Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutetaan Ruotsista Suomeen puolen vuosikymmenen jälkeen.

Vierailija
15.03.2007 |

APUA! antakaa nyt vinkkejä kuinka voin taas asennoitua että pärjään siellä. Ei tervehditä, kyräillään, eletään omissa lokeroissaan muista välittämättä. Ihmiset pukeutuu tuulipukuun ja ennenkaikkea ahdistaa se paheksunta kun katsotaan mun avoimuutta, lapseni puen muuhun kuin iänikuiseen haalariin jatkuvasti...

A-H-D-I-S-T-A-A

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kulttuurishokki ei ole vielä iskenyt. Kyllä täälläkin kevät on tulossa ja toisaalta Skoonessa ei ole kunnon talvea eikä metsiäkään. Yksi pidempään siellä asunut suomalainen selitti että Etelä-Ruotsissa on aina syksy :)

Myönnetään että Ruotsissa on moni asia paremmin kuten terveydenhuolto ja kesälomat...

Vierailija
22/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisia kavereita sulla on ollut. Mieheni on umpiruotsalainen Tukholmalainen, joka muutti tänne minun vuokseni 25-vuotiaana, eikä ole kokenut minkäänlaista kulttuurishokkia. Kaverimmekin tulevat toimeen todella hyvin ja ovat ihan samanlaisia, samoin sukulaiset. Mutta kukaan heistä ei kuljekaan tuulipuvuissa ja kyräile toisiaan kateellisina vaan ovat todella iloisia ja avoimia ihmisiä. Satumme sitten ilmeisesti tuntemaan ne ainoat suomen ihanat ihmiset, koska ystäväpiirimme n myös laaja ja tuosta valituksesta tulee mieleen että täällä mukavia olisi vähemmän kuin yksi tuhannesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Helsingissä, Tukholmassa ja Lontoossa, ja näistä kolmesta Lontoo on ehdottomasti tylyin, kateellisin ja kyräilevin (tosin kyllä sieltäkin löytyy kaikenlaisia ihmisiä, tietenkin). Helsingin ja Tukholman välillä en ole huomannut isompaa eroa. Ruotsalaiset ovat keskimäärin hieman iloisempia, mutta mielestäni suomalaiset eivät kuitenkaan ole mitään toista ääripäätä. Tekisi mieleni jopa sanoa, että suomalaiset ovat aidompia, näyttävät senkin jos välillä on huono päivä, ruotsalaiset hymyilevät kuin vähäjärkiset tilanteessa kuin tilanteessa (anteeksi tyhmä vertaus). Mutta aivan mahtavia ihmisiä on kummassakin maassa. Tukholmasta tykkään enemmän vain shoppailumahdollisuuksien takia! :)

Vierailija
24/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun me asuimme Suomessa niin myöskin minuun umpiruotsalainen mieheni viihtyi todella hyvin, sai kavereita helposti ja oli muutenkin sitä mieltä että elämä oli mukavaa. Hän on asunut Saksassa, Suomessa ja Usassa (siis Ruotsin lisäksi) ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että Suomessa hän oli kuin kotonaan ja kaikki oli samanlaista kuin Ruotsissa, kaupoista sai sai samoja tuotteita, Expressenit ja Aftonbladetit sai kätsysti ostettua töiden jälkeen ja ruotsalaista telkkariakin katsottiin.

Kuitenkin Suomessa puhutaan verrattain paljon Ruotsin asioista ja kaikki suomalaiset tietävät aika paljon Ruotsista. Kun mieheni siis vertasi elämään Saksassa tai Usassa.

Vierailija
25/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 olen täysin eri mieltä kanssasi, kyllä täällä lapset pitää isää kädestä kiinni ja pussaa ja halaa vanhempia jne... kai se on perheistä kiinni

Suomi on hyvä lapsille koska

täällä on vanhemmilla lyhyemmät työpäivät kuin muualla, eli aikaa jää myös lasten kanssa oloon

päivähoito on second to none, ja maksaa ei juuri mitään

täällä on puhdas luonto, raikas ilma

isovanhemmat ja muu suku lähellä, ainakin meillä mummit ja ukit ovat ihan ykkösiä lapsille (tätä meillä ei ulkomailla ollut)

Suomi on turvallinen maa, lapsi voi yksin kulkea kouluun ja takas, tätä ei esim Englannissa näe KOSKAAN

siinäpä muutamia

Vierailija
26/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuulipuku on jo enemmän poikkeus kuin kansallispuku. Helsinki on muuttunut omana elinaikanani neuvostohenkisestä junttilasta kansainväliseksi ja vapaammaksi paikaksi kaikin puolin.

Mutta ilmapiiri on valitettavasti joka puolella yrmeä. Itsekkyys on se kaikkein keskeisin juttu. En tajua, miten ei auteta kaatunutta mummoa tai äitiä rattaiden kanssa. Jonkun mainitsema tarha + tervehtimis-ketju oli hyvä esimerkki siitä, miten huonot käytöstavat ja junttiasenne täällä vielä vallitsee nuorempienkin keskuudessa. Vanhempia ei kunnioiteta eikä heistä huolehdita. Lapsivihaajia on niin ikään paljon. Suomi on yksi lapsikielteisimistä maista, missä olen ikinä käynyt. En todellakaan usko, että tämä on mikään ykköspaikka lapsiperheille, vaikka perusasiat ovatkin hyvin.

Vierailija
27/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Englannissa voi lapset kulkea yksin kouluun ja takaisin!

Vierailija
28/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai missä päin? ehkä jossain maalla.

ainakaan isoimmissa kaupungeissa, tai pienimmissäkin kukaan ei kävele yksin kouluun. äidit ja isät vie aina portille asti.

t äiti jonka lapsi kävi 7 vuotiaaksi koulua englannissa

Vierailija
29/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ai missä päin? ehkä jossain maalla.

ainakaan isoimmissa kaupungeissa, tai pienimmissäkin kukaan ei kävele yksin kouluun. äidit ja isät vie aina portille asti.

t äiti jonka lapsi kävi 7 vuotiaaksi koulua englannissa

Vierailija
30/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) mulla on tyttö, ei nynny mammanpoika

b) mun lapsen koulussa JOKAINEN äiti tai isä vei ja toi lapset kouluun! mua olis katsottu TODELLA kieroon jos olisin laittanut lapsen talsimaan pitkin Lontoon katuja yksin. Ja sitä paitsi kukaan ei uskalla edes Englannissa päästää lasta yksin kouluun, tiedä mikä pedofiili sen nappaa. Mun työpaikalla Lontoon ulkopuolella jokainen äiti lähti sen verran aikaisemmin töistä pois, et ehtii hakemaan lapsen koulusta!

juuri sinunlaisten ihmisten takia VIHAAN asua Suomessa. mene Englannin keskustelufoorumeille ja kukaan ei piikittele ja vittuile! vain Suomessa.

Vierailija
31/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrossa ei tönitä eikä tuupita (ellet itse tee niin) ja excuse me on ihan normaali ilmaisu.

Vaikka asiaa kääntelis kuinka, niin kyllä Suomessa on jotain vialla ja pahasti. Siitä kertovat todellakin jo korkeat itsemurhaluvut kaikilla ikäluokilla, samoin kuin masennus-sairaudet.

Vierailija
32/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko osallistua tähän ketjuun, asun itse tällä hetkellä ruotsissa, juuri muuta eroa en ruotsalaisten ja suomalaisten välillä näe kun että ruotsalaiset ovat enemmän jenkkityylisiä... eli smalltalk sujuu, aina kaikki hyvin ja vähän jossain asioissa (terveys) yksinkertaisia. suomalaiset ovat todellakin aidompia, eli näyttävät myös ne huonot päivät.

se mua pännii täällä edelleen että ruotsalaiset luulevat että suomi on edelleen tosi ankea paikka missä ei ole mitään ostettavaa...kärjistetysti.

toki molemissa maissa on hyvät ja huonot puolet, mutta kannattaa keskittyä niinhin hyviin ja käyttäytyä itse niin kun toivois muidenkin käyttäytyvän, ehkä se tarttuu!

Vierailija
33/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vain Suomesta löytyy vittuileva kansa

Vierailija
34/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansainvälisessä vertailussa. Työelämä on Suomessa myös edelleen hyvin joustamatonta lapsiperheitä ajatellen. Kaikenlaiset osa-aikatyö- ja lyhennetty työaika- systeemit ovat vain teoreettisia mahdollisuuksia isolle osalle. Verotus on kova eikä siinä tunneta helpotuksia, vaikka käyttäisit jäljelle jäävää aikaa lasten hoitamiseen.

Vierailija
35/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

täällä on vanhemmilla lyhyemmät työpäivät kuin muualla, eli aikaa jää myös lasten kanssa oloon

Toisaalta palkkataso on niin surkea, että molempien on todella käytävä töissä jotta perhe tulee ylipäänsä toimeen ja lapset ovat sen takia kokopäiväisesti hoidossa.

Suomi on turvallinen maa, lapsi voi yksin kulkea kouluun ja takas, tätä ei esim Englannissa näe KOSKAAN

Hmm, tämä riippuu kyllä paljon ihan asenteesta, Suomessa lasten odotetaan olevan " pikkuaikuisia" ja selviävän jo alakoululaisina pitkiä aikoja yksin ja esim. juuri kulkevan a:sta b:hen yksin.

Itse en tällaista ajattelutapaa kannata enkä oikein ymmärräkään (vaikka olen itse niin kasvanut).

t. Sanna edeltä, en muista numeroa

Vierailija
36/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

läni saatan lapseni kouluun ja haenkin.

Suomalaiset hokevat näitä samoja opittuja mantroja vuosikymmenestä toiseen vaikka millaisia muutoksia tulisi. Hoetaan hyvää terveydenhuoltoa, hyvää koulua jne., vaikka niistäkin on enää jäänteet vaan.

Eikö ketään koskaan hämmästytä kun Suomesta ei tule erikoislahjakkaauksia? Kukaan ei ole missään poikkeuksellisen hyvä?

Vierailija
37/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti on, että Suomessa On oikeasti turvallista kulkea yksinkin. ei tarvi pelätä mikä hullu nurkan takana nappaa (toki Suomestakin niitä löytyy, mutta vähemmän)

40:lle, SUomessa pääasiallinen työaika on 8-16:00 ja SUURIMMISSA OSISSA kaupungeissa työmatkat ovat huomattavasti lyhemmät kuin esimerkiksi Lontoossa. Lontoossa työaika on usein 9-17.30 ja siihen tunti matkoihin molempiin suuntiin.

Vierailija
38/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsessa on vikaa jos ei osaa turvallsesti kulkea kouluun, ei niitä pedofiileja sentään joka kadunkulmassa vaani. Väitätkö nyt ihan varmasti että jokainen englantilaislapsi siis myös esim. 15-vuotias viedään äidin tai isän kanssa kouluun?

Vierailija:

a) mulla on tyttö, ei nynny mammanpoika

b) mun lapsen koulussa JOKAINEN äiti tai isä vei ja toi lapset kouluun! mua olis katsottu TODELLA kieroon jos olisin laittanut lapsen talsimaan pitkin Lontoon katuja yksin. Ja sitä paitsi kukaan ei uskalla edes Englannissa päästää lasta yksin kouluun, tiedä mikä pedofiili sen nappaa. Mun työpaikalla Lontoon ulkopuolella jokainen äiti lähti sen verran aikaisemmin töistä pois, et ehtii hakemaan lapsen koulusta!

juuri sinunlaisten ihmisten takia VIHAAN asua Suomessa. mene Englannin keskustelufoorumeille ja kukaan ei piikittele ja vittuile! vain Suomessa.

Vierailija
39/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna esim Englantiin

t. se jolla on nynny mammampoika joka saatettiin kouluun Lontoossa

Vierailija
40/77 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kruunaa ryssäläinen ilmasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä