Aikuinen autismin kirjolla
Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso.
Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?
Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?
Kommentit (287)
Mä en voi sietää tätä termiä "kirjolla". Autismin kirjolla. Minulla ja sukulaisilla on paljon eri sairauksia. Työskentelen myös erilaisten sairauksien parissa.
Tämä "kirjolla" on niin väärä termi. Kirjoilla kuvastaa ala-aste ikäisiä piirtämässä katuliiduilla asfalttiin. Tai henkilöä olemassa kirjautuneena jonnekin.
Jotkut autistien vihaajat täällä ainakin itse tuntuvat kaipaavan terapiaa, ellei jopa suljettua osastoa. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa, joten pelko pois ja ottakaa selvää asioista lapsellisen riekkumisen ja rähjäämisen sijasta.
Hyödyttää ehkä silloin jos esim työelämässä tai opiskelussa on haasteitta ja tarvitset jotain mitä et saisi ilman diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi sietää tätä termiä "kirjolla". Autismin kirjolla. Minulla ja sukulaisilla on paljon eri sairauksia. Työskentelen myös erilaisten sairauksien parissa.
Tämä "kirjolla" on niin väärä termi. Kirjoilla kuvastaa ala-aste ikäisiä piirtämässä katuliiduilla asfalttiin. Tai henkilöä olemassa kirjautuneena jonnekin.
Perustele, miksi se on väärä. Miksi siinä termissä on jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele, miksi se on väärä. Miksi siinä termissä on jotain vikaa?
Vammaisuudesta ei ole mitäön sateenkaaren värejä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut autistien vihaajat täällä ainakin itse tuntuvat kaipaavan terapiaa, ellei jopa suljettua osastoa. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa, joten pelko pois ja ottakaa selvää asioista lapsellisen riekkumisen ja rähjäämisen sijasta.
Surkuhupaisinta asiassa on, että jos nuo räyhät olisivat totta, eivät ne loukkaisi kohdetta edes sitä vähää kuin ne nyt loukkaavat, eikä niitä siksi edes viitsittäisi postata.
Vierailija kirjoitti:
Hyödyttää ehkä silloin jos esim työelämässä tai opiskelussa on haasteitta ja tarvitset jotain mitä et saisi ilman diagnoosia.
Erivapauksia. Just joo. Huoh!
Mikä on tämä "kirjolla"?? Kun puhutaan vaikka sokeudesta onko "näkemisen kirjoilla"? Minulla on todettu ocd, sekä paniikkihäiriö, olenko "kirjoilla".
Kertokaa mitä tämä kirjoilla on?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tämä "kirjolla"?? Kun puhutaan vaikka sokeudesta onko "näkemisen kirjoilla"? Minulla on todettu ocd, sekä paniikkihäiriö, olenko "kirjoilla".
Kirjo tarkoittaa jakaumaa, spektriä. Eli kyse ei ole yhdestä tietystä ominaisuudesta, vaan laajasta ryhmästä ihmisiä, joilla on hyvin eri tyyppisiä tapoja ilmentää autismia. Yhdessä ääripäässä kommunikoimaan kykenemättömät älyllisesti kehitysvammaiset, toisessa ääripäässä älyllisesti hyvinkin korkealla tasolla älyllisesti toimivat ja itsenäisesti elävät ihmiset, joilla on normaalista poikkeavat kiinnostuksenkohteet ja tavat toimia.
Olet epäsiisti ja tunteeton kusipää joka höhöttelet yksiksesi paskille animevitseille.
Tätä kommenttia jäin miettimään. Ei siksi, että se olisi ollut erityisen osuva, vaan siksi, että mietin, sisältääkö se ilkeilyn lisäksi aidon väärinymmärryksen. Luuleeko joku, että autismi on tunteettomuutta? Tunne-elämän säätely voi olla erilaista, mutta päin vastoin, itselläni ainakin ilot ja surut valtaavat mielen kokonaan. Samoin rakastuneena kyky tajuta, mikä on ulospäin sopivaa, ei ole ollut parasta a-luokkaa. Autistinen on hyvin empaattinen ihminen. Kyky lukea rivien välistä on heikompi, joten autistiselle kannattaa sanoa suoraan, mikä on, mutta autismi ei ole tunteettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjo tarkoittaa jakaumaa, spektriä. Eli kyse ei ole yhdestä tietystä ominaisuudesta, vaan laajasta ryhmästä ihmisiä, joilla on hyvin eri tyyppisiä tapoja ilmentää autismia. Yhdessä ääripäässä kommunikoimaan kykenemättömät älyllisesti kehitysvammaiset, toisessa ääripäässä älyllisesti hyvinkin korkealla tasolla älyllisesti toimivat ja itsenäisesti elävät ihmiset, joilla on normaalista poikkeavat kiinnostuksenkohteet ja tavat toimia.
Valittu typerä sana, eivät ne yksittäiset ihmiset koe olevansa jonkin epämääräisen joukon ilmentymiä, vaan pitäisi lähteä siitä mitä se jollekin yksilölle on, eikä määritellä ulkopuolisen silmin kuten tämä kirjo.
Autisminkirjon diagnoosin saaminen aikuisena on hyvin vaikeaa, sen voi tehdä ainoastaan neurologi, ei esim. psykiatri, ja neurolle saa lähetteen ainoastaan, jos diagnoosin katsotaan olevan henkilölle tärkeä esimerkiksi etuuksien saamisen tai kuntoutuksen vuoksi. Toimintakyvyssä täytyy siis olla selkeää ongelmaa.
Omalla kohdallani psykologin tekemissä tutkimuksessa autisminkirjon piirteet näkyivät, mutta minulle sanottiin että virallista diagnoosia ei ehkä yllä mainitusta syystä kannata lähteä hakemaan. Sain kuitenkin kehoituksen ottaa autismi osaksi identiteettiä, mikäli se tuntuu oikealta, ja tuntuuhan se. Asiasta on tullut yllättävänkin merkittävä, ajattelin ensin ettei mikään muutu, olenhan sama ihminen kuin ennenkin, mutta kyllä oma hyvinvointi ja jonkinlainen rohkeus olla maailmassa omana itsenäni on lisääntynyt. Eli voin kyllä suositella tutkimuksiin hakeutumista, mutta tosiaan se meillä toimintakykyisillä autisteilla jää siihen psykologin tutkimukseen, näin ainakin minulle kerrottiin.
Allekirjoittakaa adressi nepsyjen eutanasiasta lääkärin päätöksellä!
adressit.com/eutanasia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkuhupaisinta asiassa on, että jos nuo räyhät olisivat totta, eivät ne loukkaisi kohdetta edes sitä vähää kuin ne nyt loukkaavat, eikä niitä siksi edes viitsittäisi postata.
Autistit saavat raivokohtauksia ja meltdowneja pienimmistäkin asioista eivätkä tunne mitään normaaleja tunteita toisia ihmisiä kohtaan, kukas se onkaan räyhääjä?
Vieläkin kyselen, onko täällä muita, joilla samantyyppisiä kokemuksia.
Yhä edelleen kiinnostaa samanlaiset kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hakisit diagnoosin? Miten se sua nyt auttaisi?
Trendi. Voi sano olevansa erityinen ja vedota siihen jos tulee konflikteja.
Kertokaa nyt vịttu niitä kokemuksia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin kyselen, onko täällä muita, joilla samantyyppisiä kokemuksia.
Painut nyt jo vit-tuun jankkamasta! Olet kyllä tyypillinen saatanan autistivajakkì!
Kerro niitä kokemuksia NYT!
Ai Breivikin ihailu on voimavara?