuvaa
Vierailija kirjoitti:
Työroolin suojelee. Olen introvertti, mutta työssäni minun on oltava sosiaalinen ja aloitteellinen ja esim. hallittava small talk. Yksityiselämässä en sukkuloi sulavasti ryhmästä toiseen esim taidenäyttelyn avajaisissa mutta töissä ollessani kyllä. Se ammattirooli auttaa ja helpottaa.
Tämä. Jos olisin töissä kuin olisin kotona, häätäisin asiakkaat taivaan tuuliin.
Ihmiset ovat eri rooleissa kaikissa tilanteissa, jos et ole huomannut. Käyttäydyt eri tavalla eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa. Se on normaalia.
Joka on aidosti sellainen ihminen millainen nykytyöelämässä tulee olla, niin pitää kyllä olla päästään sekaisin