miten päästä eroon shoppailuriippuvuudesta (nettitilaukset yms)
Hohhoijaa. Käyn töissä ja periaatteessa minulla on varaa ostamiini tuotteisiin, mutta usein ostan netistä tuotteita joita en välttämättä tarvitse. Pahimpia ovat hius tai kosmetiikka tuotteet.
Vaatteita en netistä paljoa tilaa mutta KIRPPUTORIT! Usein tulee ostettua jotain ja vaikka en osta kalliilla kirpparilta, niin huomaamattakin kertyy iso summa kun tekee usein pieniä ostoksia. Kirpparilla tulee vielä lisänä se tunne että "jos en nyt osta, en löydä enää ikinä samanlaista/yhtä halvalla tätä tuotetta".... Lisäksi rima on alhaalla ostaa koska tuotteet ovat jo halpoja -> paljon heräteostoksia.
Nettikaupassa aina haksahdan "no lisään vielä tämän ja tämän niin saan ilmaiset toimituskulut". Ja sitten pahimmillaan otan vielä klarnalle niin ei tunnu edes että tuhlaa rahaa kun voi maksaa myöhemmin.
Usein huomaan ostotarpeiden syntyvän kun selailen keskusteluja esimerkiksi facebookissa ja siellä kehutaan tuotetta x -> pakko lukea tuotteesta lisää ja sitten päädyn nettisivulle josta voin tuotteen tilata. Lisäksi päähäni pinttyy "pakkomielle" tuotteesta x, joten tuote pyörii mielessäni niin kauan kunnes olen haluamani asian itselleni saanut.
Ja siis käyn töissä joten en elä yli varojeni mutta haluan silti päästä tästä käytösmallista eroon! Turhauttaa huomata kuinka helposti sitä tulee tunne "tarvitsen tuon ja tuon" vaikka en oikeasti tarvitse ja saan tuotteiden ostamisesta vain hetken mielihyvän/piristyksen itselleni.
Vertaistukea? Miten tästä pääsee eroon?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen luottokielto? Lisää tuotteet ostoskoriin, nuku yön yli ja katso aamulla haluatko vielä tilata ne?
Jos ensin kokeilee tuota viivytystä. Maailmasta ei tavara eikä tarjoukset lopu. Jos oikeasti haluat jotain, niin osta se. Kunhan ensin olet nukkunut yön yli.
Älä osta maksuajalla, vaikka se olisikin järkevää monesta syystä - sinun pitää käyttää myös raha saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen luottokielto? Lisää tuotteet ostoskoriin, nuku yön yli ja katso aamulla haluatko vielä tilata ne?
Pahimmat heräteostokset saan vältettyä noin, että mietin yön yli/lisään tuotteen suosikkeihin/tilaan kotiin mutta mietin sen 30 päivää tjsp ja palautan tuotteet ennen kuin teen ostopäätöksen.
Sitten on taas joitain tuotteita, jotka jää pyörimään mieleen ja se ostotarve ei lähde ennen kuin tuotteen olen itselleni saanut.
Pitää perehtyä luottokieltoon - en ole siitä aiemmin kuullutkaan..
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat heräteostokset saan vältettyä noin, että mietin yön yli/lisään tuotteen suosikkeihin/tilaan kotiin mutta mietin sen 30 päivää tjsp ja palautan tuotteet ennen kuin teen ostopäätöksen.
Sitten on taas joitain tuotteita, jotka jää pyörimään mieleen ja se ostotarve ei lähde ennen kuin tuotteen olen itselleni saanut.
Pitää perehtyä luottokieltoon - en ole siitä aiemmin kuullutkaan..
AP
Silloin ei onnistu klarnalla shoppailu enää.
Mä pääsin aloittamalla mobiilipelien pelaamisen joissa saa shoppailla leikkirahoilla.
Onko sinulla tylsää? Löydöt tuovat elämään jotain hohtoa, koska saat jotain ainutlaatuista, teet löydön ja saat jotain mitä olet aina halunnut? Se on ihan aivojen biologiaa. Dopamiinikoukku.
Katkaise kierre alkuunsa. En voi ehdottaa sinulle esimerkiksi puutarhanhoitoa koska se ei ole halpaa jos on taipumusta ostaa asioita. Käsityöt on hyvä, mutta siinäkin sama juttu, lankakauppaan saa kulutettua omaisuuden.
Mutta keksi joku muu harrastus kun aarteenmetsästys. Tai yritä soveltaa sitä johonkin, ala vaikka geokätköillä!
Mieti vaikka viikko (tai pidempään) jokaista ostosta että tarvitsenko välttämättä tuon. Itsekkin helposti ostelen kaikkea, jos halvalla näen jotain kivaa. Olen alkanut tarkoituksella miettimään ostoksia pidempään. Yleensä se ostamishimo menee ohi tai saatan unohtua koko tuotteen.
Mulla toimiva ratkaisu oli ADHD-lääkitys. Se hävitti impulsiivisuuden ja nettikauppojen himoitsemisen kokonaan. Harmi vain, etteivät lääkkeet sovi muista syistä. Nyt yritän taas istua käsien päällä ja pysyä poissa kaikista nettikaupoista. Joskus onnistun jopa monta kuukautta putkeen, välillä taas on ns. putki päällä.
Onko menny paljon hynystä shoppailuun?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla tylsää? Löydöt tuovat elämään jotain hohtoa, koska saat jotain ainutlaatuista, teet löydön ja saat jotain mitä olet aina halunnut? Se on ihan aivojen biologiaa. Dopamiinikoukku.
Katkaise kierre alkuunsa. En voi ehdottaa sinulle esimerkiksi puutarhanhoitoa koska se ei ole halpaa jos on taipumusta ostaa asioita. Käsityöt on hyvä, mutta siinäkin sama juttu, lankakauppaan saa kulutettua omaisuuden.
Mutta keksi joku muu harrastus kun aarteenmetsästys. Tai yritä soveltaa sitä johonkin, ala vaikka geokätköillä!
Myönnän että shoppailu aiheuttaa omanlaisen mielihyvän tunteen, pitääkin kiinnittää tähän enemmän huomiota... kaupoilla käyminen on kiva tapa kuluttaa aikaa kun on "tylsää" jolloin tulee tehtyä heräteostoksia. Pahimpia on tarjoustuotteet - jos tiedän saavani tuotteen normaalilla hinnalla vielä kuukaudenkin päästä niin kykenen punnitsemaan ostokseni järkevyyttä mutta aivot sumenee HETI jos tuote on alennuksessa. Tulee "en saa tätä ikinä tähän hintaan" reaktio aivoihin.
AP
Ala sijoittaa. Tee vaikka Nordnettiin tili ja ala ostella ensin rahastoja pikkusummilla. Koita pohtia minkä arvo voisi olla nousussa parhaiten. Melko koukuttavaa. Käy shoppailusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä pääsin aloittamalla mobiilipelien pelaamisen joissa saa shoppailla leikkirahoilla.
Investopedia.comin sijoituspelejä saa pelata ilmaiseksi. Aluksi annetaan 100 000 taalaa pohjakassaksi. Siellä on osa pelannut itsensä biljonääreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta keksi joku muu harrastus kun aarteenmetsästys. Tai yritä soveltaa sitä johonkin, ala vaikka geokätköillä!Ohis tuo on varmaan totta. Korjaan. Tunnistan itseni (tarkennuksena en ole Ap) mutta siis täytän itsessäni olevaa ja elävää tylsyyttä varmaan osaksi sillä, että ostan enemmän ja vähemmän sellaista, mitä en oikeastaan tarvitse ja jäänyt jonkinlaieeen dopamiini koukkuun. Toisaalta esim uusien vaatteiden hankinnalla kuvittelen, että ne päälläni tulisin huomatuksi ja nähdyksi; kun tämän hetksiessä elämäntilanteessani tuntuu, että olen muuttunut kaikille näkymättömäksi ja johon halutaan olla yhteydessä korkeintaan silloin kun minulta halutaan saada jotain.