Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monilla vaikeaa. Pitäisikö peruskoulun olla helpompi?

Vierailija
09.04.2025 |

Ehkä ei numeroita tai vain

Numerot 8-10?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkosluokalta ei eteenpäin, ennen kuin osaa lukea ja kirjoittaa.

Ei, vaan ykköseltä.

Vierailija
22/25 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jo nyt helppo. Ei todellakaan pidä olla helpompi. Sen sijaan jos joku ei pärjää niin lisäopetusta koulun jälkeen 2-4 tuntia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimuksiahan on jo laskettu viimeset 20 vuotta.

t.ope

Varmaan vielä löytyy jotain, josta nipistää.

Tietoyhteiskunnan jälkeen tulee tiedoton yhteiskunta. Tai tunneyhteiskunta, joka on todennäköisempää tällä hetkellä.

Vierailija
24/25 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ekalla ja tokalla luokalla meillä oli arvostelu kirjaimin, A, B, C joista A oli paras. Tähän oli syynä se että numeroarvostelu on pienille lapsille kylmä ja tunteeton, kirjaimet eivät. Eikä tule vertailua muihin ymymym

Sitten jossain välissä se muuttui 1-5, joista vitonen oli paras. 

Vähän sen perästä se muuttui 4-10, joista kymppi oli paras.

Kaikissa näissä arvosteluissa oli joku tunteisiin vetoava peruste, kuinka lapsen mieli ei järky.

Tunnustan olevani edelleen hiton tyhmä, kun en ymmärrä tätä logiikkaa. Jo silloin lapsena tiedettiin että A on parempi kuin B, jos kaveri sai A:n ja sinä B:n se tarkoittaa että hän on sinua parempi kyseisessä aineessa.

Sama se on numeroissa, kympin oppilas on osaavampi kuin kutosen oppilas.

Mun mielestä rajatuilla resursseilla toimiessa, tulisi hyväksyä se, että toiset lapset ovat etevämpiä kouluaineissa kuin toiset.

Ne ketkä ovat eteviä, heille pitäisi olla ohituskaista ja heille suunnatut resurssit.

Ne ketkä tarvitsevat enemmän kertausta, saisivat edetä hitaammassa ryhmässä sen tahdissa.

Myönnän etten itsekään ole koulumaailmassa loistanut vaikka amkn olen käynyt ja yliopistossakin olen kirjoilla. Yleensä olen ollut siellä himpun verran läpipääsyrajan yläpuolella kautta linjan.

Samoissa ryhmissä kanssani on ollut sellaisia oikeasti nopeita, tehokkaita, fiksuja ihmisiä. Koskaan en ole kokenut, että minä heikompana oppilaana mitenkään hyötyisin heidän läsnäolostaan samassa ryhmässä.

Enemmän hyötyä olisi jos ryhmässä olisi yhtä heikkoja kuin minä, silloin ajatusmaailma voisi olla melko sama, ehkä ongelmat ja haasteetkin saman tasoisia.

Eihän työelämässäkään laiteta tarkoituksella tehokkaiden ammattilaisten työpariksi jotain nenää kaivavaa lapatossua joka ei osaa muuta kuin röyhtäillä ja istua paskalla.

Miksi koulussa tehtäisiin niin?

M42

Vierailija
25/25 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella sossun elätillä on nyt vaikeaa, rahat loppu ja pierettää.

Pitäiskö niille antaa lisää rahaa, ettei tälläkään kertaa tarttis itse tehdä asialle mitään?