Mitä sinä käsität, mitä on 'laskut'?
Eli vaikka, "mitä sinulle jää käyttöön laskujen jälkeen?"
Itse lasken laskuiksi kiinteät asumiseen kuluvat laskut. Asuntolaina, vastike, sähkö, vesi, vakuutukset, liitonmaksut jne.
Vaikka ostaisin nettikaupasta jotain laskulle, niin ei se on sitä käyttörahaa pakollisten menojen jälkeen. Ja vaikka ruokakin on pakollista ja voi ostaa laskulle, niin en laske sitäkään aloitusessa mainituksi laskuksi. Kuten myös kulutusluotot, ne on vaan tyhmiä ylimääräisiä kuluja, jos sellaisia on
Kommentit (71)
Pakolliset menot ja laskut ovat kaksi eri asiaa. Jos määrittely on 'laskut' niin se ei vielä kerro mitään.
Pakollisistakin menoista voidaan kiistellä, mikä nyt sitten on oiekasti pakollista. Onko asuntolaina, vuokra, yhtiövastike yms. pakollisia? Voisihan sitä olla asunnotonkin. Tai vaikka vakuutus, onko se pakollinen - tietty vuokran yhteydessä, mutta onko asunto pakollinen?
Mutta lasku on asia mikä on maksettava oli se sitten jostain hömpästä tai pakollisesta tarpeesta. Joku sykliltään toistuva asa.
Kyllä ihan tiedän mitä tarkoittaa lasku ja laskut. Laskevat tilin saldoa, ja vielä enemmän, jos ne jättää huomiotta.
Ap taitaa puhua jotakuinkin pakollisista menoista. Ei se laskua ja sen julmaa luonnetta muuta, että se on vähemmän pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset menot ja laskut ovat kaksi eri asiaa. Jos määrittely on 'laskut' niin se ei vielä kerro mitään.
Pakollisistakin menoista voidaan kiistellä, mikä nyt sitten on oiekasti pakollista. Onko asuntolaina, vuokra, yhtiövastike yms. pakollisia? Voisihan sitä olla asunnotonkin. Tai vaikka vakuutus, onko se pakollinen - tietty vuokran yhteydessä, mutta onko asunto pakollinen?
Mutta lasku on asia mikä on maksettava oli se sitten jostain hömpästä tai pakollisesta tarpeesta. Joku sykliltään toistuva asa.
Tämäpä juuri. Minulla esim. parin yhdistyksen jäsenmaksu on tällainen joka vuosi toistuva kiinteä pieni maksu. Ei mitenkään pakollinen, mutta näkyy mun vuosibudjetti excelissä. Siellä on myös kuntosalin vuosijäsenyys,
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisäästö on se, että jos laskun voi laittaa e-laskuksi, se on toistuva menoerä. Eli sellainen lasku, mitä tässä yhteydessä tarkoitan. Toki poikkeuksia on molemminpäin.
Ap
Siis oikeastiko kaikki verot ovat laskuja, vaikka niiden summat ja perusteet vaihtelevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölasku, vesilasku, lasku lääkärikäynnistä, puhelinlasku, hammaslääkärilasku, päivähoitolasku. Ne on jokseenkin pakollisia.
Sitten on vapaaehtoisemmat laskut kuten luottokorttilasku ostoksista (voisin olla ostamattakin), eläinlääkärin lasku (kissat ei ole pakollisia), lehtilasku, laskut lasten harrastuksista.
Käytkö säännöllisesti jonkun perussairauden takia lääkärissä, jolllin se on toistuva kiinteä menoerä? Ja hammaskääkärissäkin käyt joka vuosi?
Joo, käyn joka vuosi kontrollissa sairaalassa. On perussairaus, jota yleensä seurataan verikokeilla. Ja hammaslääkärissä joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä nyrkkisäästö on se, että jos laskun voi laittaa e-laskuksi, se on toistuva menoerä. Eli sellainen lasku, mitä tässä yhteydessä tarkoitan. Toki poikkeuksia on molemminpäin.
Ap
Siis oikeastiko kaikki verot ovat laskuja, vaikka niiden summat ja perusteet vaihtelevat?
Mitä veroja maksat e-laskuina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä sä tällä haet? Ja sitten itse määrittelet sen? Lääkkeetkin saa laskulle jos ostaa netistä.
Ei päätä ei häntää.
Hän viittasi toisen aloitukseen:"Eli vaikka, "mitä sinulle jää käyttöön laskujen jälkeen?", mieti sitä, ihan loogista.
No tuo toinen aloitus se vasta "pimee" onkin. Ihmiset nyt eivät vain osaa tuoda julki mitä haluavat oikeasti kysyä.
Laskut ovat ne, jotka on maksettava. Tosiasiassa vain nälkä on se, joka ei voi odottaa, ruokakuluja voi pienentää.
Laskut ovat välttämättömät ja pakolliset asumiskulut. Vuokra, sähkö, kotivakuutus.
Lisäksi elämistä helpottavia kuluja. Netin lisänopeus, saunamaksu, muut vakuutukset (ajoneuvo,terveys yms.), puhelinliittymä, ajoneuvovero.
Sit tulee se mitä en tarvi. Suoratoisto, osamaksut ja lainat.
Jos ihmisen talous kaatuu. Tärkein on maksaa kategorian yksi kulut. Muuta ei tarvi. Paitsi pakollisen liikennevakuutuksen ja ajoneuvoveron. Toki sen vehkeen voi myydä pois.
Mä koen et ruoka on aika välttämätöntä,niin sekin pitää laskea kuukausi laskuihin. Sillekkin max. budjetti varataan joka kuukausi. Sit jos siitä jää yli,sit voi hemmotella itseään ulkona syömisellä tai shoppailulla. Vaatteet taas ei kuulu joka kuukausi budjettiin.
Mua hämmentää rahakeskusteluissa täällä tuo mystinen menoluokka "laskut". Kirjoittajat erittelevät asumis-, harrastus-, ruoka-, puhelin-, sähkö- jne kulunsa ja sitten on se yksi menoerä "laskut" joka niin monella keskustelijalla vie kaiken niin, että säästäminen on mahdotonta. Ei lasku ole menoluokka noiden muiden lueteltujen tapaan vaan ainoastaan palvelun tai tavaran tuottajan ja ostajan välinen mekanismi siirtää rahaa. Ehkä nuo laskujensa korostajat eivät tiedä tai osa luokitella taloutensa menoja.
No mulle lasku on maksu, jota ei tehdä ostohetkellä vaan myöhemmin. Ja yleensä vielä niin, että maksu suoritetaan omalta tililtä maksun saajan tilille. Mutta kuten moni on ketjussa todennutkin, niin tuota "paljonko jää laskujen jälkeen" käytetään varsin usein, kun tarkoitetaan niitä laskuja, jotka tulevat toistuvasti säännöllisin väliajoin. Siis laskuja, jotka on ennakoitavissa ja siten helppoa budjetoida (esim just vuokra/vastike, sähkö, vakuutukset jne). Mulle itselleni esimerkiksi sote-laskut eivät ole tällaisia, koska lääkärin tai muun hoidon tarpeeni on vielä satunnaista, mutta jos olisin jo kotihoidon asiakas, niin silloin laskisin myös sen sote-laskun em laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä veroja maksat e-laskuina?
Kyllä mulle tulee kiinteistövero, ennakkoverot, mätkyt ym e-laskuina verkkopankkiin.
Ohis
Ihmiset eivät osaa enää odottaa ja säästää. Tätä buustataan vielä sillä, että lähes kaiken voi ostaa klarnalla tai maksaa ensi vuonna tai vetää luotolle. Näin alkaa yli varojen eläminen ja ns laskut repii päätä, kun seuraavassa kuussa tulee krapula ja maksun aika.
En laittaisi laskujen kategoriaan vaatteita, matkoja, elektroniikkaa, tekokynsiä, wolttiruokaa yms, jotka on pakko saada heti, koska yolo ja haluan. Ymmärrän, että joskus tulee hätätilanne, mutta sellaisia varten on säästäminen ja äärimmäisessä tapauksessa luottokortti.
Lasku on maksusuoritus, jonka peruste ei ole syntynyt välittömästi ennen maksuhetkeä.
Kun maksan ostokset kaupassa, en maksa laskua. Kun maksan kiinteistöveron, maksan laskun.
Vierailija kirjoitti:
Laskut ovat laskuja.
On pakolliset elinkustannukset, ja vapaaehtoiset kulut.
Lainat, vakuutukset, liitot ovat kaikki vapaaehtoisia. Samoin lääketeollisten palveluiden käyttö. Ja ne muuten kannattaakin pitää vapaaehtoisina, vaikka lääkehullu yrittävätkin ajaa pakkomaksuja ja -asiakkuuksia esim. lapsille ja nuorille. Ei paljon naurata enää siinä vaiheessa kun löydätte itsenne r aiskattavan tuotantolehmän asemasta, kun annoitte vähän liikaa valtaa lääkehulluille.
Pakollinen liikennevakuutus ei ole vapaaehtoinen, jos omistaa auton. Toki auton omistaminen on vapaaehtoista. Voisin minä täältä metsästä taksillakin töihin kulkea, mutta se tulisi kalliimmaksi kuin auton omistaminen pakollisine liikennevakuutuksineen, ja sillä omalla autolla työmatkojen ajaminen ihan itse..
Laskut on laskuja.
Se, mitä mulle jää käteen niiden jälkeen, on yksityisasia.
Tuossa on vielä se ristiriita, että mitä enemmän haalii laskuja eli tavaraa, vaatetta, suoratoistoa, kaikenlaista sälää elämäänsä, sitä onnettomampi ihminen on.
Sanotaan, että ihminen kerää tavaraa puolet elämästään, ja toisen puolen hävittää sitä. Sen ekan puolikkaan rahat olisi voinut laittaa parempaan, eikä hävittäminenkään ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät osaa enää odottaa ja säästää. Tätä buustataan vielä sillä, että lähes kaiken voi ostaa klarnalla tai maksaa ensi vuonna tai vetää luotolle. Näin alkaa yli varojen eläminen ja ns laskut repii päätä, kun seuraavassa kuussa tulee krapula ja maksun aika.
En laittaisi laskujen kategoriaan vaatteita, matkoja, elektroniikkaa, tekokynsiä, wolttiruokaa yms, jotka on pakko saada heti, koska yolo ja haluan. Ymmärrän, että joskus tulee hätätilanne, mutta sellaisia varten on säästäminen ja äärimmäisessä tapauksessa luottokortti.
Täh? Maksan kaikki luettelemasi asiat (paitsi tekokynnet kun en käytä) aina ensisijaisesti luottokortilla. Erityisesti matkat eli lentoliput ja hotellivaraukset, koska silloin saan myös korttiin kuuluvan matkavakuutuksen.
En elä yli varojeni.
Ne ovat juttuja joita en maksa. Odotan vain kotona, että joku hakee mut täältä ja heittää kadulle. Vielä ei ole näkyny.