Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lyönneistä päähän jäädä pysyviä vammoja?

Vierailija
12.04.2025 |

Olen viisikymppinen nainen ja olin vuosia väkivaltaisessa parisuhteessa kun olin parikymppinen eli 30 vuotta sitten. Silloinen poikaystävä löi usein päähänkin ja kuhmuja tuli välillä, koskaan ei kuitenkaan mitään tajuttomuutta. 

Voiko tällaisista jäädä pysyviä vammoja vuosien jälkeen? Tuntunut, että sen jälkeen keskittymiskykyni huonontunut ja muutenkin tullut sellaista ailahtelevaisuutta luonteeseen, mitä ei koskaan ollut tuota suhdetta ennen. Olen jo kauan ajatellut, että lapsena ja nuorena, ennen tuota suhdetta olin skarpimpi, hyvä keskittymään ja jotenkin eheämpi persoona. 

Jos iskuja tosiaan on tullut toistuvasti, voiko se jättää jälkensä? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
2/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös trauma aiheuttaa noita kuvailemiasi oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi, ja monet aivovammat alkavat oireilemaan vuosienkin päästä.

Vierailija
4/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Vierailija
5/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, iskut päähän voivat aiheuttaa mitä erilaisempia ongelmia. Sinun kannattaa ehdottomasti hakeutua tutkimuksiin koska muutenkin vanhetessa tulee aivoihin heikentymää. Kun ylität eläke iän ei meinaa päästä millään tutkimuksiin, tai tietysti rahalla pääsee. Kirjoita paperille ne asiat missä on ongelmia niin ne ei unohdu lääkärin  vastaanotolla.

Vierailija
6/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi. Ja se, että edes kysyt tuollaista, kyllä vaikuttaa siltä että aivosi eivät toimi ihan normaalisti. 

Vierailija
7/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, sekä traumoja. Mutta aivot ja kyvyt muuttuvat myös iän ja ruokavalion myötä. 

Älä etsi syntipukki vaan laita mieluummin ruokavaliosi kuntoon ja ala treenaamaan kognitiivisia kykyjäsi, jos haluat parempaa aivotoimintaa. 

Vierailija
8/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuosta tutkittua tietoa, että aivot vaurioituvat iskuista.

Vierailija
9/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millehän lääkärille minun tulisi hakeutua? Neurologi? Ja missä nuo mahdolliset vammat sitten edes näkyisi, magneettikuva? T. Ap

Vierailija
10/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivotärähdys ja pään vammat (aikuiset)

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00641

Vierailija
11/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päähän kohdistuvat iskut ovat aina vaarallisia. Oikeudessakin tällaiset iskut ovat erityisen tuomittavia. Välillä mietin että nyrkkeilijöillä on pää pehmennyt liikaa kun eivät tajua lopettaa harrastusta. N

Vierailija
12/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteekö nälkä, jos syö?

Vierailija
13/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Psyk.sh.

Vierailija
14/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisempää on että stressi, ikääntyminen ja mahdolliset huonot elintavat vaikuttavat. Ei psyyke ja kognitiiviset kyvyt ole kellään kuin parikymppisenä tuossa iässä. Olet myös sen ikäinen että voi olla vaihdevuosioireiluakin.

Vierailija
15/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on mm lyöty paistinpannulla päähän ja pää otti milloin mitäkin osumaa kun olin väkivaltaisen miehen kanssa. "Vain" pari kertaa diagnosoitu aivotärähdys, eli aivovamma. Todennäköisesti niitä oli enemmän. 

Pääsin pari vuotta sitten pois siitä. En tiedä onko enemmän henkistä traumaa mutta en mä ole samalla tavalla mukana kuin ennen suhdetta. Toki varmasti pitkäaikaiset lääkitykset myös muuttaa persoonaa.

Ootko mielestäsi käynyt läpi nuo asiat?

Vierailija
16/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Täytyy miettiä jos hakeutuisi tutkimuksiin. Olen tätä funtsinut jo vuosia, mutta sitten se aina jäänyt, mutta nyt taas sellainen olo, että olisiko kuitenkin aiheellista tutkituttaa. Mitäänhän ei tekemättömäksi saa, mutta selittäisi minulle omaa toimintaani. 

Olin tosiaan ennen tuota väkivaltaista suhdetta kunnianhimoinen ja koulussa hyvin menestyvä nuori, jolla paljon suunnitelmia tulevaisuuteen. Olin yliopistossa mutta suhteen edetessä ja sen jälkeenkään en vain saanut opintoja eteenpäin, sillä en oikein ole pystynyt keskittymään ja harhailen suunnitelmissani sinne tänne. Sellainen suunnitelmallisuus on puuttunut koko tämän lähes 30 vuotta ja kun siis sitä ennen olin aivan erilainen.

Korkeakoulututkinto löytyy ja on perhe ja tavallaan kaikki hyvin, mutta silti tuntuu, että jotain on sillä lailla kuin ei kuuluisi. 

Vierailija
17/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisempää on että stressi, ikääntyminen ja mahdolliset huonot elintavat vaikuttavat. Ei psyyke ja kognitiiviset kyvyt ole kellään kuin parikymppisenä tuossa iässä. Olet myös sen ikäinen että voi olla vaihdevuosioireiluakin.

Olen hyväkuntoinen, ei stressiä ja elintavat hyvät. Tätä ollut jo siis todella kauan, ei ihan just tullut asia. T. Ap

Vierailija
18/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kolmekymppisestä alkaa alamäki niin sanotusti. Jotkut eivät käsitä tätä vaan kehittelevät mitä ihmeellisimpiä selityksiä ja draamoja heikkenevän suorituskyvyn sepitykseksi. 

Totta kai väkivalta vaikuttaa myös. Mutta jos on useita vuosia pärjäillyt ihan hyvin sen jälkeen niin todennäköistä on, että ongelmat johtuvat jostakin muusta, tai sitten ne eivät ole ongelmia alkuunkaan, vaan luonnollista ikääntymistä. 

Jollakin tasolla traumat kannattaa käsitellä, mutta ei välttämättä tehdä niistä itselleen sen isompaa ongelmaa, kuin että menneisyyessä kävi ikävästi. Sanon tämän itsekin uhrin näkökulmasta. Jos hyökkää väkivaltaisen kimppuun edes etäältä, tämä on sille väkivaltaiselle kuin kutsu tulla omaan elämään uudestaan, ja mikäpä häntä olisi muuttanut. 

Viisautta on mennä eteenpäin ja valita seuransa jatkossa paremmin. 

Vierailija
19/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia vaimo lyö tajuttomaksi yhdellä iskulla

Vierailija
20/24 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuosta tutkittua tietoa, että aivot vaurioituvat iskuista.

Siksi nyrkkeilyä ja jalkapalloa ym. päähän iskuja saavat harrastajat ovat vähän diu diu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi