Olisiko täällä asiantuntijoita, jotka tietävät opintolainan vaikutuksesta perustoimeentulotukeen?
Olen ensimmäisen vuoden ammattikouluopiskelija. Tulen toimeen asumistuella, opintotuella ja perustoimeentulotuella. Saan perustoimeentulotuen opintotuen lisäksi, sillä olen oikeutettu tähän jälkihuollon asiakkaana. Minulle on lisäksi myönnetty opintolainan valtiontakaus ja minulla on nostettavissa opintolainaa. Minulle on myönnetty huhti- ja toukokuulle tavallinen määrä perustoimeentulotukea, sekä tietenkin asumistuki ja opintotuki. Aloitan ensimmäinen päivä toukokuuta kesätyöt jotka jatkuvat syyskuuhun asti. Saan ensimmäisen palkkani kesäkuussa, joten minun ei tarvitse enää hakea tukia.
Olen vähän huonossa tilanteessa, koska olen suhteellisen velkaantunut, käytännössä kaikki rahat menivät laskuihin heti tämän kuun alussa.
Kysymys kuuluu:
Voinko nostaa yhden erän opintolainaa tässä kuussa? Näkeekö kela jos nostan opintolainaa? Vaikuttaako se huhti- ja toukokuun myönnettyyn perustoimeentulotukeen? Voiko kela periä nämä perustoimeentulotuet takaisin? Kun syyskuun jälkeen joudun taas hakemaan asumistuen, opintotuen ja perustoimeentulotuen, pyytääkö kela minulta tiliotteita tältä ja ensi kuulta?
En halua vastauksia että "kysy jälkihuollolta", kysytty on jo, mutta en saanut tarpeeksi selkeää ja luotettavaa vastausta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ai että nämä huostaanotetut on kujalla elämästä ja raha asioiden hoidosta. Ja verorahoja käytetään miljoonia sijaisvanhempiin ja nuortenkoteihin. Mitä sillä rahalla saa? Veloissa olevan narkkiksen pöllimään polkupyöriä..
Juu. Jos niitä raha-asioiden hoitoa kato opetettais vähän paremmin.
Ei Kela näe onko opintoLAINA nostettu vai ei, he vain TAKAAVAT sen, ellei sinne toimita tiliotteita
Ei he edes tiedä mistä pankista sen lainan hakee/nostaa
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela näe onko opintoLAINA nostettu vai ei, he vain TAKAAVAT sen, ellei sinne toimita tiliotteita
Kela haluaa tiliotteet sitten kun seuraavan kerran haluaa toimeentulotukea hakea. Sitä ap pelkää, että kysyvät tiliotteet pidemmältä ajalta kuin 2kk takaa. Elokuussa ilmeisesti koulu jatkuu ja mahdollisesti elokuulle pitää tukea jo hakea? Pitää siis toimittaa vähintään kesä-heinäkuun tiliotteet
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kelassa on tämmöinen osio? :
Myönnetyt lainatakaukset, joissa on nostoaikaa jäljellä
Nostetut opintolainat: tietoja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että nämä huostaanotetut on kujalla elämästä ja raha asioiden hoidosta. Ja verorahoja käytetään miljoonia sijaisvanhempiin ja nuortenkoteihin. Mitä sillä rahalla saa? Veloissa olevan narkkiksen pöllimään polkupyöriä..
Juu. Jos niitä raha-asioiden hoitoa kato opetettais vähän paremmin.
Niinpä!
Valtion tulot 76 Menot 89 ja velkaa 182 miljardia.
Kela näkee kyllä nostetut opintolainat. Aloittajaa neuvoisin tarkkaan harkitsemaan opintolainan nostamista. Häntä ei velvoiteta jälkihuollon takia nostamaan opintolainaa, jos hän sen kuitenkin nostaa otetaan se jatkossa tulona huomioon.
Mihin tarkoitukseen nämä ihmiset nostaa opintolainaa? Kela myöntää opintolainaa ja opiskeluihin opintolainaa ei lasketa tuloiksi. Opitotukeen ei vaikuta opintolainan nostaminen.
Ymmärrä jo, että se vaikuttaa ainoastaan perustoimeentulotukeen, ei muihin kelan tukiin. Pakko sitä ei ole nostaa, mutta nostamanton laina katsotaan silti tuloksi normaaliolosuhteissa perustoimeentulotukea haettaessa. Jälkihuolto sitten asia erikseen