Miksi peruna on siin suosittu elintarvike Suomessa?
En ymmärrä?
1. Peruna ei maistu miltään paitsi jauholta
2. Peruna turvottaa
3. Peruna ei sovi minkään ruoan kanssa paitsi ehkä jonkun jauhelihakastikkeen
4. Perunan keittäminen on hirveä homma ja jos kuorii perunat niin vielä kauheampaa
5. Peruna ei säily paria päivää pidempään hyvänä jääkaapissa
Kommentit (49)
Koska se on niitä harvoja ruokia, mitä täällä voi kasvattaa ja syödä ympäri vuoden. Jos nyt oikeasti syttyisi joku kolmas maailmansota, niin johan olisi kotimainen ruoka arvossaan.
Kuoripotut ja lihapullakastike/läskisoosi päihittää mennen tullen nykyiset hifistelijät pelkkä salaatinlehti lautasella.
Peruna on herkullista kaikin tavoin, sopii kaiken kanssa yhteen, säilyy hyvin ja kasvaa lähellä. Siksi.
Perunassa on kaliumia. Ihminen tarvitsee yli 4.7 grammaa kaliumia päivässä. Peruna kattaa ison osan tuosta määrästä.
Papas arrugadas.
Hasselbackan perunat.
Pariisinperunat.
Patatas bravas.
Batata harra.
Bratkartoffeln
Gratin dauphinois.
Syödään niitä pottuja muuallakin.
Terveellinen.
Halpa.
Säilyvä.
Täyttävä.
Helppo.
Näillä leveyspiireillä menestyvä.
Satoisa.
Siitä yritetään saada maan mineraaleja ja vitamiineja. Joskaan en tiedä mitä nykyperuna sisältää ja millä lannoitus.
Omasta puolesta vastaan: Se on edullinen, siitä voi tehdä mitä vaan, eli taipuu aika moneen, ja on hyvän makuinen. Tykkään perunasta, se vissiin tulikin ihan selväksi:) Halpa ruoka kiinnostaa aina.
Suomessa on todella hyvänmakuisia perunalajikkeita. Nimenomaan maistuvia perunoita ihan vaan keitettynä. Riisi tai pasta esimerkiksi pelkkänään ei maistu miltään. Olen asunut vuosia ulkomailla, olen puoliksi toisesta kulttuurista ja tottunut pienestä lapsesta asti syömään tulisia, eksoottisia ja maustettuja ruokia ja siitä huolimatta arvostan perunaa kasvina. Meidän pitäisi olla ylpeitä miten hyviä perunoita Suomessa on. Nam!
Suomalaiset "tykkää" siitä mitä ravintotieteilijät kehottavat tykkäävän. :D:D:D
Miksi muuten perunan vaihtoehdoksi kerrotaan aina pasta tai riisi?
Peruna maistuu hyvältä keitettynä, paistettuna ja muusina.
Vierailija kirjoitti:
Perunassa on kaliumia. Ihminen tarvitsee yli 4.7 grammaa kaliumia päivässä. Peruna kattaa ison osan tuosta määrästä.
No ei kai kukaan tuon takia sitä perunaa syö? Ketä kiinnostaa kaliumarvot.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on todella hyvänmakuisia perunalajikkeita. Nimenomaan maistuvia perunoita ihan vaan keitettynä. Riisi tai pasta esimerkiksi pelkkänään ei maistu miltään. Olen asunut vuosia ulkomailla, olen puoliksi toisesta kulttuurista ja tottunut pienestä lapsesta asti syömään tulisia, eksoottisia ja maustettuja ruokia ja siitä huolimatta arvostan perunaa kasvina. Meidän pitäisi olla ylpeitä miten hyviä perunoita Suomessa on. Nam!
Miksi Tampereella lähikaupassa myydään valkoista perunaa keltaisen sijaan, paitsi yksi. Liekö saat torilta ne maukkaat tai teidän tilat.
Onhan peruna maukas verrattuna riisiin ja pastaan.
Kas kun ei vielä väitä että missään muualla ei moista turhaketta käytetä ravinnoksi.
Ei ole niin väkevän makuinen ja vatsanväänteitä aiheuttava kuin edeltäjänsä eli nauris.
Kyllä peruna maukkain on, jos verrataan riisiin ja pastaan. Pelkällä suolalla maistettu riisi ja pasta ei maistu yhtään miltään. Perunassa on sentään jotain makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tampereella lähikaupassa myydään valkoista perunaa keltaisen sijaan, paitsi yksi. Liekö saat torilta ne maukkaat tai teidän tilat.
Kieltämättä parhaat on torilta tai K-kauppaan toimitetut lähitilojen perunat. Kyllä ässästä ja jopa lidlistä on silloin tällöin löytynyt hyviä.
Koska. Perunoita on montaa eri lajiketta ja kaikki maistuvat erilaisilta. Peruna sisältää kaliumia ja poistaa nestettä. Peruna sopii kaikkien ruokien kanssa ja siitä voi tehdä jopa jälkiruokaakin. Perunan keittäminen on maailma helpoin asia. Peruna säilyy vihanneslokerossa kuukausia ja kellarissa vielä pitempään. Lisäksi perunat ovat edullista ruokaa.