Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää toimia jos epäilee itsellään esidiabetesta tai diabetesta?

Vierailija
08.04.2025 |

Jos on normaalipainoinen ja elintavat hyvät, mutta epäilee itsellään (esi)diabetesta. Suvussa on 2-tyypin diabetesta ja on joitain oireita itsellä, mm. heittelevän verensokerin tunnetta sekä ientulehdus joka ei ota parantuakseen. Viimeksi verensokerin paastoarvo kolkutteli viitearvojen ylärajaa ollen 5,9. Lisääntynyttä janoa ja virtsaamista ei ole.

Miten nyt toimitaan? Varaanko ajan ihan terveyskeskukseen omalääkärille tällaisilla oireilla? Sanonko ajanvarausvirkailijalle että epäilen esidiabetesta vai kerronko vain noi oireet?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai 3 kkn välein julkiseen labraan ihan vaan huvikseen.  Kun meille oikeastikin diabeetkoille labraväli muutettiin kahteen vuoteen ja mittausvälineiden antaminen lopetettu.

Noin 60-70 euroa saat ostettua mittarin ja 50 kpl liuskoja.  Siitä itse tarkkailemaan.

3 kk välein? 

Vierailija
22/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai 3 kkn välein julkiseen labraan ihan vaan huvikseen.  Kun meille oikeastikin diabeetkoille labraväli muutettiin kahteen vuoteen ja mittausvälineiden antaminen lopetettu.

Noin 60-70 euroa saat ostettua mittarin ja 50 kpl liuskoja.  Siitä itse tarkkailemaan.

Missä kunnassa on noin köyhästi asiat? Mulla labraväli vuoden ja mittausvälineet saan aina tarvittaessa. Asunkin isohkossa kaupungissa. Törkeää tuollainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lääkäri voi tehdä muuta kuin mittauttamaan tuon sokeriarvon ja jos se on tuo 5,9 niin kehottamaan jatkamaan entiseen tapaan, elämään terveellisesti ja välttämään ylipainoa jatkossakin ?

Lääkäri voi määrätä sokerirasituskokeeseen, jolla testataan haiman kyky tuottaa insuliinia aterian jälkeen. Jos verensokeri on vielä kahden tunnin päästä 11.0 mmol/l, sairastaa ihminen kakkostyypin diabeesta.

Vierailija
24/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoit kärsiväsi ientulehduksesta ja hammaslääkärit yleensä näkevät diabeteksen ennen kuin potilas itse sitä edes miettii.

Labrassa kävijä voisi lopettaa julkisten palveluiden ruuhkauttamisen ja muuttaa niitä elintapojaan sen sijaan

Sanoinko käyttäväni julkista? Kuuluu työterveyteen.

"Varaanko ajan ihan terveyskeskukseen omalääkärille tällaisilla oireilla?"

Vierailija
25/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

En ole ap, mutta mulla bmi on jotain 21, saattaa olla nyt vähemmänkin kun paino tippuu koko ajan stressin seurauksena. Esidiabetes ollut jo jotain 15 vuotta ja nyt kolkutellaan diabeteksen rajaa. Välillä paastoarvot yli 7, mutta ei jatkuvasti. Pitkäaikaissokeri oli jo lähellä diagnostista kriteeriä huolimatta siitä mitä söin tai miten liikuin. Tämä heittelee miten sattuu ja suuri stressi varmasti tällä hetkellä suurin tekijä. Ylipainosta ja elintavoista ei johdu. Diabetesta on muuten sitten montaa laatua, ei pelkkää ykköstä ja kakkosta. On niiden sekoituksia, esim MODY diabetes, tällä hetkellä ei tietoa mikä minulle on puhkeamassa.

Minulla huono yöuni nosti verensokereita. En muuttanut elämäntapojani muuten millään tavalla. Syön uusimman ravitsemussuosituksen mukaan ja pidän Finelin ruokapäiväkirjaa. Olen normaalipainoinen. Älykellon mukaan minun on vaikeaa pysyä syvässä unessa. Sen lisäksi nyt siitepölyallergia saa nenän tukkoon ja öisin tulee sen vuoksi hengityskatkoksia. Uniapneaa ei ole. Uniapnea ja diabetes kulkevat käsi kädessä koska hengityskatkokset saavat verensokerin nousuun.

Vierailija
26/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnassa on noin köyhästi asiat? Mulla labraväli vuoden ja mittausvälineet saan aina tarvittaessa. Asunkin isohkossa kaupungissa. Törkeää tuollainen. 

Saatkohan enää?  Oletko tänä vuonna kysynyt?  

Vierailija
27/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

En ole ap, mutta mulla bmi on jotain 21, saattaa olla nyt vähemmänkin kun paino tippuu koko ajan stressin seurauksena. Esidiabetes ollut jo jotain 15 vuotta ja nyt kolkutellaan diabeteksen rajaa. Välillä paastoarvot yli 7, mutta ei jatkuvasti. Pitkäaikaissokeri oli jo lähellä diagnostista kriteeriä huolimatta siitä mitä söin tai miten liikuin. Tämä heittelee miten sattuu ja suuri stressi varmasti tällä hetkellä suurin tekijä. Ylipainosta ja elintavoista ei johdu. Diabetesta on muuten sitten montaa laatua, ei pelkkää ykköstä ja kakkosta. On niiden sekoituksia, esim MODY diabetes, tällä hetkellä ei tietoa mikä minulle on puhkeamassa.

Minulla huono yöuni nosti verensokereita. En muuttanut elämäntapojani muuten millään tavalla. Syön

Oletko saanut korjattua untasi? Miten? Tietääkö lääkäri että tämä on ongelmasi?

Vierailija
28/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mitattiin 6,1 ja sen jälkeen kävin kaksi kertaa kolmen kuukauden välein verikokeissa ja sitten kaksi kertaa puolen vuoden välein. Nyt kerran vuodessa koska viimeiset mittaukset ja 5,8 - 5,9. Sukurasite ja ennen ensimmäistä verikoetta jouduin lääkärin kanssa hyvän hetken keskustelemaan aiheesta koska ei pitänyt ensin aiheellisena. Sitten kuitenkin otatti kun totesi että onhan siihen kertomani mukaan kuitenkin perustetta. Olen liikuntaa paljon harrastava ja normaalipainoinen. Bmi 21,30 eli se on kohdillaan. Painoa en ole missään kohtaa nyt pudottanut ja ainoa muutos on että vähänkin pastan ja riisin olen jättänyt pois. Perunaakin entistä harvemmin. Kun perinteistä epäterveellistä en ole ennenkään syönyt. En mässyä eikä ole vaikka pizzaperjantaita ollut enkä ahtanut rasvaisia juustoja. Puoliso ja kissa hoitaa herkut ja ovat molemmat lääkärien mukaan täysin terveitä. Paino kohdillaan yms. 

Vierailija
29/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä revit 3kk. Mä sanoin 3v. ELI KOLMEN VUODEN VÄLEIN.

Vierailija
30/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla mitattiin 6,1 ja sen jälkeen kävin kaksi kertaa kolmen kuukauden välein verikokeissa ja sitten kaksi kertaa puolen vuoden välein. Nyt kerran vuodessa koska viimeiset mittaukset ja 5,8 - 5,9. Sukurasite ja ennen ensimmäistä verikoetta jouduin lääkärin kanssa hyvän hetken keskustelemaan aiheesta koska ei pitänyt ensin aiheellisena. Sitten kuitenkin otatti kun totesi että onhan siihen kertomani mukaan kuitenkin perustetta. Olen liikuntaa paljon harrastava ja normaalipainoinen. Bmi 21,30 eli se on kohdillaan. Painoa en ole missään kohtaa nyt pudottanut ja ainoa muutos on että vähänkin pastan ja riisin olen jättänyt pois. Perunaakin entistä harvemmin. Kun perinteistä epäterveellistä en ole ennenkään syönyt. En mässyä eikä ole vaikka pizzaperjantaita ollut enkä ahtanut rasvaisia juustoja. Puoliso ja kissa hoitaa herkut ja ovat molemmat lääkärien mukaan täysin terveitä. Paino kohdillaan yms. 

Millainen kehonkoostumus sinulla on? Lihasmassa on sokeriaineenavaihdunnan kannalta todella tärkeässä roolissa. 

Vierailija
31/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se lääkäri voi tehdä muuta kuin mittauttamaan tuon sokeriarvon ja jos se on tuo 5,9 niin kehottamaan jatkamaan entiseen tapaan, elämään terveellisesti ja välttämään ylipainoa jatkossakin ?

Ei mitään. Hanki vs-mittari, että voit mitata itse. Myös apteekeissa/amiksissa/AMK:ssa yms on aina välillä mittauspäiviä.  Tai jos lähipiirissä on jollain mittari, kysy jos hän voi mitata ja sitten toimit tuloksen mukaan, eli menet sinne lääkäriin, jos koholla. Parempi oikeasti tomia nyt, kun pystyt vielä estämään sairastumisen.

Vierailija
32/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillani on diabetes ja ihan käy puolivuosittain verikokeissa sokeriarvoiss ja vuosittain otetaan kolesterolit, maksat, munuaiset sun muut arvot. Juuri kävi sitten vielä ylävatsan ultrassa, jossa tarkistettiin sisäelimiet (ja kaikki kunnossa). Tuosta sai tietää, että enää ei sitten ultrata kuin vasta sitten, kun veriarvot antaa siihen viitteitä. Hällä ei ole muita diabeteksen liitännäisiä: vain korkeat sokeriarvot. Mittarit ja liuskat sa ahoitotarvikejakelusta.

Vierailija
33/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"elintavat hyvät"

oikeasti?

paljon esim bmi

Minulla huono yöuni nosti verensokereita. En muuttanut elämäntapojani muuten millään tavalla. Syön

Minulla traumataustaa ja se varmasti vaikuttaa. Stressitasot koko ajan enemmän tai vähemmän korkealla ja tällä hetkellä ihan tapissa.

Vierailija
34/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan saat eka ajan hoitajalle, ja voit jutella hänen kanssa, onko tarvetta lääkärikäynnille. Mene vaan, ei siitä haittaa ole.

Itse olen vähän samanlaisessa tilanteessa olen jättänyt kaiken lisätyn sokerin pois, ja en mätä viljatuotteita tai perunaa, riisiä, vaan niitä kohtuudella. Toivon että tällä mennään pitkään eteenpäin ilman diabetestä.

Vierailija
35/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi mittauttaa ns. pitkän sokerin joka kertoo keskimääräisen sokerin n. 3kk ajalta ja lähettää esim. sokerirasitukseen joka kertoo tilanteen selkeästi.

Paastoarvo ei kerro loppujen lopuksi paljoakaan, jos ei sitten ole selkeästi rajojen yli, esim. yli 7.

Vierailija
36/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoit kärsiväsi ientulehduksesta ja hammaslääkärit yleensä näkevät diabeteksen ennen kuin potilas itse sitä edes miettii.

Labrassa kävijä voisi lopettaa julkisten palveluiden ruuhkauttamisen ja muuttaa niitä elintapojaan sen sijaan

Sanoinko käyttäväni julkista? Kuuluu työterveyteen.

Turhaa resurssien haaskausta joka tapauksessa 

Vierailija
37/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveys!

Ei meillä ainakaan työterveys hoida mitään sellaisia, kuten korkea verenpaine, korkea kolesteroli tai diabetes. 

Vierailija
38/38 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverillani on diabetes ja ihan käy puolivuosittain verikokeissa sokeriarvoiss ja vuosittain otetaan kolesterolit, maksat, munuaiset sun muut arvot. Juuri kävi sitten vielä ylävatsan ultrassa, jossa tarkistettiin sisäelimiet (ja kaikki kunnossa). Tuosta sai tietää, että enää ei sitten ultrata kuin vasta sitten, kun veriarvot antaa siihen viitteitä. Hällä ei ole muita diabeteksen liitännäisiä: vain korkeat sokeriarvot. Mittarit ja liuskat sa ahoitotarvikejakelusta.

Se vaihtelee kaupungeittain. Ystävälläni on diabetes ja häneltä otetaan kerran vuodessa verikokeet. Mitään mittareita tai liuskoja täällä ei saa ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi