Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"intersukupuoliset ovat miehiä ja naisia siinä missä kaikki muutkin."
Kylläkyllä, identiteettinsä mukaisesti, kuten kaikki muutkin.
Sukupuoli määräytyy ihan biologian perusteella :D
Aijaa. No, ihmisillä on kuitenkin kokemus tästä "biologiasta". Mainittujen intersukupuolisten kohdalla on tärkeää, että lääkäri ja vanhemmat eivät tee päätöstä (kirurgisista toimista) ennenkuin yksilö on kykenevä antamaan suostumuksensa - identiteettinsä mukaisesti.
"Mutta sähän väitit, että laki takaa naisille ja tytöille peniksettömät intiimitilat."
Missä muka? Ihan muut on täällä väittäneet että laki aiheuttaa sitä taikka tätä.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä kun en ole juristi. Mutta hyvä ja onnistunut laki selvästi, kun blokkaa penikset naisten tiloista kokonaan!"
Mutta sähän väitit, että laki takaa naisille ja tytöille peniksettömät intiimitilat. Mihin penikselliset naiset sitten menevät?
"Huomenna ajattelin käydä pitkästä aikaa uimassa. Raportoin penisten määrästä sitten taas."
Antoisaa kullivahtia! Sähän voisit kysäistä kassalta, että pääsevätkö penikselliset henkilöt naisten puolelle ja millä perusteella?
eri.
Kaksi lausetta ja laskin 4 penistä. Otin "kullin" synonyymina penikselle.
Voi mahdoton sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"intersukupuoliset ovat miehiä ja naisia siinä missä kaikki muutkin."
Kylläkyllä, identiteettinsä mukaisesti, kuten kaikki muutkin.
Aijaa. No, ihmisillä on kuitenkin kokemus tästä "biologiasta". Mainittujen intersukupuolisten kohdalla on tärkeää, että lääkäri ja vanhemmat eivät tee päätöstä (kirurgisista toimista) ennenkuin yksilö on kykenevä antamaan suostumuksensa - identiteettinsä mukaisesti.
Siltikin ihan jokaisella ihmisellä on sukupuoli, vaikka harvinaisen promillen kohdalla asia vaatisi tutkimuksia ja määrittelyä, eivätkä intersukupuoliset liity transeihin millään tavalla. Transien biosukupuolessa ei ole mitään epäselvää sen enempää kuin muillakaan.
"Siltikin ihan jokaisella ihmisellä on sukupuoli,..."
Onon, henkilön identiteetin mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä kun en ole juristi. Mutta hyvä ja onnistunut laki selvästi, kun blokkaa penikset naisten tiloista kokonaan!"
Mutta sähän väitit, että laki takaa naisille ja tytöille peniksettömät intiimitilat. Mihin penikselliset naiset sitten menevät?
"Huomenna ajattelin käydä pitkästä aikaa uimassa. Raportoin penisten määrästä sitten taas."
Antoisaa kullivahtia! Sähän voisit kysäistä kassalta, että pääsevätkö penikselliset henkilöt naisten puolelle ja millä perusteella?
eri.
Kaksi lausetta ja laskin 4 penistä. Otin "kullin" synonyymina penikselle.
Voi mahdoton sinua.
Ahdistaako genitaaleista puhuminen sinua? Genitaalit liittyvät olennaisesti sukupuoleen ja sukupuolesta keskustelemiseen. Valtaosalla transnaisista on kulli tallella ja he ovat kiinnostuneet naisista seksuaalisesti. Siksikään heidän ja muiden peniksellisten päästäminen naisten ja tyttöjen tiloihin ei ole suotavaa.
"Sähän voisit kysäistä kassalta, että pääsevätkö penikselliset henkilöt naisten puolelle ja millä perusteella?"
Vakiuimahallissa, kuten useimmissa muissakin missä olen käynyt, kassalla saa maksua vastaan kausi-, sarja- tai kertalipun. Sillä sitten pääsee siihen pukuhuoneeseen minkä itse valitsee. Hyvä systeemi, henkilökunnan ei tarvitse kysellä tai veikkailla kenenkään sukupuolta.
"Genitaalit liittyvät olennaisesti sukupuoleen ja sukupuolesta keskustelemiseen. "
Missä? En kyllä törmää tähän ilmiöön kuin sinun kanssasi vauvapalstalla. Tuolla sinulle maagisessa ulkomaailmassa ahrvemmin tulee vastaan tämä ilmiö...
Vierailija kirjoitti:
"Jos naisten tiloille ei pystytä tai haluta taata lähtökohtaisesti peniksettömyyttä, niin silloin ne ovat unisex-tiloja."
Mieletön lause, laitan sen talteen, runoutta :)
Runoutta ehkä, mutta ennen kaikkea totta. Sitähän se itsemäärittely tarkoittaa. Naaiserityiset tilat eivät voi olla peniksettömiä, jos naisella voi olla penis.
Vierailija kirjoitti:
"Sähän voisit kysäistä kassalta, että pääsevätkö penikselliset henkilöt naisten puolelle ja millä perusteella?"
Vakiuimahallissa, kuten useimmissa muissakin missä olen käynyt, kassalla saa maksua vastaan kausi-, sarja- tai kertalipun. Sillä sitten pääsee siihen pukuhuoneeseen minkä itse valitsee. Hyvä systeemi, henkilökunnan ei tarvitse kysellä tai veikkailla kenenkään sukupuolta.
Missä kunnassa on unisex-uimahalli, jossa voi itse valita meneekö miesten vai naisten puolelle :D Narniassa?
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö sinä uimahallissa ja muualla biosukupuolesi mukaisia tiloja?
Vierailija kirjoitti:
Sun uimahallissa ei tytöille ja naisille ole tarjolla peniksettömiä pukkareita ja pesutiloja?
Sen kun vaihdat vaikka päivittäin, mutta omalla rahalla.
Katselin eilen tuon dokkarin. Surullinen tilanne, johon hänen ei olisi pitänyt päätyä. Olin luullut, että sukupuolenkorjausleikkauksia edeltää parin vuoden tiivis selvitysvaihe, jossa käydään perinpohjaisesti läpi ihmisen menneisyys, mielenterveys, koko elämä. Järkyttävää, että näin ei ole. Aivot kehityyvät kolmikymppiseksi asti. Ennen sitä kenellekään ei pitäisi tehdä sukupuolenkorjausleikkauksia, ja oikeastaan ei kenellekään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Katselin eilen tuon dokkarin. Surullinen tilanne, johon hänen ei olisi pitänyt päätyä. Olin luullut, että sukupuolenkorjausleikkauksia edeltää parin vuoden tiivis selvitysvaihe, jossa käydään perinpohjaisesti läpi ihmisen menneisyys, mielenterveys, koko elämä. Järkyttävää, että näin ei ole. Aivot kehityyvät kolmikymppiseksi asti. Ennen sitä kenellekään ei pitäisi tehdä sukupuolenkorjausleikkauksia, ja oikeastaan ei kenellekään muutenkaan.
Hän on käynyt läpi tuon kuvailemasi vuosien prosessin. Näin sitä disinformaatiota syntyy. Luulisi, että yle osaa kontekstoida juttunsa riittävän hyvin, mutta ei näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Transit ja vihervasemmisto haluaa affirmatiivisen mallin transiutukseen, eli diagnosoinnista, portinvartioinnista, temppuradoista ja tosielämän kokeesta luopumisen, koska ihminen tietää sukupuolensa parhaiten itse. Mikä voisikaan mennä pieleen, etenkin kun potilasmateriaalin määrä on kasvanut räjähdymäisesti ja se on aiempaa nuorempaa ja moniongelmaisempaa. Lisäksi sukupuoliristiriidan syiden selvittely ja transiutuksen realiteeteista kertominen halutaan kieltää eheytyskieltolaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on käynyt läpi tuon kuvailemasi vuosien prosessin. Näin sitä disinformaatiota syntyy. Luulisi, että yle osaa kontekstoida juttunsa riittävän hyvin, mutta ei näköjään.
Ja siitäkin huolimatta voi mennä pahasti pieleen. Mitä arvelet käyvän, kun transit ja vihervasemmisto saavat affirmatiivisen mallin läpi ja transiutuksesta tulee läpihuutojuttu entistä nuoremmille ja tasapainottomammille tytöille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitäkin huolimatta voi mennä pahasti pieleen. Mitä arvelet käyvän, kun transit ja vihervasemmisto saavat affirmatiivisen mallin läpi ja transiutuksesta tulee läpihuutojuttu
Eikö olisi loogista, että vääriä diagnooseja ja niistä johtuvia deteansitioita olisi vähemmän, jos ihmiset kokisivat voivansa myös epäröidä ja pohtia avoimesti kokemustensa syitä ilman, että se katkaisee prosessin kokonaan. Silloin suhde tutkivaan tahoon olisi avoimempi ja rehellisempi ja vääriä transsukupuolisuus diagnooseja vähemmän.
Suomessa transpoli vaatii binääriin sopimista ja katkaisee prosessin, jos näin ei ole, etkä pääse selvittelemään syitä kehodysforiaasi avoimelta pohjalta. Eli joku, jonka sukupuolikokemus poikkeaa tavanomaisesta tai potee dysforiaa, mutta ei koe selkeästi olevansa vastakkaista sukupuolta, saattaa tämän binääriyttä vaativan prosessin myötä päätyä vahvistamaan esim. kokemusta miehenä olemisesta, vaikka se ei alunperin ole edes ollut hänen kokemuksensa.
Avoimuus estäisi vääriä diagnooseja ja saisi pohtimaan riskejä realistisemmin, kun pelko kaiken hoidon eväämisestä ei olisi sotkemassa harkintakykyä. Ihminen on rauhallisempi ja harkitsevampi silloin, kun tietää saavansa hoitoa, JOS tarvitsee sitä.
Mitä kohti muunsukupuolinen epäbinääri transitioituu? Esteettisin perustein tehtävät kehonmuokkaukset pitää tehdä omalla kustannuksella, kuten instamisukat, kielen halkaisijat ja silmien tatuoijatkin tekevät.