Paljonko minulle kuuluu mieheni saamasta perinnöstä?
Olemme olleet avoliitossa jo 22 vuotta ja meillä on yksi 20v tytär.
Mies peri viime syksynä tädiltään kivan kaksion täältä Helsingissä, auton, sekä rahaa.
Sanoin, että myisi asunnon heti, mutta mies ei ole vieläkään sitä myynyt, ei edes autoa ole myynyt. Mies remontoinut asuntoa. Oletinkin, että antaakohan asunnon tyttäremme käyttöön.
Itse asumme kaupungin vuokra-asunnossa. Taas otin puheeksi sen kaksion, niin mies sanoikin harkitsevansa itse muuttavan siihen. Ei kuulemma jaksaisi enää elättää palvella kahta aikuista. Siis törkeää!
Eikö minulle kuuluisi puolet tuosta perinnöstä? Millä maksan vuokran, jos mies lähtee? En käy töissä, eikä tytärkään käy. Mies sanoi vaan, että voi maksaa kuukauden vuokran minulle, että ehdin järjestellä asiat.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Jos täti on tehnyt testamentin, jossa rajannut aviopuolison perinnön ulkopuolelle, silloin sinä et ainakaan tässä vaiheessa peri mitään.
Älä nyt tule hämmentämään tänne.
1. aviopuoliso ei peri, jos on lapsia
2. AVOpuoliso ei peri ilman testamenttia
3. tässä ei ole kumpikaan puolisoista kuollut, eikä vielä edes eronnut
4. aloitus on provo
Miksi sinä ja tyttäresi ette käy töissä. Opiskeleeko tyttäresi vielä? En yhtään ihmettele jos miehesi ei halua enää elättää sinua ja aikuista lastanne. Hän on varmasti sinnitellyt tähän asti mutta nyt saanut tarpeekseen. Aikuisen ihmisen kuuluisi olla jo omillaan vaikka hän vielä opiskelisikin. Tätä varten on opintotuki, asumistuki ja opintolaina. Moni käy opiskelujen ohessa vielä töissäkin.
Surkea provon kehitelmä. Ei oikein lähde lentoon.
Kun olette avoliitossa niin et saa penniäkään. Avopuolisolla ei ole oikeutta toisen saamaan perintöön. Jos olette olleet noin kauan avoliitossa ja teillä on yhteinen lapsi niin sinulla voi olla mahdollisuus saada erotilanteessa itsellesi jotain miehesi omaisuudesta. Tämä kuitenkin vaatii ulkopuolista apua selvittelyssä koska tämä ei ole mikään automaatti ja miehesi tulee tätä kuvauksestasi päätellen vastustamaan. Jos mies muuttaa asuntoonsa ja teille tulee ero niin ottaisin yhteyttä esim. oikeusaputoimistoon ja kysyisin mitä voi tehdä.
https://www.op-media.fi/elamantilanne/avoero-ja-avopuolison-asema/
"Jos puoliso esimerkiksi saa perinnön, avopuolisolla ei ole siihen oikeutta. Samoin jos avoliitto päättyy toisen osapuolen kuolemaan, puolisolla ei ole perintöoikeutta."