Toimeentulotuessa kysytään pankkitileillä olevaa rahaa
Pitääkö tuohon kertoa hakemus hetkellä paljonko on rahaa käyttötilillä jota käytän kaikkiin ostoksiin?
Kommentit (43)
Ei kannata kertoa jos on useampi tili. Itse pidän rahaa kotona kassakaapissa. Ostin kassakaapin 10 vuotta sitten kun voitin veikkauksen pelistä suuren summan. En voinut pitää rahoja silloin tilillä pitkään vaan nostin 70 tonnia ja olen säästänyt niitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto. Köyhälle se on silti elinehto. Rikkaille lapsilisä on vain sijoitus pankkiin tilille kasvattamaan korkoa.
He ei tarvitse valtion tukiaisia.
Miksi kukaan poliitikko esim vasemmistoliitto puutu tähän?????
Lapset maksavat rikkaille (mitä se nyt sinun mielestäsi tarkoittaakaan) ihan yhtä paljon kuin köyhälle ja aiheuttavat ylimääräisen menoerän verrattuna SAMANTULOISEEN LAPSETTOMAAN. Sitä eroa lapsilisä on tarkoitettu kompensoimaan. Ei suinkaan tasaamaan lapsiperheiden välisiä tuloeroja.
Tosin lapsilisän voisi korvata nykyään kunnollisella lapsivähennyksellä verotuksessa (ensimmäisestä lapsesta verosta vähennettäisiin 1000e/v, toisesta vähän enemmän jne). Silloin ei rikkaatkaan voisi sijoittaa lapsilisiä, vaan sijoittaisivat ihan itse tienaamiaan rahoja. Eikä se vähentäisi TT-asiakkaan tuloja. Olisiko se sitten parempi?
Ja muuten: suhtautuminen erilaisten tukien saajiin voisi olla paljon myönteisempi, jos ei ensimmäinen vaatimus olisi aina saada toisilta jotain pois - joko eläkeläisiltä tai ns rikkailta lapsiperheiltä.
Mutta sehän lienee palstan trollien tarkoitus onkin: saada aikaan eripuraa.
Eihän tilejä saa tutkia kuin poliisi ja hekin vain jos on hyvin vahva epäilys jostain merkittävästä rikoksesta, kuten esim 7 numeroisesta rahanpesusta.
Sen käyttötilin saavat ilmeisesti vaatia, että näytäpä mikä siellä on tilanne, muista tileistä ja pankeista sinun ei tarvitse mainita, eivätkä he saa niitä mistään selville.
Sitten jos sinulla näkyy verotettavaa tuloa jossain, niin sehän tulee esiin, eli tähänkin on rakennettu sellainen systeemi, että kaikki on pakko tehdä pimeenä, tämä on juuri sitä "näin suomi ei nouse" mallia, koska toinen vaihtoehto on "istu sohvalla tumput suorana" - sitten ei tule rangaistuksiakaan ja voit kirkkain silmin sanoa "mitä mä nyt oon muka tehny!"