Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä käsität, mitä on 'laskut'?

Vierailija
11.04.2025 |

Eli vaikka, "mitä sinulle jää käyttöön laskujen jälkeen?"

Itse lasken laskuiksi kiinteät asumiseen kuluvat laskut. Asuntolaina, vastike, sähkö, vesi, vakuutukset, liitonmaksut jne.

Vaikka ostaisin nettikaupasta jotain laskulle, niin ei se on sitä käyttörahaa pakollisten menojen jälkeen. Ja vaikka ruokakin on pakollista ja voi ostaa laskulle, niin en laske sitäkään aloitusessa mainituksi laskuksi. Kuten myös kulutusluotot, ne on vaan tyhmiä ylimääräisiä kuluja, jos sellaisia on

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuttu pitää rahoitusyhtiön omistamaa autoa 500 €/kk. Siinä sitä pakollista laskua, josta voi kitistä tilipäivänä. 

Vierailija
62/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä nyrkkisäästö on se, että jos laskun voi laittaa e-laskuksi, se on toistuva menoerä. Eli sellainen lasku, mitä tässä yhteydessä tarkoitan. Toki poikkeuksia on molemminpäin.

Ap

Siis oikeastiko kaikki verot ovat laskuja, vaikka niiden summat ja perusteet vaihtelevat?

Verot ovat veroja, ja monista niistä tulee lasku.

Sitten on esimerkiksi alv ja monia sellaisia epäsuoria veroja, joita maksat vaikka ei tule laskua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasku on maksusuoritus, jonka peruste ei ole syntynyt välittömästi ennen maksuhetkeä.

Kun maksan ostokset kaupassa, en maksa laskua. Kun maksan kiinteistöveron, maksan laskun.

Lasku on velkojalta tuleva eritelty pyyntö maksaa tietty summa, jonka velallinen on velkojalle velkaa.

Laskun voi maksaa tai olla maksamatta. Jos sitä ei maksa, ei synny maksusuoritusta eli transaktiota, jolla lasku suoritetaan. Sitten yleensä tulee muita toimenpiteitä.

Lasku ei ole maksusuoritus.

Vierailija
64/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät osaa enää odottaa ja säästää. Tätä buustataan vielä sillä, että lähes kaiken voi ostaa klarnalla tai maksaa ensi vuonna tai vetää luotolle. Näin alkaa yli varojen eläminen ja ns laskut repii päätä, kun seuraavassa kuussa tulee krapula ja maksun aika.

En laittaisi laskujen kategoriaan vaatteita, matkoja, elektroniikkaa, tekokynsiä, wolttiruokaa yms, jotka on pakko saada heti, koska yolo ja haluan. Ymmärrän, että joskus tulee hätätilanne, mutta sellaisia varten on säästäminen ja äärimmäisessä tapauksessa luottokortti. 

Täh? Maksan kaikki luettelemasi asiat (paitsi tekokynnet kun en käytä) aina ensisijaisesti luottokortilla. Erityisesti matkat eli lentoliput ja hotellivaraukset, koska silloin saan myös korttiin kuuluvan matkavakuutuksen.

En elä yli varojeni.

Jep. Me maksetaan kaikki ruoka- ja muut yhteiset talousmenot siihen varatulla luottokortilla ja sitten jaetaan se tasan kun laskutuskausi vaihtuu. 

Isot ostokset maksan luotokortilla paremman tuoteturvan takia.

Vaikka luottokortteja siis käytän paljon, ikinä en ole maksanut niistä korkoa.

Vierailija
65/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

No mulle lasku on maksu, jota ei tehdä ostohetkellä vaan myöhemmin. Ja yleensä vielä niin, että maksu suoritetaan omalta tililtä maksun saajan tilille. Mutta kuten moni on ketjussa todennutkin, niin tuota "paljonko jää laskujen jälkeen" käytetään varsin usein, kun tarkoitetaan niitä laskuja, jotka tulevat toistuvasti säännöllisin väliajoin. Siis laskuja, jotka on ennakoitavissa ja siten helppoa budjetoida (esim just vuokra/vastike, sähkö, vakuutukset jne). Mulle itselleni esimerkiksi sote-laskut eivät ole tällaisia, koska lääkärin tai muun hoidon tarpeeni on vielä satunnaista, mutta jos olisin jo kotihoidon asiakas, niin silloin laskisin myös sen sote-laskun em laskuihin. 

Lasku ei ole maksu. Lasku sensijaan pitää yleensä maksaa, ellei se ole aiheeton.

66/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle lasku on maksu, jota ei tehdä ostohetkellä vaan myöhemmin. Ja yleensä vielä niin, että maksu suoritetaan omalta tililtä maksun saajan tilille. Mutta kuten moni on ketjussa todennutkin, niin tuota "paljonko jää laskujen jälkeen" käytetään varsin usein, kun tarkoitetaan niitä laskuja, jotka tulevat toistuvasti säännöllisin väliajoin. Siis laskuja, jotka on ennakoitavissa ja siten helppoa budjetoida (esim just vuokra/vastike, sähkö, vakuutukset jne). Mulle itselleni esimerkiksi sote-laskut eivät ole tällaisia, koska lääkärin tai muun hoidon tarpeeni on vielä satunnaista, mutta jos olisin jo kotihoidon asiakas, niin silloin laskisin myös sen sote-laskun em laskuihin. 

Lasku ei ole maksu. Lasku sensijaan pitää yleensä maksaa, ellei se ole aiheeton.

Olet kyllä ihan oikeassa. Mulle ei ole koskaan tullut aiheettomia laskuja, joten en ajatellut asiaa tuolta kantilta, ja siksi ajattelen, että lasku=maksu, koska se lasku pitää maksaa. 

Vierailija
67/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan laske mitä minulle jää laskujen jälkeen, vaan mitä jää pakollisten menojen jälkeen. Esimerkiksi ruoka ja lääkkeet kuuluvat pakollisiin menoihin ja siihen osaan budjetoida tietyn summan.

Teen vuosittain vuosibudjetin ja sen perusteella tiedän mitä pakollisten menojen jälkeen jää säästöön. Säästöön jäävästä osuudesta voin sitten budjetoida esim lomamatkat niin, että vielä niidenkin jälkeen jää riittävästi säästöön

Vierailija
68/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Kun maksan laskut ne on asumismenot, puhelin, vakuutus, trafi eli kiinteät pakolliset.

Sitten voi tulla lasku terveyskeskuksesta, jostain nettitilauksesta tms.  Ne ovat menoeriä vaikka tulevatkin laskumuodossa, paperina tai sähköpostiin. 

Kumma kun kukaan ei mainitse luottokorttilaskua. Ihan samalla tavalla ne ovat pakollisia joka kuukausi toistuvia laskuja, vaikka summa tietysti vaihtelee.

Väärin. Luottokorttiraha on ilmaista rahaa.

Vierailija
69/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä ihan oikeassa. Mulle ei ole koskaan tullut aiheettomia laskuja, joten en ajatellut asiaa tuolta kantilta, ja siksi ajattelen, että lasku=maksu, koska se lasku pitää maksaa. 

Siksi on epätarkkaa puhua laskuista. Esimerkiksi mä tilasin juuri hoitoainetta nettikaupasta, ja maksoin sen luottokortilla. Maksan siis hoitoaineen osana luottokorttilaskua. Voisin maksaa sen myös ennen laskun muodostumista. Olisin voinut tilata sen Klarnalla, jolloin siitä tulisi lasku laskutuskauden päättyessä. Voisin lyhentää tai maksaa Klarnan kokonaan myös laskutuskausien välillä. Jos olisin hakenut hoitoaineen kivijalkakaupasta ja maksanut debit-kortilla, laskua ei tulisi missään vaiheessa. Ostos ja kulu on silti koko ajan se sama eli henkilökohtaiseen hygieniaan ja kauneudenhoitoon tarkoitettu hoitoaine.

70/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 69: "Siksi on epätarkkaa puhua laskuista. Esimerkiksi mä tilasin juuri hoitoainetta nettikaupasta, ja maksoin sen luottokortilla. Maksan siis hoitoaineen osana luottokorttilaskua. Voisin maksaa sen myös ennen laskun muodostumista. Olisin voinut tilata sen Klarnalla, jolloin siitä tulisi lasku laskutuskauden päättyessä. Voisin lyhentää tai maksaa Klarnan kokonaan myös laskutuskausien välillä. Jos olisin hakenut hoitoaineen kivijalkakaupasta ja maksanut debit-kortilla, laskua ei tulisi missään vaiheessa. Ostos ja kulu on silti koko ajan se sama eli henkilökohtaiseen hygieniaan ja kauneudenhoitoon tarkoitettu hoitoaine."

Olen ihan samaa mieltä. Puhekielessä vaan on aika yleistynyt tapa puhua laskuista, kun tarkoitetaan jotain menoerää, jota ei makseta välittömäsi ostohetkellä vaan vasta myöhemmin. 

Vierailija
71/71 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuja ovat kaikki ostot, tilaukset, palvelut ym, jotka maksetaan jälkikäteen laskulla.

Ruokalasku, osamaksulasku, vakuutuslasku, luottokorttilasku, temulasku, nettilasku, lääkärilasku ... onhan noita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä