Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden äidillä on/oli epävakaa persoonallisuushäiriö

Vierailija
08.04.2025 |

Tuliko teistä aikuisina ihan ehjiä ihmisiä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi sanoa noin kenestäkään että joku ei ole ehjä tai rikki. 

Vierailija
2/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-eläkkeellä, en ole koskaan ollut töissä, parin sukulaisen lisäksi mulla ei koskaan ole ollut ihmissuhteita. En kykene tuntemaan mitään ihmisiä kohtaan. Diagnooseja on vaikka kuinka paljon ja 14 vuotta mua hoidettiin tiivisti. Nykyään pärjäilen joten kuten mutta tiedostan että jotain on vialla päässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Puhe "rikkinäisyydestä" on invalidisoiva metafora, joka ei kuvaa millään tavalla ihmisen psyykkistä tilaa. Samoin ajatus "ehjästä" ihmisestä on käyttökelvoton.

Vierailija
4/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Puhe "rikkinäisyydestä" on invalidisoiva metafora, joka ei kuvaa millään tavalla ihmisen psyykkistä tilaa. Samoin ajatus "ehjästä" ihmisestä on käyttökelvoton.

Samaa mieltä. T. Eri

Ja mitä epävakaisiin tulee, on hyvä muistaa ettei epävakaus ole tarkoituksellista.

Vierailija
5/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin eri mieltä.

T. Rikkinäinen

Vierailija
6/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tk-eläkkeellä, en ole koskaan ollut töissä, parin sukulaisen lisäksi mulla ei koskaan ole ollut ihmissuhteita. En kykene tuntemaan mitään ihmisiä kohtaan. Diagnooseja on vaikka kuinka paljon ja 14 vuotta mua hoidettiin tiivisti. Nykyään pärjäilen joten kuten mutta tiedostan että jotain on vialla päässäni.

Ilmeisesti sinullakin on epävakaa persoonallisuushäiriö, se on varmaan periytynyt sinulle. 

Vierailija
7/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sinullakin on epävakaa persoonallisuushäiriö, se on varmaan periytynyt sinulle. 

Sivusta mutta epävakaa tuntee tunteensa poikkeuksellisen VOIMAKKAASTI. Ei siis sovi lainkaan tuohon, joka ei tunne mitään ihmisiä kohtaan. 

Vierailija
8/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

~Romantisoin~ kipuani 😫

T: Rikottu sielu </3

Vierailija
9/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon rikki, niin rikki, laittakaa muhun tikki.

Paitsi ei sekään mua korjaa. 🥺

Vierailija
10/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaus toki helposti vaikuttaa ainakin jossain määrin. Epävakaa persoonallisuushäiriö kehittyy varhaislapsuudessa. Juurisyy on siis aika kaukana. Jos äiti on epävakaa, juurisyynä ovat todennäköisesti tämän vanhempi/vanhemmat tai syy voi mennä tätäkin kauemmas. Itse epäilen isoäitini saaneen lapsena 30-40 -lukujen sodissa psyykeen vaurioita. Aikuisena on siirtänyt traumat omiin lapsiinsa ja saanut näille persoonallisuyshäiriöt. 

Vierailija
11/11 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien äideistä tiedä mikä diagnoosi olisi. Aika epävakaita ne välillä olivat tai aspergeriä. Vai narsismia. Kukaan ei tiedä.