Uusi mies ahdistuu kaikesta
Uusi miesystäväni on kaikin puolin ihana, empaattinen ja luotettava.
Mua on alkanut ihmetyttämään kun hänen mielialansa ailahtelee herkästi. Saa ahdistuskohtauksia jos en vastaa heti hänen viesteihinsä, vaikka kiireisen työpäivän aikana. Haluaa heti soittaa ja varmistua että kaikki on ok.
Näitä on ollut jo muutaman kerran lyhyen ajan sisään. Yhtenä päivänä ahdistui kovin koska olimme tavanneet edellisenä iltana hänen työkavereitaan ja kuulemma tuli tunne että olin kiinnostunut yhdestä miehestä.
Olen aika ymmällään, pitäisikö vain rauhoitella vai onko tämä jo outoa?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi vaikea uskoa että tilanne olisi niin paha kuin kommentoidaan. Olen tavannut hänen ystäviään ja meillä on yhteisiä tuttuja.
Kaikki sanovat että hän on tosi hyvä tyyppi eikä kellään ole ollut pahaa sanottavaa. Kai tuollainen näkyisi muillekin jos olisi syytä huoleen?
-ap
Ei näy. Kukasn narsisti ei halua olla kaveripiirissä muuta kuin pidetty ja ihailtu.
Juokse nyt jo. Nuo on niin nähty.
Juuri näin. Älä ainakaan hanki tuon kanssa lapsia.
Menee omakin fyysinen terveys ja mielenterveys.
https://open.spotify.com/episode/03bBxNQVKxpoez3rNotQSt?si=UWJwrBnIRDiA…
Kuuntele tuosta vähän kahdenkymmenen minuutin jälkeen suhteen muodostumisesta.
Voithan sinä testata ja keskustella miehen kanssa. Olen satavarma, ettei mies kanna vastuuta ja pyydä anteeksi vaan alkaa selitellä ja syyttää sinua, reagoit väärin, olit joukossa väärällä, epäilyttävällä tavalla, taustasikin on epämääräinen.
Tuo kaikki on mahdoton uskoa ja isku palleaan, kun tajuaa todellisuuden.
Sinun on terveellisintä lopettaa suhde heti, äläkä sano syyksi tuota episodia. Jos et pysty uskomaan, jatka suhdetta ja kerää lisää todisteita miehen outouksista samalla sukeltaen narsismitietouteen. Artikkelien lukeminen ei riitä, Youtube-videot on paljon informatiivisempia ja ihmisten itse kertomia (uhrit, narsistit, terapeutit).
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä testata ja keskustella miehen kanssa. Olen satavarma, ettei mies kanna vastuuta ja pyydä anteeksi vaan alkaa selitellä ja syyttää sinua, reagoit väärin, olit joukossa väärällä, epäilyttävällä tavalla, taustasikin on epämääräinen.
Kyllä näistä osa itkee ja syyttää itseään ja on tosi katuvaisia - kunnes sinä alat lohduttaa ja samalla otat syyt itse niskoilllesi. He rukoilevat anteeksi ja lupaavat, ettei tämä toistu enää ikinä - eikä se sitten ennen seuraavaa kertaa toistukaan. Ja tottakai he itsekin tajuavat, että ei tämä ole normaalia, mutta hehän eivät olekaan normaaleja, vaan vähän havoittuneemia ja niin rakastavia ja kukan tahansa heidän asemassaan sortuisi - ja siksi mikään normaali ei koske heitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi vaikea uskoa että tilanne olisi niin paha kuin kommentoidaan. Olen tavannut hänen ystäviään ja meillä on yhteisiä tuttuja.
Kaikki sanovat että hän on tosi hyvä tyyppi eikä kellään ole ollut pahaa sanottavaa. Kai tuollainen näkyisi muillekin jos olisi syytä huoleen?
-ap
Ne muut eivät ole seurustelleet hänen kanssaan.
Minunkin isäni on kaikkien ulkopuolisten mielestä maailman reiluin jätkä. Kenelläkään ei ole pahaa sanottavaa. On todellisuudessa aivan hirveä mulkero, jonka jäljiltä me kaikki lapset tarvittiin aikusina traumaterapiaa. Lisäksi pettää kaikkia kumppaneitaan heti, kun tilaisuus tulee ilman omantunnontuskia.
Niinkuin tuossa yllä kerrottiin niin Youtubessa on hyviä informatiivisia videoita narsismista. Esim. DoctorRamani on hyvä jos englannin kieli luonnistuu.
Tieto näistä asioista ei tee pahaakaan.
Minun ex-vaimo oli tuollainen kyttääjä. Mutta kyttäys ei johtunut epävarmuudesta kuten sanoi vaan ihan K-päisyydestä ja kontrollitarpeesta.
Onneksi pääsin karkuun.
Tää on mulle uutta, kun olen hyvin "normaaleista" piireistä mielenterveyden suhteen. On vaikea uskoa pahaa niin sydämmellisestä ja aidosti välittävästä ihmisestä.
Hänellä on lääkityksiä ja joskus niiden unohtaminen laukaisee kohtauksia. Ymmärrän häntä ja tuntuu pahalta kun vaikuttaa kärsivän ahdistuksista paljon.
On vaikea suhtautua asiaan enkä tiedä paljonko tässä kannattaa lähteä myötäily-linjalle. En usko että on narsisti, mutta mt-ongelmia on jossain määrin. Mutta eikö niitä nykyisin ole miltei kaikilla?
-ap
Tuollainen on mustasukkainen jännämies joka hakkaa naisia. Jätät se heti niin henkesi säilyy.
Olin itse samanlainen viimeksi kun oli tunnetasolla syvemmällä erään naisen kanssa, kun sitä ennen olin ollut huomionkipeän naisen kanssa jolla oli ollut miehet lämpeämässä ollessaan minun kanssani joka tuli eron jälkeen heti aika selväksi. Ilmeisesti siis joku epäluottamus jäi päälle ja nyt olo on aika kepeä kun ravistelin itseni tunnetasolla irti kaikesta enkä edes mieti mitään parisuhteeseen alkamista. Ei mitään järkeä.
Mulle iski kans joskus armoton hätä jos poikakaveri ei jostain syystä vastannut. Ei ollut mitään ns tarkistus soittoja tai mustasukkaisuutta kun mun katastrofiajattelu veti yli ihan heti. No en mä tosin niin sekaisin ole että kesken töiden huvikseen häiriköisin. Varmaan traumaa kun multa on lapsena kuollut useampi lähipiirissä ja myöhemmällä iällä ystäviä tehnyt itsemurhan. Oon oppinut hölläämään hyvin eikä heti tule mieleen että nyt se varmasti makaa jossain ojan pohjalla kuolleena tai on vähintään sairaalassa. Ja joo, on ahdistuneisuutta muutenki .
Pitäsköhän sun puhua tuon ukon kanssa? Jos sitä on aiemmin petetty jne niin se ei ole sun vika eikä sun tulisi kärsiä siitä,mitä miehelle on aiemmin tapahtunut. Ja sanot että töihin ei tarvitse soitella, jos on asiaa niin se voi kyllä odottaa sopivampaa ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on mulle uutta, kun olen hyvin "normaaleista" piireistä mielenterveyden suhteen. On vaikea uskoa pahaa niin sydämmellisestä ja aidosti välittävästä ihmisestä.
Hänellä on lääkityksiä ja joskus niiden unohtaminen laukaisee kohtauksia. Ymmärrän häntä ja tuntuu pahalta kun vaikuttaa kärsivän ahdistuksista paljon.
On vaikea suhtautua asiaan enkä tiedä paljonko tässä kannattaa lähteä myötäily-linjalle. En usko että on narsisti, mutta mt-ongelmia on jossain määrin. Mutta eikö niitä nykyisin ole miltei kaikilla?
-ap
Kaikilla ei todellakaan ole mielenterveysongelmia. En olisi myöskään varma että tuo mustasukkaisuus liittyy niihin. Voi olla että hän vain "oikeuttaa" mustasukkaisuuttaan niiden avulla. Oli mikä syy tahansa niin sinulle parasta olisi lopettaa suhde. Kukaan ei voi eikä jaksa olla aina vakuuttamassa uskollisuttaan ja selittelemässä tekojaan. Lopulta se ajaa jatkuvaan itsetarkkailuun ja kontrollointiin kaikissa tilanteissa joissa ei oikeasti olisi edes tarvetta. Lopulta olet sitten itsekin jatkuvasti ahdistunut. Joissakin tapauksissa sairaalloinen mustasukkaisuus voi johtaa vakaviin seurauksiin, varsinkin jos taustalla on muitakin mielenterveysongelmia.
Ahdistunut kiintymystyyli. Ovat todella raskaita ihmisiä. Tulee käyttämään aina.
Laita ukko luiskaan ja ala elää omaa elämääsi.
Taisit löytää exäni. Ahdistui jos tein jotain, ahdistui jos en tehnyt jotain. Erolla oma elämä parani.
Oikeesti, nyt juokse ja lujaa. Itselläni on samanlaista kokemusta enkä todellakaan kadu sitä että lähdin. Voin kokemuksesta sanoa että pahemmaksi menee jos jäät.
Ei oo totta.
Kävinkö mä täällä kirjoittamassa ja unohdin?
Mun mies on samanlainen. Juuri mietin mitä tehdä.
Mitä pidetympi hän on kaveriporukassa, sitä todennäköisemmin narsisti.