Pcos - kannattaako hakea diagnoosia tai hoitoa?
Olen siis mietiskellyt itselläni munasarjojen monirakkulaoireyhtymän mahdollisuutta. Kuukautiskiertoni on aina ollut epäsäännöllinen, "normaali" on sellainen 25-60 päivää. Minulla on voimakas karvoitus, ja ylipainoa myös (mutta kuukautiset olleet epäsäännölliset myös normaalipainoisena), olen ahdistustaipuvainen ja yhden masennuskaudenkin kokenut. Joskus teininä vatsaani ultrattiin muista syistä ja papereista löytyy muistaakseni tämäntyyppinen maininta, että munasarjat näyttävät polykystisilta.
Noh, lapsettomuusongelmia ei kuitenkaan ole ollut, vaan raskaus on tärpännyt yleensä viimeistään toisesta tai kolmannesta kierrosta. Eli sen puolesta ei tämä ole ollut ongelma. Pelkään hormoniehkäisyvalmisteita, koska jo omat hormonivaihteluni vaikuttavat minuun voimakkaasti.
Mietin siis, kannattaako minun lähteä edes tutkimaan tarkemmin että onko tosiaan pcos:sta kyse ja hakemaan hoitoa, vai jatkanko elelyä ja koetan elää terveellisesti 🤔
Kommentit (8)
PCOS on pohjimmiltaan insuliiniongelma. Suht vähähiilihydraattinen, verensokerin mahdollisimman tasaisena pitävä ruokavalio ja insuliinitasoa myös tasapainottava liikunta ovat ihan ykkösjuttu. Eli sokeri ja kaikki höttöhiilari pois, kasviksia ja marjoja tilalle. Inositolista saattaa olla apua, tutkimustulokset hieman ristiriitaisia. Jos oireet ovat vaikeita niin voihan sitä kokeilla antiandrogeenistä e-pilleriä, niillä vaan on sitten yleensä laajoja haittavaikutuksia. Itse käytin vuosia e-pilleriä ja nykyään äärimmäisen vähäiset oireet elintapojen avulla.
Jos pscos ei häiritse elämääsi mitenkään, niin et tarvitse diagnoosia.
Jos taas tulevaisuudessa haluat vielä lapsen, niin hankkisin diagnoosin jo etukäteen niin hoitoa hedelmällisyys ongelmiin saa nopeammin (paitsi jos liikaa yhteisiä lapsia jo ennestään).
Hae diagnoosi koska sitten voit tehdä valistuneemman päätöksen haluatko esim. riskeerata että tauti periytyy mahdollisille uusille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Jos pscos ei häiritse elämääsi mitenkään, niin et tarvitse diagnoosia.
Jos taas tulevaisuudessa haluat vielä lapsen, niin hankkisin diagnoosin jo etukäteen niin hoitoa hedelmällisyys ongelmiin saa nopeammin (paitsi jos liikaa yhteisiä lapsia jo ennestään).
Pcos hoituu vähähiilihydraattisella ruokavaliolla eikä lapsettomuuteen sitten tarvita "erityishoitoa"
Vierailija kirjoitti:
Hae diagnoosi koska sitten voit tehdä valistuneemman päätöksen haluatko esim. riskeerata että tauti periytyy mahdollisille uusille lapsille.
Miten se diagnoosi siihen vaikuttaa?
Kiitos kommenteista! Lapsia tosiaan on jo neljä, joten sen suhteen en asiaa enää aio ajaa.
Tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi varmasti hyvä, pitää tsempata ruokavaliota taas siihen suuntaan. Väsyneinä aikoina turhan helposti turvautuu makaroniin ja jauhelihakastikkeeseen ja eineshöttöihin. Nyt olen yrittänyt tasata verensokerin heilahteluja vaihtamalla höttöisiä aamu- ja välipaloja ruisleipään, kananmuniin, rahkoihin ym ja koetan lisätä kasviksia ruokavalioon. Harmi kun ovat nyt talvisaikaan olleet vielä niin kalliita, onneksi kesä tulee 👍
Käsittääkseni PCOS:n ainoa toimiva hoito on elintapoihin perustuva, eli pidetään paino ja verensokeri normaaleissa lukemissa. Itse en hyötynyt ehkäisyvalmisteista mitään, päin vastoin. Suurimman hyödyn olen saanut vähähiilihydraattisesta ravinnosta.